سایر هنرهای مهم

آموزش تصویری روش انجام بازی تخته نرد (برای افراد مبتدی)

اگر الان این مطلب را می خوانید به احتمال زیاد قوانین ابتدایی بازی تخته نرد را بلد هستید و حالا میخواهید شروع به بازی کردن کنید. خب! شاید از خودتان بپرسید بهترین راه برای شروع تخته نرد چیست؟ بهترین حرکات این بازی کدام حرکاتند؟ نگران نباشید! بهترین و خبره ترین بازیکنان تخته نرد اینجا هستند تا به همه این سوالات که قبلا برای خودشان هم پیش آمده جواب بدهند.

تام کیت، یکی از تخته نرد بازهای حرفه ای مطالب بسیار جالبی درباره حرکات ابتدایی بازی (openings rolls) نوشته است. به گفته تام، یادگیری این نکات نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در پرتاب تاس ها و بازی کردن دارد. از این گذشته، شما حتما باید ترکیب های مختلف تاس ها در اولین دور بازی را هم بلد باشید تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید. نکته بعدی هم اینکه فقط ۱۵ نوع ترکیب مختلف از تاس ها وجود دارد و شما باید از آنها مطلع باشد.

حتما بخوانید: ۱۷ روش موثر تشخیص سیگنالهای دروغ (تشخیص آدم دروغگو)

هنگام تخته نرد بازی کردن روی دو هدف متمرکز شوید: اول اینکه مسیر حرکت حریفتان را مسدود کنید و دوم اینکه قبل از اینکه دو مهره ای که از خانه ۱ حریف شروع می شوند (runners) توسط حریف به دام بیفتند آنها را از چنگ حریف فراری بدهید.

ویدیوی آموزش تخته نرد

 

دانلود ویدیو

اگر ویدیوی بالا برای تان مفید نبود توضیحات نوشتاری را در ادامه بخوانید:

تاس ۱-۳ حرکت ابتدایی در تخته نرد

در اکثر مواقع بهترین حرکت تخته نرد حرکت اول بازی است. وقتی تاس ۱-۳ آورده اید فقط یک راه دارید:

  • خانه ۸ به ۵ و ۶ به ۵ را جابجا کنید.
  • طبق نظر همه تخته نرد بازهای حرفه ای خانه ۵ مهمترین نقطه و خانه این بازی است.
  • علاوه بر این باید یادتان باشد که با خانه ۴ بازی تان را شروع کنید تا تا بعدا در بازی بماند.

با تاس ۱-۳ از خانه ۸ به ۵ و ۶ به ۵ حرکت کنید.

تاس۲-۴ حرکت ابتدایی در تخته نرد

تاس ۲-۴ یکی از تاس های خوب برای شروع بازی تخته نرد است:

  • از آنجایی که در این حالت خانه ۴ روی صفحه اصلی شما قرار دارد و می توانید آن را ببندید، در صورتی که مهره حریف را بزنید ورود برایش سخت تر خواهد شد.
  • اگر قصد دارید پرایم (prime) ایجاد کنید شروع کار با خانه ۴ فکر خوبیست.
  • از تاس ۲-۴ می توانید برای حمله به حریف یا گرفتن خانه ۳، ۲ و ۱ استفاده کنید.

تاس ۴ و۲ در ابتدای بازی و بستن خانه چهارم ( حرکت از خانه ۸ و ۶ به خانه ۴ )

حتما بخوانید: بهترین روش به خاطر سپردن اعداد و شماره ها (۵ روش ساده)

تاس ۵ و ۳ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

حتی اگر در زمین شما خانه سوم به اندازه خانه ۴ و ۵ اهمیت نداشته باشد ولی به هر حال هنوز هم خانه سوم یکی از خانه های زمین شما است. پس پر کردن خانه ۳ با تاس های ۳ و ۵ در شروع بازی مهم است.

تاس ۵ و ۳ در شروع بازی و بستن خانه سوم

تاس ۶ و ۱ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

با اینکه خانه کنار ستون میانی (خانه ۷) به اندازه خانه های ۴ و ۵ برای شما ارزشمند نیست، اما هنوزهم خانه خوبی است و می توانید روی آن حساب کنید چون تنها تاسی است که توسط آن میتوانید ۳ خانه کنار یکدیگر را پر کنید.

تاس ۶ و ۱ در ابتدای بازی – بستن خانه کنار ستون (خانه هفتم)

تاس ۶ و ۵ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

این تاس بزرگترین تاس است و تنها تاس ممکن برای حرکت از خانه ۲۴ به خانه ۱۳ می‌باشد.

حرکت دادن مهره عقبی شما، راهی مناسب برای شروع مسابقه تخته نرد است. همچنین تاس ۶ و ۵ این امکان را به شما می دهد تا قبل از ساخت یک خانه حریف، مهره خود در خانه حریف را فراری دهید.

تاس ۶ و ۵ در ابتدای بازی – حرکت مهره خود در خانه اول حریف از خانه ۲۴ به ۱۳

تاس ۲ و ۱ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

با آوردن تاس ۱ و ۲ در ابتدای بازی، یکی از مهره های خود را از خانه ۱۳ به ۱۱ و مهره دیگر را از خانه ۶ به ۵ می‌آورید. این کار خانه پنجم شما را برای تاس بعدی پر می کند و این شانس خوب را به شما می دهد تا در گردش بعدی این حرکت را تکرار کنید. یادتان باشد که خانه پنجم شما، خانه مهمی در ابتدای بازی است.

تاس ۴ و ۱ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

از خانه ۱۳ به خانه ۹ و از خانه ۶ به خانه ۵ حرکت کنید. همچنین در حرکتی دیگر می توانید مهره های عقبی خود را از یکدیگر جدا کنید و یکی از آنها را از خانه ۲۴ به ۲۳ بیاورید. سپس در حرکت بعد مهره خود را از ۱۳ به ۹ بیاورید.

تاس ۴ و ۱ در ابتدای بازی – حرکت از خانه ۱۳ به ۹ و از خانه ۶ به ۵

تاس ۵ و ۱ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

از خانه ۱۳ به ۸ و از خانه ۶ به ۵ حرکت کنید. همانطور که در تاس ۴ و ۱ اینکار را انجام دادید، اکنون هم می توانید مهره های عقبی خود را از یکدیگر جدا کنید و یکی از آنها را از خانه ۲۴ به ۲۳ بیاورید. سپس در حرکت بعد مهره خود را از خانه ۱۳ به ۸ بیاورید.

تاس ۵ و ۱ در ابتدای بازی – حرکت از خانه ۱۳ به ۸ و از خانه ۶ به ۵

تاس ۶ و ۲ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

از خانه ۲۴ به ۱۸ و از خانه ۱۳ به ۱۱ حرکت کنید.

  • مهره خود را از ستون جدا می کنید و به زمین حریف می روید. همچنین مهره سازنده خود (مهره ای که در موقعیت اشغال نقاط مهم است) را در خانه میانی خود(خانه ۱۲) می نشانید.
  • خیلی نگران مهره خود که حالا در خانه ۱۸ قابل زدن است نباشید. حتی اگر مهره تان زده شود، می توانید در مقابل مهره حریف را با آوردن تاس ۶ و حرکت مهره خانه ی ۲۴ خود بزنید.
  • بعلاوه اینکه در ابتدای بازی زمین باز و وسیع است. در نتیجه حتی اگر مهره شما زده شود، ورود مجدد به بازی خیلی سخت نیست.

تاس ۶ و ۲ در ابتدای بازی – حرکت از خانه ۲۴ به ۱۸ و از خانه ۱۳ به ۱۱

حتما بخوانید: ۱۰ استراتژی ساده برای پاکسازی ذهن و داشتن فکر آزاد

تاس ۶ و ۳ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

از خانه ۲۴ به ۱۸ و از خانه ۱۳ به ۱۰ حرکت کنید.

تاس ۶ و ۴ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

با آوردن تاس ۶ و ۴، انتخاب های کمی برای حرکت دارید:

  • از خانه ۱۳ به ۹ و از خانه ۲۴ به ۱۸ حرکت کنید (مهره های عقبی تان را جدا کنید و مهره سازنده خود (مهره ای که در موقعیتی برای اشغال نقاط مهم است) را از خانه میانی یعنی خانه ۱۲ خود پایین آورید).
  • از خانه ۸ به ۲ و از خانه ۶ به ۲ حرکت کنید (خانه دومتان را ببندید).
  • از خانه ۲۴ به ۱۴ بروید (یکی از مهره های عقبی تان را ببرید).

تاس ۳ و ۲ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

در این حالت انتخاب های کمی دارید اما بهترین حرکات برای بازی در این شرایط عبارت است از:

  • حرکت از خانه ۲۴ به ۲۱ و از خانه ۱۳ به ۱۱ (با تاس ۳، دو مهره را از هم جدا کنید و با تاس ۲، مهره سازنده خود (مهره ای که در موقعیتی برای اشغال نقاط مهم است) را جدا کرده و پایین آورید).
  • حرکتی که بهتر است از انجام آن خودداری کنید، حرکت از خانه ۱۳ به ۸ است.

حتما بخوانید: ۱۰۰ کار که برای تقویت مغز خود می توانید انجام دهید

تاس ۳ و ۴ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

روش های مختلفی برای بازی این تاس در ابتدای بازی وجود دارد. یکی از حرکاتی که ما پیشنهاد میکنیم این است که از خانه ۱۳ به ۱۰ و از خانه ۲۴ به ۲۰ حرکت کنید.

مهره شما در خانه ۱۳ نسبت به مهره ی حریف در خانه ۲۴ در امان است.

همچنین در این حالت شما در خانه ۵ حریفتان نشسته اید که برای او بهترین خانه در زمینش است. با این حرکت مهره شما در موقعیتی قرار می گیرد که می توانند آن را بزنند. اما اگر امیدوارانه نگاه کنیم ممکن است در تاس بعدی آن را در وضعیت امنی قرار بدهید.

حتما بخوانید: ۲۰ راهکار ساده برای باهوش‌تر شدن (علمی و ثابت شده)

تاس ۵ و ۲ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

این تاس احتمالا کمترین هیجان را در بازی دارد.

  • حرکت از خانه ۱۳ به ۸ و از خانه ۱۳ به ۱۱ : به طور کلی این حرکت یک استراتژی کاملا دفاعی محسوب می شود؛ اما در عین حال بهترین حرکت برای این تاس است.

جیکوبی و کرافورد (۱۹۷۰) : حرکت از خانه ۱۳ به ۱۱ و از خانه ۱۳ به ۸ در اینجا بهترین بازی است. چون شما با قدرت اقدام به بستن خانه های خود و ایجاد امنیت نسبی برای مهره تان می کنید.

مهره شما در خانه ۱۱ که در معرض زدن مهره حریف است، بخش خارجی زمینتان(outer boards) را پوشش می دهد و تبدیل به مهره ای سازنده برای خانه پنجم، خانه نهم و خانه های کنار ستون(خانه ۷ و ۱۸) می شود.

تاس ۵ و ۴ – حرکت ابتدایی در تخته نرد

این تاس هم بهترین تاس نیست. حرکت پیشنهادی ما برای این تاس عبارت است از:

حرکت از خانه ۱۳ به ۸ و از خانه ۲۴ به ۲۰ : تلاش کنید تا خانه پنجم حریفتان را با آوردن تاس ۴ در نوبت بعد برای خودتان پر کنید. اگر موفق به انجام این کار بشوید، این راه را در اختیار شما می گذارد تا وقتی حریفتان مهره هایش را در خانه بیاورد، مجددا وارد زمین شوید.

ترفندهای بردن در تخته نرد: ۸ تا از بهترین روشهای پیشرفته برای موفقیت و بردن در بازی تخته نرد

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن