سایر هنرهای مهم

آموزش نگارگری، سبک ها، بازار کار و چند نمونه فوق العاده

نگارگری ایرانی تجسم و ابداع زیباییهاست که در خیال هنرمند نقش می بندد. طبیعت منبع الهام وی است اما نه به این معنا که از آن تقلید می کند. بلکه هرچه لازم است از آن می گیرد و بر اساس افکار و بینش خود، پرداخته و مجسم می سازد.

نگارگری و مینیاتور

شاید شما هم مطالبی خوانده باشید که در آنها نگارگری را با مینیاتور یکی دانسته باشند، اما جالب است که بدانید به هیچ عنوان این دو واژه مترادف یک دیگر نبوده و در کاربرد بسیار متفاوتند.

آن چه امروز به عنوان هنر نگارگری عنوان می شود، اعم از نقاشی های قدیمی و جدید، که از سبک و روش های اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشد، به نام«مینیاتور» معرفی می شوند. و این مسئله به یک اشتباه رایج و مصطلح تبدیل شده است.

آموزش رشته صنایع دستی، انواع آن و نکات کاربردی

واژه ی مینیاتور در لغت به معنی کوچکتر نشان دادن، نخستین بار توسط جهانگردان اروپایی و سپس خاور شناسان سده ی ۱۹ برای نقاشی ایرانی استفاده شد. این واژه در اصل یک لغت خارجی است که در معنای واقعی، به مینیاتورهای ایرانی یا دیگر کشورها منحصر نمی شود؛ بلکه هر شیئ هنری ظریف و ریز، با هر سبک و شیوه ای که ساخته شده را مینیاتور گویند. این درحالیست که هنرمندان ایرانی برای نقاشی سنتی ایران لفظ «نگارگری» را قبول دارند.

اجرای نگارگری

نگارگری يا همان نقاشی ايرانی صرفا محدود به کتاب ها، بوم و نسخ خطی نشده و به هر سبک نقاشی ایرانی حتی اگر بر در و دیوار بناها اجرا شده باشد، اطلاق می شود.

راجع به نحوه اجرا باید گفت که نگارگر پس از آماده سازي سطح كار، حدود طرح را با قلم موهايي با سایزهای متفاوت بر بوم نقش اندازي کرده، سپس آن را رنگ گذاری مي كند. بهترين قلموها از موي گربه ،سنجاب و سمور ساخته می شوند که در هنر نگارگری بسیار کارآمدند، به عنوان مثال استفاده از قلمو مو گربه در کشیدن خطوط نازک بسیار کمک کننده است چراکه پس از خیس شدن نوک تیز می شود. .پس از رنگ آميزی نقاشي قلم گيری و در صورت لزوم پرداز مي شود تا جزئيات كار کاملا تکمیل گردد.

انواع خطوط در نگارگری

  • خطوط تند: خطوط ترسیمی که ابتدای ضخیم و انتهایی نازک دارند.
  • خطوط یکنواخت: خطوطی که با ضخامتی یک نواخت رسم می‌شوند.
  • پرداز: تزئین کردن فضای خالی نگاره به وسیلهٔ نقاط و خطوط بسیار ریز است.
  • داغک: ایست قلم‌مو جهت ایجاد تیرگی و تاکید در نگاره.
  • خطوط ترکیبی: خطوط با ضخامت‌های متفاوت و متناوب ترسیم می شوند.

مکاتب نگارگری

این هنر در گذر زمان، از ظهور اسلام تا کنون، دوره های مختلف را گذرانیده که هر دوره با توجه به شرایط آن زمان، ویژگی های خاصی دارد. این ویژگی ها را تحت عنوان «مکاتب نگارگری» مطرح می کنند.

مکتب بغداد(عباسی)

  • نگاره ها در بین متن اجرا شده و دارای کاد و ر جدا از متن نیستند
  • ترکیب بندی پیکره ها به شیوه نقاشی های بیزانسی ستون بندی سه تایی
  • چهره شبیه نژاد سامی(عربی)
  • لباس ها با چین و شکن های ضخیم و سنگین52

مکتب سلجوقی

  • چهره هایی با چشم های بادامی است.
  • تزئین لباسها با گل و گیاه و نقوشی به سبک اسلیمی
  • استفاده از رنگ های گرم چون قرمز و زرد به وفور

آموزش طلاسازی از صفر تا صد با 10 درس رایگان

تبریز اول (ایلخانی)

  • استفاده از رنگهای بیشتر و هارمونی آنها همگام با افزایش طبیعت گرایی در کشیدن جزئیات ترکیب بندی نگاره
  • منظره سازی ناهمگن با نقاشی ایران که با ویژگی های نقاشی عصر مغول تلفیق شده (ابرهای مواج کنگره دار داخل هم، تنه درختان گره و دار بسیار پیچیده، صخره های بلند و قله های نوک تیز، دشت های بریده و منقطع)
  • پرتحرک شدن انسانها و حیوانها درشتی و نازکی خطها و چین وشکن لباسها، به کارگیری صحنه های پرجمعیت تر

مکتب جلایریان

  • منظره و طبیعت مانند یک فرش پر نقش و نگار با ظرافت تمام تصویر شده است.
  • ظهور امضا در نگاره ها توسط نگارگر.
  • قبل از این دوره همیشه نقاشی و متن باهم تلفیق می شدند ولی از این دوران به بعد برای نگاره ها، صفحه ای جدا تعبیه شد و کادری نیز در داخل نگاره برای نوشتن اثر نام در نظر گرفته شد که به عنوان یک سنت تا سالیان طولانی باقی ماند.

مکتب ترکمانان

  • چهره های گرد با ابروان قوس دار، پیکره های خپل، دهان و بینی کوچک و مناظر عجیب و غریب و خیالی

مکتب هرات

مهمترین نگارگر آن دوره بهزاد بود که ویژگی های نگاره های مکتب هرات از سبک نقاشی های وی سرچشمه می گیرد.

  • به مدد طراحی های قوی وی پیکرهای یکنواخت و بی حالت در نقاشی پیشین به حرکت درآمدند.
  • بخش بندی های فضا، کثرت اشیا، و تنوع آدمهای پر حرکت.
  • وجود اصل مهم اتحاد کلی نگاره های وی.

مکتب صفویه (تبریز دوم)

  • وجود پوشش سر به صورت کلاه قرمز رنگ قزلباش که دوازده ترک دارد.
  • ترکیب بندی و فضاسازی چند ساحتی.

مکتب صفوی (اصفهان)

  • رواج نقاشی و طراحی به صورت تک ورقی.
  • اهمیت پیدا کردن سبک قلم گیری در این دوره.
  • مورد توجه قرار گرفتن بیشتر نقاشی دیواری نسبت به کتاب آرایی.

مکتب قاجار

  • رواج دوباره‌ی کتاب‌نگاری

دورهٔ معاصر

  • خلق آثار و نوآوری های بسیار

مهارت هایی که باید در زندگی بلد باشیم: 44 توانایی برای هر مرد و زن

رشته نگارگری

این رشته یکی از گرایش های تخصصی دوره ارشد رشته صنایع دستی می باشد. در این رشته نحوه ترسیم وطراحی نقوش ختایی و اسلیمی، هندسی، جانوری، فرنگی، پاپیه ماشیه همچنین نحوه رنگ گذاری و انواع تکنیک های ترسیمی همچون سیاه قلم، سفید قلم و… را آموزش خواهد دید. و درنهایت با تلفیق تمام تکنیک‌ها و آموزش‌ها قادر به خلق نگاره‌ای کامل یا چهره‌سازی در نگارگری خواهد بود.

بازار کار رشته نگارگری

فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر تولید آثار هنری، دایر کردن کارگاه شخصی، برگذاری نمایشگاه آثار خود و تدریس نگارگری به هنرجویان همچنین می‌توانند به عنوان کارشناسی امور هنری، طراح یا نقاش در مراکز تولید انیمیشن یا پروژه‌های تصویری دیگر یا در سازمان میراث فرهنگی و ادارات تابعه در ترمیم آثار هنری، در مراکز آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مربی و یا با ادامه تحصیل در مقطع دکتری به عنوان استاد در مراکز دانشگاهی تدریس کنند.

طراحی لباس چیست؟ نکاتی که درباره شغل طراحی لباس باید بدانید

چند ویدیوی کاربردی

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا