تا 80 درصد تخفیف واقعی!! پکیج های آموزشی (جمعه سیاه)

الان بخر!
آموزش عکاسی مقدماتی تا حرفه ای (رایگان)

عکاسی از شهر و مناظر شهری در شب، همه نکات مهمی که باید بدانید

آیلتس

جیمی مک این تایر، مربی و عکاس سفری است. عکس‌های او در مجله‌های محلی و ملی معتبر چاپ‌شده است. دوره‌های آنلاین دیجیتال بلندینگ و ادیت های عکاسی او را می‌توانید در وب‌سایت رسمی جیمی مک این تایر مشاهده کنید. در اینجا مروری می‌کنیم بر توصیه‌های کاربردی جیمی، برای عکاسی از شهر و مناظر شهری در شب و ساعات طلایی.

بار پنجمی بود که ساعت چهار صبح بالای این تپه می‌آمدیم. چهار دفعه قبل، نور آسمان هنگ‌کنگ آن‌جوری که می‌خواستیم نبود. خسته، گشنه و گزیده نشستیم تا بار دیگر منتظر نور نقره‌ای ابرها باشیم. ناامید شده بودیم و فکر نمی‌کردیم که هیچ‌وقت آن نوری که دنبالش بودیم را پیدا کنیم.

اما به دلیل همراهی شانس و سمج بودن خودمان، بالاخره رنگ نارنجی زیبایی از بین ابرها دیده شد. خیلی سریع عمل کردیم تا از این صحنه عکس بگیریم. ده دقیقه بعد از آسمان محو شد. ولی ارزش ساعت‌ها و روزها منتظر ماندن را داشت. شهر زیر پایمان بود و بیدار شدنش را با چشمان خودمان دیدیم. و باید بگم که عاشق عکاسی از مناظر شهری هستم. این همان عکسی است که آن روز گرفتم:

 


لایتروم

توی این پکهای فوق العاده، عکاسی و ویرایش عکس رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! یه عکس عالی بگیر، با ویرایش زیباترش کن، همه رو انگشت به دهن کن یا اصلا ازش پول در بیار!


 

دید پرنده از منظره شهر در شب

هیچ‌چیزی مثل هیاهوی شهر، انرژی و هیجان ندارد. می‌شود عکس‌های مختلفی از مناظر شهری گرفت. در طول این سال‌ها، این افتخار را داشته‌ام که از بهترین شهرهای دنیا مثل آمریکای جنوبی، ایالات‌متحده، اروپا و آسیا عکس بگیریم.

عکاسی در شب

این شما و این نکات عکاسی و ادیت مناظر شهری.

۱- در حالت اولویت دریچه دیافراگم (Aperture priority) عکس بگیرید.

هرچقدر در عکاسی پیشرفت کنیم، لازم است که حالت‌های مختلف را امتحان کنیم. حالت اولویت دیافراگم و تنظیمات دستی، دو حالت اصلی عکاسی هستند. راحت‌ترین حالت برای عکاسی از مناظر شهری، حالت اولویت دیافراگم است. درواقع در دوربین، تمام چیزها قابل تنظیم‌اند جز سرعت شاتر دوربین. عکاسی در این حالت، مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال، در موقعیت‌های تاریک با انتخاب حالت خودکار، مقدار ISO بالا و سرعت شاتر پایین می‌آید که نتیجه آن عکسی نویزی و تار است. اما در حالت اولویت دیافراگم (AP)، می‌توانیم به‌طور دستی مقدار ISO را پایین بیاوریم و اندازه مناسب دریچه دیافراگم را تعیین کنیم، با این کار سرعت شاتر هم بیشتر می‌شود. نتیجه این کار، عکسی تمیز و واضح است.

۲- اکسپوژر را کم‌ و زیاد کنید تا صحنه‌ای با تضاد رنگی قوی داشته باشید.

به دلیل روشنایی‌های مصنوعی، مناظر شهری بیشتر از هر منظره دیگری می‌توانند طیف وسیع نوری داشته باشند. همچنین تفاوت بین قسمت‌های روشن و تاریک مناظر شهری خیلی بیشتر است و دوربین قادر نیست که از این‌همه تضاد، عکس بگیرد.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

برای متعادل کردن عکس، گاهی وقت‌ها لازم است با اکسپوژر های متفاوت، از یک صحنه عکس گرفت. اگر تنها با یک اکسپوژر عکس بگیرید ممکن است آخر کار ببینید که مقدار اکسپوژر کم یا زیاد بوده است. به این کار کم‌وزیاد کردن اکسپوژر می‌گویند. اگر با این روش آشنا نیستید، اسم دوربین و “کم‌وزیاد کردن اکسپوژر” را در گوگل جستجو کنید تا ببینید دوربینتان این قابلیت را دارد یا نه.

نمایی نزدیک از اکسپوژر اولیه

نمایی نزدیک از اکسپوژر اولیه

چهار عکس با اکسپوژر متفاوت

چهار عکس با اکسپوژر متفاوت

عکس نهایی بعد از ترکیب اکسپوژر با Luminosity Mask در فتوشاپ

عکس نهایی بعد از ترکیب اکسپوژر با Luminosity Mask در فتوشاپ

این عکس را با شش اکسپوژر متفاوت گرفتم اما فقط از چهار تای آن استفاده کردم. برای اینکه عکس‌های تروتمیز و واضحی داشته باشید، به‌شدت توصیه می‌کنم که اکسپوژر عکس را با Luminosity mask در فتوشاپ ترکیب کنید.

نور شهر در عکس اول، خیلی زیاد بود، درحالی‌که درخت‌های جلویی تاریک بودند. از دو اکسپوژرِ کم برای کنترل نور استفاده کردم. دقت کنید که عکس نهایی همچنان روشن است. چیزی که اهمیت دارد این است که زیادی عکس را تاریک نکنیم چون این نورها هستند که به‌عکس جان می‌دهند. در آخر، چند درجه اکسپوژر را روشن‌تر کردم تا جزئیات قسمت‌های جلویی مشخص شود.

۳- استفاده از فوکوس دستی الزامی است.

سرعت و وضوح عکس هایی که با تنظیمات خودکار فوکوس گرفته می شوند فوق العادست اما برای کسانی که هنگام عکاسی عجله ندارند و می‌توانند ساعت‌ها منتظر بمانند تا از یک صحنه عکس بگیرند، فوکوس دستی بهترین گزینه است. وضوح عکس‌هایی که با فوکوس دستی گرفته می‌شوند به مراتب بیشتر از فوکوس خودکار است. همچنین زمانی که نور موقعیت کم است، استفاده از فوکوس خودکار درست نیست.

بیشتر افراد مبتدی، فکر می‌کنند برای فوکوس کردن دستی حتماً باید هنگام فوکوس کردن از چشمی دوربین به صحنه نگاه کنند. البته این کار ممکن است اما اگر سوژه خیلی دور باشد کمی دچار مشکل می‌شوید. در عوض، با چشمان خود نگاه کنید و دکمه بزرگنمایی را بزنید تا روی نقطه فوکوس، زوم شود. و سپس دایره فوکوس را روی قسمتی که می‌خواهید قرار دهید.

۴- از دنباله‌های نوری زیبا عکس بگیرید.

دنباله‌های نوری، بُعد فوق‌العاده‌ای به عکس‌ها می‌دهند. عکس گرفتن و ادیت آن‌ها هم راحت است.

دنباله های نوری در عکاسی

اول، مثل همیشه و بدون توجه به دنباله‌های نوریِ ماشین‌ها سعی کنید عکس خوبی بگیرید.

سپس، باید سرعت شاتر را زیاد کنیم تا بتوانیم از دنباله‌های نوری بلند و سریع عکس بگیریم. برای این کار باید از دریچه دیافراگم بسته‌تر استفاده کنیم (مقدار F زیاد). سعی کنید سرعت شاتر بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه باشد.

حالا هرچقدر می‌خواهید عکس بگیرید. اما زمان را طوری تعیین کنید که بشود از این دنباله‌ها عکس گرفت. در آخر، می‌توانید اکسپوژر را در حالت دلخواه بگذارید.

از ۶ اکسپوژر مختلف برای عکس نهایی دنباله نوریِ بالا استفاده شد.

6 اکسپوژر مختلف برای عکاسی از دنباله های نوری

حالا می‌توان در فتوشاپ، تمام این لایه‌ها را در عکس اصلی اعمال کرد.

۵- از پشت شیشه عکس بگیرید.

هر عکاس منظره شهری، برای یک‌بار هم که شده از پشت شیشه عکس گرفته است. متأسفانه اکثر ساختمان‌های بلندی که از آن‌ها عکس گرفته می‌شود، شیشه‌های کثیفی دارند و نور داخلِ ساختمان در لنز دوربین منعکس می‌شود و عکس تار می‌شود.

راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد. راه‌حل اول برای نور داخل ساختمان‌ها این است که لنز دوربین را تا حد ممکن به شیشه نزدیک کنید و سپس با پارچه‌ای تیره آن را بپوشانید. می‌توانید ابزارهای تخصصی این کار را بخرید اما برای عکس سمت پایینی، من از یک روسری استفاده کردم. با انجام این کار، تا حدی از وارد شدن نور داخلی ساختمان‌ها به دوربین جلوگیری می‌شود.

برای حل مشکل کثیفی شیشه‌ها، می‌توان از دریچه دیافراگم بازتر استفاده کرد (مقدار F کمتر). هرچقدر دریچه دیافراگم بسته‌تر باشد، کثیفی‌های لنز و سوژه بیشتر به چشم می‌آید. اما با انتخاب دریچه دیافراگم بازتر این کثیفی‌ها دیده نمی‌شوند. هنگام عکس گرفتن از شیشه‌های کثیف هم می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. با اندازه‌های مختلف دیافراگم عکس بگیرید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

در عکس پایینی، شیشه‌ها کمی کثیف بودند اما با انتخاب ۸F این مشکل حل شد.

عکس از پشت شیشه رصدخانه جان هنکاک در شیکاگو

عکس از پشت شیشه رصدخانه جان هنکاک در شیکاگو

پشت صحنه عکاسی

۶- زودتر به محل عکاسی بروید.

خیلی واضح است!خیلی از عکاس ها برای گیر آوردن یک موقعیت خوب برای عکاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند، پس بهتر است زودتر از آن‌ها به آنجا بروید. من معمولاً دو ساعت زودتر به محل می‌روم تا موقعیت دلخواه خودم را پیدا کنم.

شماری از عکاسان که زودتر به محل عکاسی آمده‌اند:

عکاسان در محل

عکسی که در خلوت گرفته شد:

عکس زیبا

۷- کولر و پنکه‌ها را خاموش‌کنید.

شاید نکته عجیبی باشد اما اگر در منطقه گرمسیر هستید، ممکن است این مورد را فراموش کنید. شاید بیشتر مواقع اتفاق خاصی نیفتد اما اگر بیشتر وقت خود را در یک اتاق خنک گذرانده‌اید، هنگام بیرون آمدن برای عکاسی ممکن است لنز دوربین بخار کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که لنز از یک جای خنک به یک جای گرم و مرطوب میرود. خشک‌کردن لنز دوربین، می‌تواند زمان زیادی بگیرد.

نکاتی برای ادیت عکس

تا به اینجا به چند نکته ادیت عکس اشاره‌کردم اما چند نکته ناگفته دیگر برای بهتر شدن عکس مناظر شهری وجود دارد. البته ادیت کردن سلیقه ایست. بعضی‌ها عکس‌های طبیعی و بعضی‌های دیگر عکس‌های ادیت شده را دوست دارند.

۱- اصلاح پرسپکتیو و انحرافِ عکس خام دوربین.

بیشتر عکس‌های مناظر شهری به دلیل دقت نکردن به خطوط افقی و عمودی، خراب می‌شوند و نتایج متفاوتی در عکاسی ایجاد میشود. گاهی وقت‌ها پرسپکتیو و انحرافات ،عکس را خوب و بعضی وقت‌ها خراب می‌کنند. اینکه عکس را چگونه به بیننده منتقل کنید ترجیح شماست اما اینکه چگونه این انحراف‌ها را اصلاح کنید، مهارتی الزامیست.

بیایید نگاهی بیندازیم به‌عکس خام زیر و مراحل اصلاح عکس را باهم یاد بگیریم. البته این نوع ادیت، در لایت روم هم قابل‌اجراست.

این عکسِ قبل از ادیت است که پرسپکتیو و زاویه مناسبی ندارد:

عکس با پرسپکتیو و زاویه نامناسب

و پایینی هم همان عکس با اصلاح انحرافات است:

اصلاح انحراف و زاویه عکس

این مراحل را در ACR(یک‌زبانه رایگان در فتوشاپ که عکس‌های خام دوربین را برای پردازش باز می‌کند) طی کنید:

ابتدا عکس خام را وارد فتوشاپ کنید.ACR به‌طور خودکار باز می‌شود. خوبیه ACR به این است که اگر عکسی با اکسپوژر های مختلف داشته باشید، تغییر دریکی از عکس‌ها موجب می‌شود تغییرات روی کل عکس‌ها اعمال شود.

این هم آموزش تصویری و قدم‌به‌قدمی که نیاز دارید. با در نظر داشتن شماره‌ها، مراحل زیر را دنبال کنید.

corrections-in-acr

مراحل اصلاح انحراف:

۱-Lens Correction Tab را انتخاب کنید.

۲- تنظیمات را دستی کنید (Manual).

۳- تیک گزینه Show Grid را بزنید تا ببینید ساختمان‌ها چقدر صاف هستند.

۴- همه گزینه‌ها را امتحان کنید تا ببینید کدام بهتر جواب می‌دهد. من در این عکس A یعنی Auto را انتخاب کردم.

۵- گزینه Distortion کمک زیادی به اصلاح انحرافات عکس می‌کند اما باید اعدادش را کمی بالا و پایین بیاورید تا عکس اصلاح شود. من عدد ۱۲ را برای اصلاح انحراف عکس انتخاب کردم.

۶- بعد عددِ Vertical را روی ۴ گذاشتم تا عکس ساختمان صاف شود.

همین! یادتان باشد گزینه Sync Result را هم بزنید تا تغییرات روی همه عکس‌های اعمال شود.

۲- کم کردن شدت رنگ و افزودن رنگ آبی برای ایجاد حس رؤیایی.

بیشتر عکاسان این را می دانند که بعضی از رنگ ها،مکمل هم هستند.در اینترنت درباره این رنگ ها جستجو کنید. اضافه کردن حس و حال رؤیایی به‌عکسِ مناظر شهری خیلی لذت‌بخش است.

اصلاح رنگ در فوتوشاپ

در یک‌لایه عکسی، تقریباً کل قرمزی عکس را با انتخاب گزینه ۱ کم می‌کنم (Desaturate) و سپس عکسی با فیلتر آبی اضافه می‌کنم (گزینه ۲) یا با انتخاب گزینه Color Balance layer شدت رنگ آبی را تعیین می‌کنم.

عکسی رؤیایی از بوسانِ کره جنوبی:

۳- ترکیب نور ساعات طلایی با نور شهر.

این تکنیکی است که شخصاً عاشقش هستم. به‌راحتی می‌توانیم نور منظره شهری را با نور ساعات طلایی ترکیب کنیم و با این کار به‌عکس بُعد بیشتری بدهیم. در زیر، دو عکس می‌بینید که می‌خواهیم باهم ترکیب کنیم. عکس منظره شهری در شب،۴۵ دقیقه بعد از عکس ساعات طلایی گرفته‌شده است. عکس نهایی ساعات طلایی،عکسی است با دو اکسپوژر زیاد که از طریق Luminosity Mask باهم ترکیب کردیم.

نور شهر در شب:

نور شهر در شب

نور ساعات طلایی:

نور ساعات طلایی

عکس نهایی بعد از ترکیب:

ترکیب نور شب و ساعات طلایی

نکته: توجه داشته باشید که با انجامِ این سه نکته، از مفهوم عکاسی طبیعی دور می‌شویم.

۴- تا می‌توانید ترکیب کنید.

بسته به اینکه چقدر می‌خواهید خلاق باشید، می‌توانید دُز ترکیب کردن را بالا ببرید مانند عکس پایین از بی‌بوی. او عکس اصلی را با عکس آسمان که به مدت زیادی اکسپوژر شده بود، یک عکس و اکسپوژر جدا از خورشید، یک عکس و اکسپوژر از نور شهر و دنباله‌های نوری، ترکیب کرد. تمام این اکسپوژر های مختلف، از یک منظره بافاصله زمانی یک ساعت گرفته‌شده است.

ترکسی در عکاسی

۵- انعکاس ایجاد کنید.

انعکاس‌های ساختگی، درست مثل جاستین بیبر هستند، یا عاشقش هستید و یا متنفر!

انعکاس در عکاسی

ساختن انعکاس تقریباً کار راحتی است. شما به یک عکس از منظره شهری نیاز دارید که حاشیه‌های عکس ساده باشد. لازم نیست در جلوی عکس، آبی باشد.

این‌ها نکاتی بودند درباره عکاسی از مناظر شهری در شب و ساعات طلایی. گزینه‌های زیادی برای عکاسی و ادیت عکس وجود دارد و این فقط خود ما هستیم که خودمان را محدود می‌کنیم. امیدوارم چیزهایی مفیدی از این مطلب یاد گرفته باشید و در ادیت هایتان از آن‌ها استفاده کنید.

ویدیوی نکات عکاسی در شب

 

 

پایین-عکاسی

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا