سایر هنرهای مهم

آموزش تخته نرد از صفر تا صد با 6 درس (مبتدی-حرفه ای)

آیلتس

در این مطلب تخته نرد را از صفر مبتدی تا حدی که بتوانید به راحتی بازی کنید و یک حرفه ای تمام عیار شوید آموزش می دهیم. اما قبل از هر چیز باید بدانید برای بازی تخته نرد به تجهیزات زیر نیاز دارید:

وسایل مورد نیاز برای بازی

1- تخته (Board)

تخته نرد روی صفحه مخصوصی بازی می شود که 24 مثلث باریک دارد. به این مثلث ها که رنگهای مجزایی دارند “خانه” گفته می شود. این خانه ها به چهار ربع شش تایی دسته بندی شده اند. خود این ربعها هم به چهار نوع تخته خانگی و تخته خارجی بازیکن و تخته خانگی و تخته خارجی حریف تقسیم می شوند. تخته های خانگی و خارجی با یک برآمدگی به اسم “بار “در مرکز تخته از هم جدا می شوند.

2- مهره ها (Checkers)

این بازی در مجموع 30 مهره از دو رنگ مختلف دارد. یعنی پانزده تا از یک رنگ و پانزده تای بقیه از رنگ دیگر. معمولا به این مهره چکرز گفته می شود.

3- تاس (Dice)

تاس بازی تخته نرد 6 وجه دارد که از 1 تا 6 شماره گذاری شده اند. برای راحتی بیشتر هر بازیکن یک جفت تاس دارد.

4- تاس ریز (Dice Cups)

تاس ریز استوانه ایست که یک طرفش باز است و بازیکنان از آن برای تاس ریختن استفاده می کنند. هر بازیکن تاس ریز خودش را دارد.

5- مکعب دبل (Doubling Cube)

مکعب دبل یا دو برابری یک تاس شش وجهی با اعداد 2، 4، 8، 16، 32 و 64 و کمی بزرگتر از تاس معمولیست. از این تاس برای افزایش امتیازها در هر بازی، شرطی کردن بازی و همینطور برای اینکه مشخص شود آخرین بار کدام بازیکن داو یا دبل داده استفاده می شود.

حتما بخوانید: چگونه تند خوانی را بیاموزیم؟ آموزش سریع خوانی با 3 گام عملی

نحوه انجام بازی تخته نرد

نحوه انجام بازی تخته نرد

شکل بالا نشان می دهد که صفحه تخته نرد به درستی چیده شده و آماده برای بازیست. هر بازیکن 15 مهره دارد که رنگشان با مهره های حریف فرق می کند. همانطور که می بینید هر طرف باید پنج مهره در خانه 6، سه مهره در خانه 8، پنج مهره در خانه 13 و دو مهره در خانه 24 خودش بگذارد. از دید بازیکن طرف مقابل، خانه ها برعکس می شوند؛ یعنی خانه 13 شما می شود خانه 22 حریف، 3 شما می شود 22 حریف و به همین نحو. شکل بالا از دید بازیکن مهره مشکی نشان داده شده است.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

صفحه بازی همیشه تصویر معکوسی برای طرف مقابل ایجاد می کند؛ یعنی خانه هایشان خلاف همدیگر است. به این صورت که یک بازیکن در جهت عقربه های ساعت و دیگری خلاف این جهت حرکت می کند. اوایل این مساله کمی برایتان گیج کننده است ولی به مرور و با تمرین عادی می شود.

هدف بازی

هدف بازی تخته نرد این است که بازیکنان همه مهره هایشان را اول به صفحه خودشان بیاورند و بعد هم از صفحه خارج کنند. اولین بازیکنی که بتواند این کار را بکند برنده است.

شروع بازی

حالا باید تاس بیندازید. هر بازیکنی که عدد بزرگتری آورد بازی را شروع می کند. بازیکنی که تاس بیشتری آورده اولین حرکتش را با استفاده از عدد تاس خودش و حریف شروع می کند. مثلا اگر شما 5 و حریفتان 2 آورده اید؛ شما با 5 و 2 حرکت می کنید. اگر هر دو یک عدد آوردید دوباره باید تاس بیندازید تا مشخص شود چه کسی باید اول حرکت کند.

عددهای تاس به شما اجازه حرکتهای مجزا را می دهند؛ مثلا اگر 4 و 2 بیاورید می توانید یک مهره را 4 خانه و مهره دیگر را 2 خانه به جلو ببرید و در خانه باز بگذارید یا اینکه یک مهره را 6 خانه جلو ببرید. خانه باز خانه ایست که دو یا چند مهره حریف در آن نباشد، اگر اینطور بود آن خانه اصطلاحا “بسته” است و شما نمی توانید مهره تان را آنجا بگذارید.

حتما بخوانید: 15 تا از جدیدترین قرص های مکمل جهت تقویت حافظه 

هر بازیکن باید بنا به تاسی که ریخته حرکت کند، مگر اینکه نتواند حرکت کند و نوبتش را از دست بدهد. اگر تاس بریزید و اعداد ظاهر شده روی تاس یکی باشند؛ مثلا دو تا 4 یا دو تا 6، اصطلاحا می گوییم “جفت” آمده. در این صورت بازیکنی که جفت آورده حق دارد به جای 2 حرکت چهار حرکت انجام بدهد. بنابراین اگر مثلا دو تا 5 آورده اید 4 تا 5 تا می توانید حرکت کنید، به شرطی که خانه ها بسته نباشند.

شما تا زمانی که به خانه بسته نخورید می توانید حرکت کنید؛ اما اگر حرکتتان طوری باشد که مهره در خانه بسته قرار بگیرد یعنی نقطه ای که با دو یا چند مهره حریف اشغال شده باشد؛ نمی توانید حرکت کنید و نوبتتان از دست می رود.

نحوه حرکت مهره ها

مهره های تخته نرد دور تخته و به سمت صفحه اصلی بازیکن حرکت می کنند. مهره هایی که در خانه 24 قرار دارند نسبت به بقه مهره ها باید مسافت بیشتری را طی کنند. مهره های حریف در جهت مخالف شما حرکت می کنند؛ یعنی شما و حریفتان هر مهره را از خانه های با شماره بالاتر به سمت خانه هایی که شماره پایینتری دارند حرکت می دهید.

زدن و وارد کردن

هر مهره فقط می تواند وارد خانه باز یا خانه ای شود که توسط یک یا چند مهره خودی اشغال شده است. اگر مهره شما به خانه ای برود که فقط یک از مهره های حریف آنجاست، مهره شما مهره حریف را می زند و خودش جای آن را می گیرد. به این ترتیب مهره حریف روی بار قرار می گیرد و او باید اول مهره هایی که روی بار قرار گرفته را وارد بازی کند. برای این کار باید عدد یکی از تاسها یا جمع دو تاسش به یک خانه خالی روی تخته برسد.

برای اینکه حریف نتواند مهره هایتان را بزند باید تا جایی که می توانید از تک شدن مهره ها جلوگیری کنید و آنها را به صورت جفت در خانه ها نگه دارید. اگر حریف مهره شما را زد، تا زمانی که نتوانید آن را برگردانید نمی توانید حرکت کنید. پس باید تا جایی که می توانید خانه ها را از آن خودتان کنید تا جلوی او را بگیرید.

حتما بخوانید: تنها راه های افزایش سلول های خاکستری مغز (تحقیقات علمی)

اگر مهره بازیکن زده شود، برای ورود مجدد باید تاسی بیاورد که معادل یک خانه خالی یا باز باشد. در غیر این صورت نمی تواند حرکت کند. در صورتی که بازیکن بیشتر از یک مهره روی بار داشته باشد باید اول همه آنها را وارد بازی کند. بعد از وارد کرد آخرین مهره، می تواند از اعداد استفاده نشده تاس در صورتی که ممکن باشد برای حرکت استفاده کند.

اگر یک بازیکن 6 خانه روی صفحه را از آن خودش کند اصطلاحا گفته می شود که تخته را بسته و تا زمانی که یک خانه را خالی نکند بازیکن حریف باید نظاره گر باشد و نمی تواند حرکت کند.

خارج کردن

وقتی هر کدام از بازیکنها بتوانند همه مهره هایشان را به ربع چهارم یعنی به 6 خانه آخر برسانند و هیچ کدام از مهره های حریف هم آنجا نباشند مجازند که یکی یکی مهره هایشان را از صفحه بیرون ببرند. بیرون انداختن مهره ها با توجه به اعداد تاس انجام می شوند. برای اینکه یک مهره را خارج کنید باید مجموع تاسی که می آورید از تعداد خانه مقصد یکی بیشتر باشد؛ مثلا اگر 4 خانه مانده تا مهره به خانه آخر برسد شما باید تاس 5 بیاورید تا مهره را خارج کنید. ولی اگر تاس مورد نظر را نیاوردید می توانید مهره هایتان را پشت هم بچینید تا در نوبتهای بعدی یکی یکی آنها را بیرون بیندازید. هر بازیکنی که زودتر همه مهره هایش را خارج کند برنده است.

سه مدل برد در تخته نرد وجود دارد:

  • برد معمولی: وقتی که هم شما و هم حریفتان هر دو به خانه می رسید ولی شما زودتر می توانید مهره هایتان را خارج کنید.
  • مارس: وقتی شما همه مهره هایتان را از صفحه خارج کرده اید ولی حریف هنوز نتوانسته یک مهره هم بیرون ببرد.
  • سگ مارس یا مارس سیاه: وقتی شما همه مهره ها را خارج کرده اید ولی حریف هنوز در زمین مهره دارد.

دبل کردن یا داو دادن در تخته نرد

گاهی اوقات برای شرطی کردن بازی یا افزایش امتیاز آن بازیکنان از مکعب دو برابری برای دبل کردن یا داو دادن استفاده می کنند. مکعب دبل کمی از تاس معمولی بزرگتر است و اعداد 2، 4، 8، 16، 32 و 64 روی شش وجه آن درج شده اند.

در ابتدای بازی مکعب دوبرابری روی نوار تخته به صورتی که عدد 64 آن به سمت بالا باشد قرار می گیرد. هر یک از بازیکنان که در جریان بازی حس کنند احتمال بردشان بیشتر است می توانند این مکعب را بردارند و بسته به عدد مورد نظرشان داو بدهند. مثلا اگر شما حس می کنید بازی را خوب جلو برده اید می توانید با گذاشتن مکعب روی عدد 2 پیشنهاد داو دادن به رقیبتان بدهید. اگر حریف داو را بپذیرد در آخر بازی امتیازات هر دوی شما در 2 ضرب می شود و اگر هم نپذیرد یعنی باخت را قبول کرده است.

حتما بخوانید: بهترین روش به خاطر سپردن اعداد و شماره ها (5 روش ساده)

قانون کلی درباره دبل کردن این است که وقتی آن را بپذیرید که احتمال برد شما حداقل 25 درصد باشد. اگر احتمال باختتان 75 درصد یا بیشتر است داو را رد کنید.

دروس آموزش تخته نرد به زبان ساده

ببینید سه نوع آموزش داریم. هر کسی با یک روش آموزش یا با یک استاد بهتر یاد می گیرد برای همین سه نوع آموزش داریم و هر کدام که دوست دارید را می توانید برای یادگیری انتخاب نمایید هر 3 هم کوتاه، هم کامل و هم عالی هستند:

آموزش تک جلسه ای تخته نرد (از پیج انیمیشن)

 

حتما بخوانید: 17 روش موثر تشخیص سیگنالهای دروغ (تشخیص آدم دروغگو)

آموزش 2 جلسه ای تخته نرد (از پیج آموزش)

 

 

آموزش 3 جلسه ای تخته نرد (از پیج تولباکس)

 

 

 

حتما حتما این ترفندها رو هم یاد بگیرید: 8 تا از بهترین روشهای موفقیت و بردن در بازی تخته نرد 

5 ترفند عالی برای بردن هر کسی در تخته نرد!

بردن در بازی تخته نرد به میزانی وابسته به شانس است، اما با استفاده از برخی ترفندها و روش‌ها می‌توانید احتمال برنده شدن خود را افزایش دهید. در ادامه، تعدادی از ترفندهایی را برای بردن در بازی تخته نرد بررسی می‌کنیم:

1-بررسی بازی: هنگامی که به بازی تخته نرد می‌پردازید، مفید است قبل از آن با قوانین و تاکتیک‌های بازی آشنا شوید. به دقت قوانین حرکت مهره‌ها، نحوه‌ی حرکت در نوبت ضربه زدن (مثلاً چگونه برای جلوگیری از ضربه‌های حریف از میان بردن مهره‌ها استفاده کنید) و استراتژی‌های اساسی بازی مسلط شوید.

2-ایجاد تحت فشار قرار دادن حریف: با تنظیم ضربه‌ها به گونه‌ای که حریف را در موقعیت‌های دشوار قرار دهید، امکان بردن در بازی زیادتر می‌شود. پاسخگویی به حرکات حریف و نگه‌داشتن فشار بر او می‌تواند شانس برد شما را افزایش دهد.

3-جلوگیری از واکنش عاطفی: در بازی تخته نرد، ممکن است با شانس بدی روبه‌رو شوید یا حریف شانس خوبی داشته باشد. از واکنش عاطفی خود در برابر این شانس‌ها جلوگیری کنید و سعی کنید خوشحالی یا ناراحتی احساسی را در نوبت خود نادیده بگیرید و به تمرکز بر استراتژی خود ادامه دهید.

4-برنامه‌ریزی صحیح حرکت‌ها: پیش‌بینی حرکت‌های بعدی و برنامه‌ریزی جلوگیری از ضربه‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها در کوچکترین وقت ممکن، می‌تواند به شما در بردن در بازی تخته نرد کمک کند. تمرکز بر استراتژی موردی که دنبال می‌کنید و حرکت‌های مناسب در زمان‌های مناسب اهمیت دارد.

5-آموزش و تمرین مداوم: بهبود مهارت‌های خود در بازی تخته نرد نیازمند تمرین مداوم است. بازی های تمرینی با بازیکنان حرفه‌ای تر، مطالعه استراتژی‌ها و راهکارهای برتر و یادگیری از دیگران می‌تواند شما را در بهبود بازیتان کمک کند و احتمال بردن در بازی را افزایش دهد.

حتما بخوانید: ۱۰ استراتژی ساده برای پاکسازی ذهن و داشتن فکر آزاد

بازی تخته نرد البته همچنان مبتنی بر شانس است، اما با بهره‌گیری از این ترفندها و مهارت‌ها، می‌توانید احتمال بردن خود را در بازی افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که هدف نهایی لذت بردن از بازی است، پس از هر بازی بهبودهای خود را مورد بررسی قرار دهید و تمرکز خود را بر بهبود مهارت‌ها و استراتژی‌هایتان در طول زمان تثبیت کنید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا