ریپورتاژ آگهی

تولید محتوا به چه معناست؟ بررسی کامل شغل تولید محتوا و میزان درآمد آن

gold

شغل تولید محتوا یکی از مشاغلی است که در سال‌‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که می‌توانید در هر سایت کاریابی، تعداد زیادی آگهی استخدامی تولید محتوا را مشاهده کنید. دلیل رونق این شغل، آنلاین شدن بسیاری از کسب و کارها مخصوصا بعد از کرونا است. همچنین کارشناسان تولید محتوا می‌توانند برای طیف وسیعی از رسانه‌ها مانند وبلاگ، صفحات اصلی، انواع شبکه‌های اجتماعی و… مطلب بنویسند که همین موضوع، شغل تولید محتوا را بسیار پرطرفدار کرده است.

اگر شما هم نمی‌دانید که تولید محتوا به چه معناست و قصد دارید بیشتر با این شغل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب درباره وظایف رایج کارشناس تولید محتوا صحبت می‌کنیم، سپس مهارت‌های موردنیاز برای این شغل را نام می‌بریم. در آخر نیز به بررسی میزان حقوق این افراد در ایران خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: چگونه کسب و کار خود را رونق دهیم؟ 8 روش جدید

کارشناس تولید محتوا به چه کسی گفته می‌شود؟

منظور از تولید محتوا فقط تولید محتوای متنی نیست؛ بلکه به هرکسی که بتواند محتوای ویدیویی، متنی، تصویری، صدا (مانند پادکست) و… تولید کند، کارشناس تولید محتوا می‌گویند. البته معمولا اغلب افراد وقتی از کلمه کارشناس تولید محتوا استفاده می کنند، منظورشان تولید محتوای متنی است. همچنین از لفظ کارشناس تولید محتوای تصویری، کارشناس تولید محتوا برای پادکست و… برای اشاره به سایر حوزه‌های این شغل استفاده می‌شود.

کسانی که به‌عنوان کارشناس تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنند، وظیفه دارند تا درباره موضوعی که به آن‌ها داده شده است، متنی بنویسند تا هم برای کاربر مفید باشد و هم نکات سئو در آن رعایت شده باشد تا در نتایج جستجوی گوگل در رتبه بالاتری قرار گیرد. در حقیقت یک کارشناس تولید محتوا نویسنده‌ای است که باید مطابق با هویت و لحن برند برای سازمان محتوا تولید کند. این محتوا می‌تواند هم در راستای افزایش آگاهی کاربران باشد و هم در راستای تبلیغ محصولات و خدمات سازمان.

انواع فرصت‌های شغلی کارشناس تولید محتوا

تولید محتوا (Content) در رسانه‌های مختلفی انجام می‌شود. به همین دلیل کارشناس تولید محتوا بسته به رسانه‌ای که برای آن می‌نویسد، وظایف متنوع و مهارت‌های متفاوتی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال تولید محتوا در اینستاگرام با تولید محتوای وب سایت متفاوت است. کپشن‌های اینستاگرام معمولا 200 تا 300 کلمه‌ای هستند؛ اما مقالات وبلاگ بالای 1000 کلمه نوشته می‌شوند. همچنین رعایت نکات سئویی برای مقالات وبلاگ اتفاق می‌افتد که با شبکه های اجتماعی کاملا متفاوت است.

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی مرتبط با تولید محتوا، کارشناس کپی رایتینگ است. کپی‌رایتینگ به معنی خلق محتوای یونیک و جذاب برای تبلیغ مستقیم در بیلبوردها، رپورتاژ آگهی، تیزرها و… است. کپی‌رایتر فردی خلاق است و از این خلاقیت برای داستان سرایی، دیده شدن برند و فروش مستقیم استفاده می‌کند. به همین دلیل یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا، یادگیری اصول کپی‌رایتینگ است.

وظایف و مسئولیت‌های رایج کارشناس تولید محتوا

برای آن‌که با شغل تولید محتوا بیشتر آشنا شوید، در ادامه به برخی از مهم‌ترین وظایف کارشناس تولید محتوا اشاره کرده‌ایم:

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

  • تحقیق در مورد موضوع محتوا در اینترنت و مطالعه منابع مختلف
  • تدوین استراتژی محتوا برای دستیابی به مخاطبان هدف و رسیدن به اهداف بازاریابی
  • تولید محتوای با کیفیت برای پلتفرم‌های مختلف از جمله وبلاگ، صفحات لندینگ و رسانه‌های اجتماعی
  • تصحیح و ویرایش مطالب قبل از انتشار
  • رعایت نکات سئوی محتوا در متن
  • مدیریت تقویم محتوا و اطمینان از رعایت لحن برند در همه پلتفرم‌ها
  • همکاری با تیم‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ برای ایده‌پردازی و تعریف اهداف محتوا
  • ترفیع محتواهای منتشر شده در رسانه‌های مختلف
  • بررسی بازخورد کاربران از محتواهای منتشر شده

همچنین می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و جزئیات بیشتر این موقعیت کاری به این لینک سری بزنید.

میزان درآمد کارشناس تولید محتوا در ایران چقدر است؟

میزان درآمد شغل تولید محتوا بسته به میزان تجربه افراد، شهر محل کار و سازمانی که در آن کار می‌کنند، متغیر است. با‌این‌حال، برای آن‌که از میانگین درآمد این افراد مطلع شویم، در جدول زیر متوسط حقوق ماهیانه دریافتی افرادی را که در این حوزه شغلی فعال هستند، در شهرهای مختلف ایران و در سال 1400 گزارش کرده‌ایم. توجه داشته باشید که آمار این جدول بر اساس نظرسنجی از 506 نفر از تولیدکنندگان محتوا و در یکی از سایت‌های کاریابی معتبر منتشر شده است:

شهر کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 4.5 میلیون تومان 6 میلیون تومان 8.8 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 4 میلیون تومان
شهرهای کوچک 3.5 میلیون تومان

همچنین با توجه به افزایش حقوق 57 درصدی در سال 1401، می‌توان با اعداد این جدول، میزان حقوق در سال جدید را پیش‌بینی کرد.

مهارت‌های موردنیاز برای کارشناس تولید محتوا

در ادامه قصد داریم درباره مهارت‌های موردنیاز برای کارشناس تولید محتوا صحبت کنیم تا اگر شما هم قصد دارید وارد این حوزه شغلی شوید، این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید.

قدرت نویسندگی

متاسفانه تصور اشتباهی که در بین اغلب افراد وجود دارد، این است که هرکسی می‌تواند بنویسد! به همین دلیل بسیاری از کسانی که قدرت نویسندگی ندارند و در متون خود حتی قواعد نگارشی و دستور زبان فارسی را رعایت نمی‌کنند، برای آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا رزومه می‌فرستند. به همین دلیل اولین و مهم‌ترین مهارتی که این افراد باید داشته باشند، قدرت نویسندگی بسیار خوب است؛ به‌طوری‌که علاوه بر نوشتن یک متن خالی از اشکال، بتوانند مخاطب را به متن خود جذب کنند. این مهارت فقط با مطالعه کتب و منابع مختلف و تمرین زیاد نوشتن تقویت می‌شود. همچنین بهتر است هنگام تمرین نوشتن، همیشه متون خود را به کسی که در این حوزه تجربه دارد، نشان دهید تا ایراد‌های شما را رفع کند.

دانش سئوی محتوا

یکی از مهم‌ترین انتظاراتی که کارفرمایان از کارشناس تولید محتوا دارند، دانش سئوی محتوا است؛ زیرا تولید محتوا علاوه بر این‌که برای افزایش آگاهی کاربر است، باید به بهبود رتبه سایت در گوگل و افزایش فروش سازمان و برند کمک کند. این دانش شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرچ کلمات کلیدی فرعی
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی با چگالی مناسب در متن
  • استفاده از کلمات کلیدی فرعی در متن
  • نوشتن عنوان سئو و متای مناسب برای مطلب
  • رعایت نکات مربوط به تگ H1، H2 و…

سرچ مطالب مختلف در گوگل

شاید این مهارت به نظر شما چیز آسانی به نظر برسد، اما چگونگی سرچ مطالب مختلف حول یک موضوع خود یک توانایی است که هرکسی آن را ندارد. در حقیقت با این مهارت باید بتوانید اغلب به صورت انگلیسی مطالب مختلف سایت‌های مختلف را مطالعه کنید و میزان معتبر بودن یا نبودن آن‌ها را نیز متوجه شوید. همچنین باید بتوانید با کلمات و جملات مختلفی که به موضوع اصلی ربط دارند، در گوگل دنبال مطالب مختلف باشید.

زبان انگلیسی

دانش زبان انگلیسی برای کارشناس تولید محتوا بسیار ضروری است؛ زیرا بخش زیادی از مطالبی که در اینترنت وجود دارند و مفید هستند، در وب‌سایت‌های انگلیسی پیدا می‌شوند. به همین دلیل یک کارشناس تولید محتوا هم باید مهارت خواندن به زبان انگلیسی را بلد باشد و هم بتواند این مطالب را به زبان فارسی ترجمه کند.

سایر مهارت‌ها و ویژگی‌های موردنیاز برای کارشناس تولید محتوا به صورت خلاصه عبارت‌اند از:

  • تسلط روی قواعد نگارشی و املایی زبان فارسی
  • آشنایی با ابزارهای تولید محتوا مانند وردپرس
  • قوه خلاقیت
  • توانایی جذب مخاطب به متن
  • علاقه به مطالعه زیاد متون و مقالات مختلف

سخن آخر: چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

اگر به این حوزه علاقه دارید، اول از همه باید روی تقویت مهارت‌هایی که در این مقاله نام بردیم، مخصوصا قدرت نویسندگی خود کار کنید. برای این کار می‌توانید در دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری مختلف که این روزها به تعداد زیادی وجود دارند، شرکت کنید. همچنین بهتر است به صورت خودخوان، با اصول سئوی محتوا آشنا شوید و مقالاتی در این حوزه بخوانید. علاوه بر این، شرکت در دوره‌های کارآموزی تولید محتوا به تقویت مهارت‌های شما کمک می کند.

 

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا