آموزش عکاسی مقدماتی تا حرفه ای (رایگان)

30 نکته/ترفند نورپردازی در عکاسی برای گرفتن بهترین عکس ها!

آیلتس

یکی از کاربردی ترین موضوعات در عکاسی، مبحث نورپردازی می باشد. در این نوشته، سعی می کنیم یک راهنمای تمام عیار و حرفه ای برای آموزش کلیات نورپردازی در عکاسی به شما یاد دهیم.

به نقل از ویکی پدیا، نور پردازی یک مهارت اساسی در عکاسی است.از گرفتن عکس از یک رویداد گذرا که نور موجود را به کار گرفته تا تصویری تبلیغاتی که در آن از نورپردازیهای خاص استفاده می‌شود.نور ماهیت عکاسی است و بدون آن عکسی وجود نخواهد داشت. کلمه فوتو-گرافی از کلمه یونانی photo و graph تشکیل شده که به معنای نور نگاری است. برای همراه شدن با زبان نور، عکاس نیازمند دانش، مهارت و هنروری است.

نکات مهم نورپردازی در عکاسی

در هر سوژه عکاسی، شما 3 نوع نور اصلی دارید به شرح زیر:

 


لایتروم

توی این پکهای فوق العاده، عکاسی و ویرایش عکس رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! یه عکس عالی بگیر، با ویرایش زیباترش کن، همه رو انگشت به دهن کن یا اصلا ازش پول در بیار!


 

  • نور اصلی یا key light– قوی ترین و اصلی ترین نور
  • نور فرعی یا fill light– نوری است که می تواند سایه های ایجاد شده توسط نور اصلی را کم رنگ کند.
  • نور پشت یا back light– نوری که از پشت تابیده می شود را نور پشت می گویند.

برای درک بهتر این نورها، دو تصویر زیر را ببینید:

نوردپردازی عکاسی 1

حالت ایده آل پخشایش این 3 نوع نور به صورت زیر است:

نوردپردازی عکاسی

1- نکات مهم در عکاسی با نور مصنوعی

عکاس و به خصوص عکاسان غیر حرفه‌ای فراوان به پدیده رنگهای غالب برخورد می‌کنند. برای گرفتن عکس شب یا عکس زیر نور مصنوعی، همان فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. خفیف ساختن این اثرهای رنگ ممکن است، اما چندان آسان نیست. بر روی عکسهایی که بدون صافی گرفته شده‌اند، نور لامپهای مهتابی غالب اوقات رنگ آبی-سبز به وجود می‌آورد. استفاده از صافی امکان تبدیل کردن فیلم برای نور طبیعی را به فیلم برای نور مصنوعی آسان می‌کند.

2- نکات مهم در عکاسی با نور طبیعی

عکسهایی که در نور طبیعی با فیلم مخصوص گرفته می‌شوند می‌توانند دارای زیر و بم‌های رنگی باشند. در واقع، ترکیب طیفی نور طبیعی باعث تغییرهای محسوسی می‌شود. هنگام صبح و شب به دلیل پخش موجهای کوتاه آبی از خلال لایه‌های جو، نور خورشید قرمزتر است. هنگامی که نور خورشید در مکان بالاتری در آسمان قرار دارد، موجهای نوری از لایه نازکتری از جو عبور می‌کنند و نسبت متعارف موجهای آبی از نو برقرار می‌گردد. بنابر فیلم مورد کاربرد باید دست کم از صافی فرابنفش استفاده شود، با وجود این در اکثر موارد صافی “اسکای لایت” ترجیح داده می‌شود.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

3- منبع نور وسیع تر= نور ملایم تر

منابع نوری پهن، سایه و تضاد را کمتر می‌کنند و مانع دیده شدن بافت و جزئیات عکس می‌شوند. هرچه منبع نوری باریک‌تر باشد، نور شدیدتر است.

با منبع نوری پهن، پرتوهای نور از جهت‌های مختلفی به سوژه می‌تابد و با این کار مانع ایجاد سایه می‌شود و صحنه را روشن‌تر می‌کند. نیازی نیست که ابزارهای استودیویی برای عکاسی داشته باشید. سوژه پرتره را نزدیک یک پنجره بزرگ که نور مستقیماً به آن نمی‌تابد قرار دهید. با این کار می‌توانید بدون هزینه کردن، سافت باکس بسازید. هر چه منبع نوری دورتر باشد، شدت نور بیشتر است.

عکاسی بعنوان شغل: اگر می خواهید عکاس با پرستیژ شوید این نکات را بخوانید!

دقت کنید که وقتی سوژه شما زیر نور خورشید باشد، نور ملایم (soft ligh) تری را تجربه خواهد کرد تا زمانی که زیر نور یک لامپ سقفی-نور شدید (Hard light). پس هر چقدر منبع نور شما هم نزدیک تر باشد (چون بزرگ تر می شود) نور تابیده شده به سوژه ملایم تر و نرم تر می شود، این موضوع را در نورپردازی آتلیه ای به وضوح می بینید. تصاویر زیر را که مقایسه عکاسی با نور نرم و سخت هستند را ببینید:

4- نحوه ترکیب منابع نوری

ترکیب نورها در عکاسی

هر منبع نوری می‌تواند برای ایجاد افکت‌های زیبا و تعادل رنگی مناسب، با منابع دیگر ترکیب شود. درون استودیو این ترکیب می‌تواند نور فلش و تنگستن باشد. نورهای معمولی خانگی بعضی مواقع به عنوان نور مکمل استفاده می‌شوند. شمع‌ها نور گرمی دارند و سایه‌های نرمی را به وجود می‌آورند. نور چراغ قوه می‌تواند برای ایجاد افکت‌هایی مثل نقاشی با نور به کار رود. وقتی با مواد رنگی کار می‌کنید از کاربرد ژل‌های رنگی در جلوی منبع نور یا فیلترهای لنز دوربین به خاطر تغییر رنگ نور نترسید. اگر از خود نور عبور می‌دهد آن را استفاده کنید.

5- تاثیر نور بر بافت و یا جزئیات سوژه شما

اگر نور شما از روبرو به سوژه بتابد، جزئیات و بافت بدن او، کمتر به چشم می خورد. ولی اگر می خواهید جزئیات بیشتری مثلا از صورت یک فرد یا موهای بدن یک پرنده نشان دهید، باید نور را از بالا یا از کنار (نیمرخ) به سوژه بتابانید.

6- هر چه منبع نور نزدیک‌تر باشد، نور ملایم‌تر است

هر چه منبع نور را از سوژه دورتر قرار دهید، شدت نور بیشتر می‌شود. به این دلیل که: هرچقدر منبع نور به سوژه نزدیک‌تر باشد مانند منبع نوری پهن عمل می‌کند. حالا اگر دورتر ببرید مانند منبع نوری باریک عمل می‌کند.

خورشید را در نظر بگیرید که قطرش ۱۰۹ برابر زمین است و خیلی بزرگ است! اما ۹۳ مایل از زمین فاصله دارد و در آسمان کوچک به نظر می‌رسد و وقتی مستقیماً بر جسمی می‌تابد، شدت نورش زیاد است.

جابجایی منبع نور در عکسهای داخلی

زمانی که در مکان‌های بسته عکاسی می‌کنید، لامپ را نزدیک سوژه ببرید و یا برعکس دورتر کنید.

آموزش قانون یک سوم در عکاسی: ترفندی که تصاویر شما را زیباتر می کند

7- پخش‌کننده‌های نور (دیفیوزر) مانند منبع نوری پهن عمل می‌کنند و نور ملایم می‌شود

وقتی ابرها جلوی خورشید را می‌گیرند، سایه‌ها کمتر می‌شوند و با اضافه شدن مه، سایه‌ها به‌طور کامل از بین می‌روند. ابرها آسمان را می‌پوشانند و مه نور را در جهت‌های مختلف پخش می‌کند. در روزهای ابری و مه‌آلود، کل آسمان مانند یک منبع نوری پهن و سافت باکس طبیعی عمل می‌کند.

از دیفیوزر برای پخشایش مناسب نور بهره بگیرید

برای عکاسی در محیط بسته و روزهای بدون ابر چه‌کار کنیم؟ وسیله‌هایی مانند پلاستیک نیمه شفاف و پارچه سفید، می‌توانند نور شدید را دیفیوز کنند. کافیست که این دیفیوزر‌ها را جلوی لامپ و چراغ بگیرید. اگر هوا آفتابی است، می‌توانید از چادرهای نور و یا پارچه کرباسی سفید، برای ملایم کردن نور استفاده کنید.

8- نورهای بازتابی مانند دیفیوزر نور عمل می‌کنند و نور ملایمی ایجاد می‌کنند

یک منبع نوری باریک، روی سطح پهن و مات مانند دیوار و سقف، هم نور را بازتاب و پخش می‌کند. از یک شی انعکاس کننده درخشان استفاده کنید تا نور همچنان باریک بتابد. بهترین انعکاس کننده درخشان، آینه است که نور را متمرکز و باریک می‌کند.

یک‌ تکه کاغذ آلومینیومی مچاله شده را بردارید و بازش کنید و دور مقوا بپیچید. با این کار می‌توانید یک بازتاب‌دهنده خوب بسازید و هایلایت های درخشان‌تری داشته باشید. هرچه منبع نور از سوژه دورتر باشد، نور کمتری خواهید داشت.

کاغذ آلومینیومی مچاله شده را بردارید و بازش کنید و دور مقوا بپیچید

9- هرچه منبع نور دورتر باشد، نور کمتر است و سوژه تاریک‌تر

طبق قواعد، مقدار نور تابع فاصله است. شاید یکم پیچیده به نظر بیاید اما این‌طور نیست. اگر فاصله سوژه با منبع نور را دو برابر کنید، فقط یک‌چهارم نور به سوژه می‌رسد.

به‌عبارت‌دیگر، هرچه منبع نور را دورتر ببرید، نور کمتر می‌شود. این نکته را هنگام جابه‌جا کردن سوژه و منبع نور به یاد داشته باشید.

منبع نور و شدت سایه

نورهای انعکاسی تأثیر فاصله بر مقدار نور را دوچندان می‌کنند. برای عکاسی در محیط‌های باز و در روزهایی که هوا آفتابی است و هیچ ابری در آسمان نیست، سعی کنید از اسپید لایت برای فلش زدن استفاده کنید. با این کار، سایه‌هایی که روی صورت سوژه افتاده است از بین می‌رود اما نور پشت‌صحنه تغییری نمی‌کند. زمانی که پس‌زمینه عکسِ پرتره ساده است سعی کنید از قانون انحراف نور استفاده کنید.

4 ابزار فتوشاپ که هر عکاسی باید بداند! (آموزش تصویری)

10- قانون انحراف نور می‌تواند سوژه را از پس‌زمینه جدا کند

اگر منبع نور را به سوژه نزدیک‌تر کنید، سوژه روشن‌تر و پس‌زمینه تاریک‌تر می‌شود. با این کار سوژه برجسته‌تر خواهد بود. حالا اگر منبع نور را دورتر ببرید، پس‌زمینه روشن‌تر خواهد بود.

اگر از نیمرخ، منبع نور را به سوژه نزدیک کنید، در آن سمت، سوژه برجسته‌تر خواهد بود. اگر نور عکاسی توسط پنجره اتاق تأمین شود، سوژه را نزدیک پنجره ببرید تا دیوار پشت سوژه تیره‌تر شود و اگر می‌خواهید دیوار روشن باشد و در عکس دیده شود، سوژه را از پنجره دورتر ببرید.

نحوه نورپردازی می‌تواند باعث بیشتر و یا کمتر دیده شدن بافت سوژه شود.

11- نورپردازی از جلو، جزئیات و بافت عکس را به‌خوبی نشان نمی‌دهد اما نورپردازی از نیمرخ، بالا و پایین سوژه، این جزئیات را نشان می‌دهد

ممکن است عکاس پرتره، منبع نور را نزدیک و جلو سوژه نگه دارد تا چروک‌های پوست دیده نشوند، درحالی‌که ممکن است عکاس مناظر طبیعی از کنار نورپردازی کند تا بافت سنگ‌ها، شن و شاخ و برگ‌ها بهتر دیده شود. به‌طورکلی، هرچه زاویه منبع نور نسبت به موقعیت سوژه بیشتر باشد، جزئیات و بافت بیشتری دیده می‌شود. اگر می‌خواهید از مو انسان و سگ عکس بگیرید، منبع نور را از کناره‌ها بتابانید تا جزئیات مو و پشم مشخص باشد.

سایه به عکس‌ها عمق و حجم می‌دهد.

12- سایه حجم ایجاد می‌کند

عکس‌های سه‌بعدی عکس‌هایی هستند که شما حس می‌کنید آن صحنه عکاسی رو به روی شماست نه روی کاغذ. این عکس‌های حجم دار هستند که این حس را به بیننده منتقل می‌کنند.

سایه حجم ایجاد می‌کند

برای حجم دادن به‌عکس، منبع نور را بالاتر از سوژه و کمی از نیمرخ و با زاویه رو به پایین به سمت سوژه قرار دهید، البته انقدر هم زاویه را پایین نگیرید که سایه دماغ روی لب بالایی بیافتد. سعی کنید نوری مانند عکس بالا داشته باشید تا عکستان عمق و حجم داشته باشد. به همین دلیل عکاسان اشیای بی‌جان، محصولات و مناظر طبیعی، از نورپردازی زاویه‌دار استفاده می‌کنند.

مطلبی که به کارتان می آید:آموزش 20 نکته بسیار مهم عکاسی که دنیای من را تغییر دادند!

13- نور در عکاسی چه استفاده ای دارد؟

کاربرد نور در عکاسی

نور علاوه بر آشکار ساختن سوژه و مستعد ساختن آن برای عکاسی، تا آنجا که به عکاس مربوط می‌شود، سه کارکرد مهم دارد: نشان دادن عمق و حجم، حالت دادن به عکس، ایجاد طرح‌های سیاه و سفید (سایه)

  • نشان دادن حجم و عمق– برای نشان دادن عمق در عکس، عکاس باید تصوری از سه بعدی بودن را به وجود آورد و نور بهترین عاملی است که می‌تواند در ایجاد چنین تصوری عکاس را یاری دهد.
  • حالت دادن به عکس-معمولا آنچه عکاس را به گرفتن عکس یک سوژه ترغیب می‌کند حالت یا فضای آن است نه خود سوژه.
  • ایجاد طرح‌های سیاه و سفید در عکس -قسمتهای پر نور سوژه، سفید و قسمتهای پر سایه آن، سیاه می‌افتد.
  • سایه‌ها– تغییر و تحولات وضع نور و سایه‌هایی که می‌افکند نه تنها به موقعیت آن در آسمان مربوط است بلکه به شدت و ضعف نور نیز بستگی دارد. در حوالی ظهر موقعی که خورشید در بالای سر قرار گرفته‌است، سایه‌ها کوتاه و کدر می‌باشند. اما صبح زود و در پایان بعد از ظهر کشیده تر و شفاف ترند، به همین سبب، این دو موقع بهترین و مناسب تدین زمان برای عکاسی است.

14- حواستان به سطوح منعکس کننده باشد

سطوح منعکس کننده نور در اطراف سوژه شما، ممکن است عکس شما را بیش از حد یکنواخت کنند. مثلا زمانی که سوژه شما مقابل یک دیوار سنگی سفید یا روی آبی که انعکاس نور آفتاب را دارد و نور سفید به همه جا ساطع می شود. در این حالت سوژه شما خیلی به چشم نمی آید. در این حالت ها از یک رفلکتور مثل آینه استفاده کنید تا نور بیشتری بر سوژه خود بتابانید.

استفاده از یک آینه برای تاباندن نور به سوژه در روی آب پر از انعکاس
استفاده از یک آینه برای تاباندن نور به سوژه در روی آب پر از انعکاس

15- همیشه به دنبال بهترین نور باشید و مدام امتحان کنید.

نور، مهم ترین جنبه ی عکاسی است. اولین کاری که موقع عکاسی با موبایل انجام می دهید، توجه به نور است. هیچ فرقی نمی کند که سوژه شما چیست یا در کجا هستید. نور شما می تواند یک لامپ، نورپنجره، نور مستقیم خورشید یا حتی یک نور بازتاب شده از یک شیشه باشد. بعنوان مثال وقتی می خواهید از دوست خود عکس بگیرید، دقت کنید که نور از بالای سر او نتابد، زیرا باعث تاریک شدن چهره و ایجاد یک حالت وحشتناک می شود. به او بگویید چند قدم عقب تر برود تا نور به چهره اش بتابد. اما اگر واقعا نور ضعیف است باید ازفلش دوربین خود استفاده کنید.

نکته دیگر این که اجازه ندهید سوژه شما پشت به نور باشد مگر اینکه بخواهید عکس سیلوئت بگیرید و به آنها بگویید که کمی رو به نور بچرخند. مثلا تصاویر زیر را ببینید. تفاوت پشت به نور بودن، چرخیدن نیمرخ به سمت نور، کم بودن نور و … (روی هر عکس کلیک کنید تا بزرگ شود):

ویدیوی آموزش نورپردازی در عکاسی

 

با این 10 ترفند ساده، عکس هایی با وضوح بی نظیر بگیرید!

پایین-عکاسی

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا