سایر هنرهای مهم

8 تا از بهترین روشهای پیشرفته برای موفقیت و بردن در بازی تخته نرد

امروز قصد داریم بهترین نکات و استراتژی های بازی تخته نرد که به شما کمک می کنند به یک تخته نرد باز حرفه ای تبدیل شوید را در اختیارتان بگذاریم. قبل از شروع باید این نکته را بدانید که پیروزی در تخته نرد هم به شانس احتیاج دارد و هم به مهارت. در تخته نردهای کوتاه مدت حتی یک بازیکن معمولی هم می تواند از پس یک تخته نرد باز حرفه ای بربیاید و او را شکست بدهد؛ ولی به شرطی که تاس ها را خوب بریزد. اما در تخته نردهایی که زمانشان طولانی تر است، این بازیکنان ماهر هستند که از مزایای بیشتری در طول بازی برخوردارند.

با اینکه خیلی ها اعتقاد دارند تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای تخته نرد به زمان زیادی نیاز دارد؛ ولی می توان با پیروی از یک سری راهنمایی ها و استراتژی های ساده اما در عین حال پیشرفته به یک تخته نرد باز حرفه ای تبدیل شد. اگر شما هم عاشق تخته نرد هستید و دلتان می خواهد فوت و فن پیشرفت در این بازی را بدانید مطمئنا مطلب امروز ما کمک زیادی به شما خواهد کرد.

1-نکات اولیه

خب! بیایید کارمان را با حرکات شروع کننده تخته نرد که به آنها حرکات گشایش گفته می شود آغاز کنیم. برای شروع تخته نرد ده ها حرکت مختلف وجود دارد؛ اما در مجموع، ریختن دو تاس با هم فقط 15 ترکیب به وجود می آورد. برای شروع بازی هر بازیکن باید یک تاس بریزد. هر کسی تاس بیشتری آورد شروع کننده بازی خواهد بود. در این حالت استفاده از هر دو تاس غیر ممکن است.

ممکن است به خاطر تنوع حرکاتی که تخته نرد وجود دارد یا به خاطر اعداد مختلف کمی گیج شوید. خوشبختانه ما اینجا ترکیبات مختلف تاس ها را شرح داده ایم و دیگر لازم نیست شما حرکات صحیح شروع بازی را با آزمون و خطا پیدا کنید.

حتما بخوانید: 100 کار که برای تقویت مغز خود می توانید انجام دهید

بهترین حرکات تخته نرد آنهایی هستند که یک نقطه با دو مهره یا بیشتر را برای شما اشغال و شما را به مهره های حریف نزدیک می کنند. با این کار شما آن نقطه را به خودتان اختصاص می دهید و جلوی چکرزهای حریف (15 قطعه بازی در سمت هر بازیکن) را می گیرید. اشغال کردن نقاط مختلف موقع حرکت در هر کدام از دو صفحه اصلی تخته نرد یکی از استراتژی های قدرتمند این بازی است. اگر تاس 5-3 ، 6-1 ، 4-2 و 3-1 بریزید می توانید اولین حرکات بازی را شروع کنید. برای تاس 5-3 حرکت 3/8 7/13 توصیه می شود. همه کارشناسان تخته نرد عقیده دارند که بهترین حرکت شروع برای تاس 6-1 هم7/8 7/13 است. اگر تاس 4-2 آوردید توصیه می کنیم با 5/8 5/6 حرکت کنید.

اگر نمی توانید نقطه ای را اشغال کنید بهترین کار جدا کردن دو مهره ایست که یک خانه را اشغال کرده اند. با اینکه این کار می تواند حداقل دو خانه را برای حمله باز کند ولی دست بعدی شما می توانید به راحتی یک خانه را اشغال کنید. ما اینجا بهترین حرکات برای اسپلیت کردن یا همان جدا کردن دو مهره یک خانه را بررسی می کنیم.

مورد اول برای تاس 6-3 است. اگر چنین تاسی ریختید حرکت شما باید 10/13 18/24 باشد. اگر تاستان 2-6 بود باید با 11/11 18/24 حرکت کنید. تاس اولیه 5-1 هم حرکت 8/13 23/24 خواهد داشت. حرکت توصیه شده برای تاس 4-1 هم 9/13 23/24 است. برای تاس 2-1 باید 11/13 23/24 حرکت کند.

حتما بخوانید: ۱۰ استراتژی ساده برای پاکسازی ذهن و داشتن فکر آزاد

وقتی تاس 5-4 می ریزید توصیه می کنیم به شکل 8/13 20/24 حرکت کنید ولی اگر 2-5 ریختید باید 8/13 22/24 حرکت کنید. حرکت پیشنهادی ما برای تاس 4-3 9/13 21/24 است. در صورتی که تاس 3-2 ریختید هم باید 11/13 21/24 حرکت کنید.

راحت ترین حرکات شروع بازی تخته نرد دو حرکت است. مورد اول برای وقتیست که تاس 6-4 می ریزید. حرکت شروع برای چنین تاسی 14/24 است ولی می توانید از حرکت 18/24 9/13 هم به عنوان حرکت جایگزین استفاده کنید. دومین حرکت یعنی تاس 6-5 هم با حرکت 13/24 بازی می شود. برای حفظ کردن همه این موارد به زمان نیاز دارید ولی نگران نباشید، بعد از چند بار تمرین کردن می توانید موقع تاس ریختن حرکت مناسب آن را به خاطر بیاورید.

2-انتقال مهره ها (Running game)

انتقال مهره ها ساده ترین استراتژی بازی تخته نرد محسوب می شود. برای این کار فقط کافیست به سادگی مهره هایتان را دور صفحه بچرخانید. وقتی بازی راحت و آسان است می توانید از این استراتژی استفاده کنید. فقط روی انتقال مهره ها و بستن تمام خانه ها تمرکز کنید و به حریف ضربه نزنید. سعی کنید هیچ یک از خانه های حریف را خالی نگذارید و همه تمرکزتان روی زدن و خوردن مهره های حریف باشد. اگر خوب تاس بریزید به احتمال زیاد شما زودتر از حریف می توانید مهره های حریف را بزنید.

حتما بخوانید: 17 روش موثر تشخیص سیگنالهای دروغ (تشخیص آدم دروغگو)

3-اشغال نقاط مقابل و مسدود کردن راه حریف (Blocking and priming)

سعی کنید تا جایی که می توانید ردیف جلویی قسمت مربوط به حریف را از آن خود کنید. این کار باعث می شود فرار کردن برای حریف سخت شود. برای مسدود کردن راه رقیبتان هم توصیه می شود نقاطتان را به این ترتیب اهمیت 5، 4، 7 تنظیم کنید؛ به این معنی که بهتر است اول نقطه 5 را اشغال کنید بعد 4 یا 7. وقتی شما شش امتیاز پشت سر هم (full prime) می گیرید به قدرتمندترین موقعیت تخته نرد دست پیدا کرده اید و تا وقتی صدرنشینی را حفظ کنید حریف نمی تواند از چنگتان فرار کند.

4-حمله رعد آسا (The Blitz)

حمله رعد آسا در تخته نرد در واقع حمله ای تهاجمیست که روی مهره های آسیب پذیر حریف انجام می شود. استراتژی این حمله به این شکل است که به جای اشغال خانه ها روی این مساله تمرکز کنید که مهره های حریف را در هر فرصتی به “بار” منتقل کنید. با این کار نه تنها حریفتان مجبور می شود که چند پیپ به عقب برود، بلکه حتی اگر او نتواند تاس لازم برای ماندن در صفحه را بریزد هم می توانید مهره های او را به سمت بار بکشانید.

یادتان باشد که حملات نزدیک به ردیف های خانه خودتان مهره های حریف را نمی زند بلکه حتی ممکن است در صورت باقی ماندن مهره های حریف، خودتان در معرض آسیب قرار بگیرید و پیپ های زیادی از دست بدهید.

حتما بخوانید: بهترین روش به خاطر سپردن اعداد و شماره ها (5 روش ساده)

نکته دیگری که حتما باید به خاطر داشته باشید چیدن موثر مهره ها به شکلیست که جلوی مهره های حریف گرفته شود. استفاده از این استراتژی به همراه حمله رعد آسا باعث حمله دو جانبه به حریف می شود و شانس شما را برای زدن و خوردن مهره های حریف را بالا می برد. در واقع حمله رعد آسا مهره های حریف را به سمت بار می کشاند و مسدود کردن راه مهره های رقیب هم مانع از خروج آنها از بار می شود و در نتیجه خیلی از تاس های حریف به هدر می روند.

5-استراتژی دبل در تخته نرد (Doubling Strategy)

تاس دبل مکعبی است که اعداد 2 ، 4 ، 8 ، 16 ، 32 و 64 روی آن نقش بسته و نتیجه بازی را دو برابر می کند؛ بنابراین ممکن است اعداد شما به 128 ، 256 و غیره برسند. ولی به طور کلی توصیه نمی شود که بیشتر از یک یا دو بار از دبل کردن استفاده کنید.

  • با استفاده از تاس دبل ارزش بازی دو برابر می شود
  • قضاوت کردن درباره مزایا و معایب تاس دبل اهمیت خیلی زیادی دارد.
  • به عنوان یک قاعده کلی، وقتی تخمین می زنید که حداقل 25% شانس برد در بازی دارید باید از تاس دبل استفاده کنید. چرا؟ چون اگر 4 دور بازی کنید و دبل را رد کنید 4 امتیاز از دست می دهید. اگر 4 بازی انجام بدهید و 4 بار دبل کردن را قبول کنید ( با فرض اینکه در هر بازی 25% شانس برد دارید) 6 امتیاز از دست می دهید و 2 امتیاز بدست می آورید. این محاسبات شامل وقتی که امکان مارس وجود دارد نمی شود. اگر فکر می کنید شانس خوبی برای مارس شدن دارید از تاس دبل استفاده کنید.
  • موقع تصمیم گیری درباره دبل کردن یا صرف نظر کردن از آن به این فکر کنید که اگر در موقعیت حریف قرار داشتید چه کار می کردید؟ اگر احساس می کنید که این کار به نفعتان است حتما از آن استفاده کنید.
  • یادتان باشد که تاس دبل ارزش بازی را دو برابر می کند. وقتی تاس دبل دارید امتیاز شما دو برابر می شود اما این در آن لحظه حریفتان از چنین حقی برخوردار نیست. شما می توانید برای خاتمه دادن به بازی و یا جلوگیری از پیشروی حریفتان از تاس دوبل استفاده کنید.
  • به محض اینکه شرایط بازی طوری شد که حریف برای برد فقط به یک امتیاز احتیاج داشت سراغ داو یا همان دبل بروید. در این حالت حریف شما مجبور است که دبل را قبول کند. اگر در این بازی برنده شوید به جای 1 امتیاز 2 امتیاز می گیرید و چیزی گیر رقیبتان نمی آید چون حریف فقط وقتی می تواند بازی را ببرد که بدون در نظر گرفتن امتیاز در مسابقه پیروز شود. در اکثر تخته نردهای آنلاین از قانون کراوفورد (Crawford Rule) استفاده می شود. بر اساس این قانون وقتی یک بازیکن فقط یک امتیاز تا برد فاصله دارد، بازی برای یک دست بدون دبل دادن انجام می شود. اگر در این دست بتوانید برنده کراوفورد شوید می توانید از استراتژی دابلینگ در دست بعد از کراوفورد استفاده کنید.

حتما بخوانید: تنها راه های افزایش سلول های خاکستری مغز (تحقیقات علمی)

6-لنگر انداختن در خانه حریف (Holding Game)

هولدینگ موقعیتی است که در آن شما باید از خانه خودتان دور شوید و در خانه حریف لنگر بیندازید و منتظر شوید تا مهره حریف را به چنگ بیاورید. با اینکه عاقلانه ترین کار این است که اول مهره های عقب تر را جلو ببرید تا در دام حریف نیفتید؛ ولی یادتان باشد که لنگر انداختن در خانه حریف دو مزیت بزرگ برایتان به همراه می آورد.

اول اینکه از لحاظ دفاعی در صورتی که مهره هایتان به سمت بار فرستاده شده باشند این کار باعث می شود بقیه مهره ها جای امنی داشته باشند و مانع از شکست اتوماتیک شما می شود.

علاوه بر این لنگر انداختن در خانه حریف تهدیدی جدی برای مهره های حریف به وجود می آورند. اگر بتوانید خانه حریف را اشغال کنید، حتی اگر حریفتان مهره تان را بگیرد باز هم پیپ های شما جلوترند.

7-دفاع با داشتن دو نقطه یا بیشتر در خانه حریف (Back Game)

استراتژی Back Game یکی از پیشرفته ترین استراتژی ها در بازی تخته نرد محسوب می شود. این روش به تکنیک Holding Game اجازه می دهد تا پیشروی بیشتری داشته باشد. خب، از آنجایی که شما فقط با دو مهره در خانه حریفتان شروع می کنید؛ بنابراین فقط وقتی باید از استراتژی Back Game استفاده کنید که مهره های شما پشت سر هم به بار می روند. این روش یک استراتژی عمدی محسوب نمی شود، بلکه فقط راهی برای نجات و دفاع در لحظاتیست که مهره های شما مدام زده و خورده می شوند.

از طرف دیگر اشغال دو نقطه یا بیشتر در خانه حریف باعث تهاجمی تر شدن بازی می شود. وقتی شما خانه های حریف را اشغال می کنید روی روند بازی او تاثیر منفی می گذارید و به این ترتیب اوضاع را به نفع خودتان تغییر می دهید.

حتما بخوانید: 15 تا از جدیدترین قرص های مکمل جهت تقویت حافظه (موثر و بدون عوارض)

8-سایر نکات کاربردی

  • وقتی در بازی عقب هستید بهترین راه می تواند این باشد که باز هم عقب بیفتید. این کار باعث می شود زمان بدست بیاورید تا بتوانید سر فرصت از استراتژی Back Game یا crunch ( موقعیتی که باعث می شود Prime یا یک موقعیت قدرتمند و قوی شکسته شود) استفاده کنید.
  • وقتی حریفتان در خانه شما لنگر می اندازد اینکه شما هم بتوانید همین کار را در خانه رقیب انجام بدهید اهمیت بیشتری پیدا می کنید. حریف شما می تواند حرکاتی انجام بدهد که واقعا خط دفاعی شما را متزلزل کند.
  • اگر در بازی جلو هستید همچنان فاصله تان را با حریف حفظ کنید. وقتی جلو هستید سعی کنید خانه های حریف را دور بزنید (Break contact) و روی دستاوردهایتان تکیه کنید.
  • اگر فرصت زدن مهره حریف (hit) را دارید و دو به شک هستید، این کار را بکنید. یادتان باشد در همه بازی ها زدن مهره های حریف باید اولویت اول شما محسوب شود؛ مخصوصا در خانه حریف. چون این کار باعث می شود اختلاف شما با حریفتان خیلی بیشتر شود و جلو بیفتید.
  • اگر در بازی عقب هستید و منتظر بدست آوردن یک فرصت برای حمله اید، نقاط را به ترتیب روی صفحه خانه خودتان بچینید.
  • در همان اوایل بازی، روی نقاط 4 و 5 صفحه خودتان تمرکز کنید.
  • هر موقعیتی را به چشم یک موقعیت جدید در نظر بگیرید نه به عنوان یک موقعیت در کل بازی؛ مخصوصا وقتی در امتیازات شما و حریفتان نوساناتی به وجود آمده است.
  • اگر بین زدن مهره حریف یا اشغال یک خانه در سمت خودتان شک دارید، معمولا بهتر است که زدن مهره حریف را انتخاب کنید.
  • اگر امتیاز 7 برایتان در دسترس است بهتر است روی گرفتن نقاط 4 و 5 تمرکز کنید و بعدا 7 را هم بگیرید.
  • 6 ها بهترین نقاط سمت حریف شما هستند. برای اینکه مورد حمله حریف قرار نگیرید بهتر است یا لنگر بیندازید و یا فرار کنید.
  • موقع برداشتن مهره بر اساس عدد روی تاس (bear off) از همه اعداد تاس استفاده کنید تا همه نقاط خالی را تا حد ممکن پر کنید و مارکرزها کمتر شوند.
  • اگر فقط 2 امتیاز فاصله دارید به جای اینکه زود تاس بریزید برای un-doubled gammon ( وقتی تاس دوبل برگردانده نمی شود و بازی دو امتیاز دارد) تلاش کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا