آموزش عکاسی مقدماتی تا حرفه ای (تصویری)

آموزش قانون یک سوم در عکاسی: ترفندی که تصاویر شما را زیباتر می کند

احتمالاً اسم قانون یک‌سوم در عکاسی به گوشتان خورده اما معنیِ آن را می‌دانید؟ چگونه قانون یک‌سوم کمکتان می‌کند تا عکس‌های بهتری بگیرید؟ این فقط لنز و دوربین نیست که عکس‌ها را بهتر می‌کند. می‌توانید با ترکیب‌بندی صحنه عکس‌های جالب‌تری بگیرید. با تمرین و گذشت زمان، این قوانین ملکه ذهنتان می‌شوند و می‌توانید بیشتر از قبل روی سوژه‌تان تمرکز کنید.

مفهوم قانون یک‌سوم در ترکیب‌بندی چیست؟

قانون یک‌سوم یکی از اصطلاحات و تکنیک‌های مهمِ ترکیب‌بندی عکس است. ترکیب‌بندی در عکاسی بسیار اهمیت دارد و موجب بهتر یا بدتر شدن صحنه عکاسی‌ می‌شود. برای گرفتن عکس‌های بی‌نظیر، استفاده از قانون یک‌سوم در ترکیب‌بندی ضروری است.

اگرچه داشتن دوربین و لنز خوب اهمیت زیادی دارد اما این دو به‌تنهایی و بدون داشتن مهارت‌های فنی و تمرین و چشم خوب، نمی‌توانند شاهکار کنند. ترکیب‌بندی یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین ابزارهای عکاسی است. ترکیب‌بندی عکس‌ها را بی‌نظیر و برجسته و متفاوت می‌کند، مخصوصاً اگر از یک مکان میلیون‌ها بار عکاسی شده باشد.

ترکیب‌بندی در این مواقع به کمکتان می‌آید تا سوژه را به‌درستی در کادر قرار دهید. می‌توانید این کار را با پرسپکتیو دوربین انجام دهید. امروز می‌خواهیم درباره یکی از ابزارهای ترکیب‌بندی، یعنی قانون یک‌سوم صحبت کنیم.

قانون یک‌سوم در عکاسی یکی از ابزارهای مهم و قابل‌دسترس در ترکیب بندیست و یادگرفتنش هم راحت است. حتی می‌توان هنگام استفاده از این تکنیک، تکنیک‌های دیگر عکاسی را هم در آن دخیل کرد مانند خطوط افقی و عمودی در عکاسی.

برای این کار باید عکس را هم به‌صورت افقی و هم عمودی به سه قسمت تقسیم کنید تا نُه چهارضلعی مساوی مانند شکل زیر داشته باشید.

IMG_20190711_170810.png

علاوه بر نُه چهار ضلعی، چهار نقطه متقاطع دارید. می‌توانید این کار را ذهنی و یا با تنظیمات دوربین انجام دهید. بیشتر دوربین‌های امروزی مانند DSLR و دوربین‌های بدون آینه، گزینه‌ای دارند که با انتخاب آن این تقسیم‌بندی‌ها روی صفحه دوربین انجام می‌شود.

با این جدول‌بندی‌ها (گرید کردن) می‌توانید راحت‌تر ترکیب‌بندی کنید. قبل از اینکه عکس بگیرید این خطوط روی صفحه دوربین نمایان می‌شوند اما وقتی عکس بگیرید این خطوط در تصویر نمی‌افتد.

چهار نقطه متقاطع، جز مهم‌ترین اجزای این تکنیک است. مهم‌ترین سوژه‌ها و چیزهایی که می‌خواهید را باید روی این نقاط قرار دهید. به دو روش می‌توان این کار را انجام داد. یک مکان و سوژه را تصور کنید. وقتی می‌خواهید از یک مکان مانند منظره عکاسی کنید، افق آسمان باید دوسوم کادر را بگیرد و یا دوسوم عکس منظره باشد و یک‌سوم آسمان.

وقتی می‌خواهید از یک سوژه مانند پرتره انسان عکس بگیرید، شخص باید دریکی از نقاط تقاطعی باشد.. با این کار سوژه را از مرکز کادر دور می‌کنیم تا عکس جذاب‌تر شود. به‌عبارت‌دیگر، با خالی نگه‌داشتن قسمتی از کادر، می‌توانید به‌طور طبیعی نقطه کانونی ایجاد کنید. همان‌طور که دیدید نقاط متقاطع بسیار مهم‌اند و در ترکیب‌بندی به دردتان می‌خورند.

نقاط جذاب عکس

گاهی وقت‌ها در یک عکس، یک یا چند سوژه جالب و جذاب داریم. در این‌گونه عکس‌ها بهتر است از قانون یک‌سوم استفاده کنید.

عوامل مهم در ترکیب‌بندی مانند چشم انسان، جز نقاط جذاب عکس است. برای مثال در عکس‌های زیر، سوژه در سمت چپ و قسمت‌های پایینی نقاط تقاطعی قرار دارد.

با گرید کردن (تقسیم عکس به ۹ قسمت-مثل تصویر اول صفحه) عکس بهتر متوجه می‌شوید.

همین مطلب در عکاسی از مناظر طبیعی هم صادق است. می‌بینید که نقاط جذاب عکس روی این نقاط تقاطعی قرارگرفته‌اند.

مطلبی که گفتم با این عکس بهتر جا می‌افتد. قایق روی نقطه تقاطعی سمت چپ و پایینی و کوه روی نقطه تقاطعی سمت راست و بالایی قرارگرفته است.

کل مطلب همین بود. نقاط جالب عکس روی این نقاط قرار می‌گیرند تا عکس متوازن شود. با این کار عکس‌ها زنده‌تر و جالب‌تر می‌شوند.

چشم بیننده ناخودآگاه به این نقاط می‌افتد چون با ترکیب‌بندی عکس‌هایتان چشم‌گیرتر می‌شود.

عناصر مهم عکس

تمام نکات بالا در عکاسی از مناظر طبیعی هم صدق می‌کند. این عکس‌ها نقطه مشخصی برای اشاره کردن ندارند. در عوض چهار خط کلیدی دارید که می‌توانید برای کادربندی عکس استفاده کنید. برای مثال این عکس منظره و جاده را در نظر بگیرید:

همان‌طور که می‌بینید این عکس خیلی جالب نیست چون افق و آسمان عکس درست در وسط کادر قرار دارد. با گرید کردن تصویر این موضوع را بهتر متوجه می‌شوید.

بهتر است در عکاسی از مناظر طبیعی، شهری و دریا، از قانون دوسوم و یک‌سوم استفاده کنید. با خطوط افقی و عمودی می‌توانید به‌راحتی این ترکیب‌بندی‌ها را انجام دهید.

عکس پایینی جذاب‌تر است چون منظره یک‌سوم کادر و آسمان دوسوم باقیمانده را پوشانده است.

با این کار دو عنصر اصلی عکس بهتر نشان داده می‌شوند و یکی از دو عنصر بیشتر جلب‌توجه می‌کند. اگر آسمان یک‌سوم کادر را پر می‌کرد, عکس آن‌چنان هم جذاب وزنده‌تر نمی‌شد.

زیر پا گذاشتن قانون یک‌سوم در ترکیب‌بندی

قانون یک‌سوم جز قوانین مهم واصلی ترکیب‌بندی است و اولین چیزیست که عکاسان در ترکیب‌بندی یاد می‌گیرند و یادگرفتنش هم کار سختی نیست. اما استفاده نادرست و زیاد از حد از آن می‌توان مشکل‌ساز باشد.

البته می‌توانید این قوانین را زیر پا بگذارید اما بهتر است اول آن را یاد بگیرید و بعد در صورت نیاز آن را کنار بگذارید. با این کار، تصمیم‌هایی که می‌گیرید هدفمند و کارگشا خواهد بود. گاهی وقت‌ها لازم است که سوژه در مرکز کادر باشد.

برای مثال به این عکس توجه کنید. سوژه در هیچ‌کدام از نقاط متقاطع قرار ندارد و هیچ‌کدام از عناصر مهم عکس (چشم، لب و غیره) در محورهای دوسوم و یک‌سوم کادر هم نیست.

این عکس برنده جایزه کوکو امردیل در دومین جشنواره فرهنگ عکاسی پرتره ۲۰۱۷ شد. روایت پشت عکس بسیار قوی است و از یک ترکیب‌بندی مناسب استفاده‌شده است.

در این عکس، قدرت و پیام عکس نقش ترکیب‌بندی را کمرنگ کرده و مفهوم و پیام عکس مهم‌تر از ترکیب‌بندی واقع‌شده است. ترکیب‌بندی زمانی نقش کلیدی دارد که عکس بدون پیام و مفهوم باشد.

قانون یک‌سوم هنگام ادیت کردن

هنگام ادیتِ عکس‌هایتان می‌توانید قانون یک‌سوم را اعمال کنید، با این کار عکس‌ها اصلاح می‌شود و جذابیت بیشتری در بیننده ایجاد می‌کند. با نرم‌افزارهایی مانند لایت روم و فتوشاپ می‌توانید انحراف‌های سوژه و پس‌زمینه عکس را درست کنید.

حتی می‌توانید با کراپ کردن عکس، صحنه عکس را بهتر به تصویر بکشید. با قانون یک‌سوم و گرید کردن می‌توانید بهتر کراپ کنید و عکس‌های بهتری داشته باشید. در لایت روم با فشردن کلید R در کیبورد و یا انتخاب ابزار کراپ، می‌توانید عکس را گرید و جدول‌بندی کنید.

IMG_20190711_171105.png

با کراپ کردن می‌توانید موقعیت سوژه را جوری تنظیم کنید که درست روی نقاط متقاطع بیافتد.

در فتوشاپ کار کمی مشکل است. اما می‌توانید خودتان این جدول‌کشی‌ها را با انتخاب مسیر View>New Guide انجام دهید.

ویدیوی کاربردی زیر را از دست ندهید

 

دانلود ویدیو

پایین-عکاسی
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن