آموزش انواع نقاشی (تصویری)

آموزش تناسبات آناتومی بدن انسان جهت ترسیم در نقاشی/ اسکیس و…

اگر تمرینات مربوط به کسب و حفظ انرژی در جلسه آموزشی قبلی گفته شد را انجام داده باشید الان میتوانید به راحتی حالات مختلف بدن را طراحی کنید. در ادامه این مطلب ما با مطالعه آناتومی بدن به صورت علمی، ساختار زمینه کاری مبتنی بر احساس را آغاز میکنیم.

در ابتدا باید بگوییم که فقط در چند جلسه نمیتوان به شگفتیهای آناتومی بدن پرداخت. بدن انسان نه تنها پیچیدهترین ساختار را در میان موجودات زنده دارد؛ بلکه تفاوتهای آن با بدن سایر مخلوقات نیز بسیار زیاد است. تعداد کمی از گونههای حیوانی در رنگها و اشکال متفاوت در طبیعت یافت می شوند؛ بنابراین جای تعجب نیست که موقع کشیدن حالات مختلف بدن انسان دچار مشکل شوید؛ این کار واقعا سخت است!

برای ایجاد چنین مهارتی باید از اساس، کارمان را شروع کنیم. این فرایند با یک اسکلتبندی ساده آغاز میشود (تصویر مبنا یا همان آدم خطی)، بعد سراغ حجم دهی ماهیچهها می رویم و در نهایت جزئیات هر یک از اجزای بدن و چهره را کامل میکنیم.

اصل اولیه چنین طراحیهایی رعایت تناسب است و در شروع کار باید مدتی با این تصویر اولیه کار کنیم تا کاملا با آنها آشنا بشویم. این آشنایی نه تنها شامل آشنایی با تناسب ایدهآل معروف است بلکه آشنایی با جنسیت، سن و حتی پسزمینههای نژادی موجود در تصویر هدف را هم شامل می شود.

تصویر مبنا

کارتان را با کشیدن سر شروع کنید

یک تصویر کاملا متناسب، صرفنظر از تفاوتها به دلیل جنسیت یا عواملی از این قبیل، با تنظیم و هماهنگی مفاصل تعریف میشود که غیرقابل تغییر است (اگر ما چیزی غیر از این مشاهده کنیم برداشت ما از آن یک چیز عجیب و غریب خواهد بود). این همان اساس و زمینه برای رعایت تناسب است. تصویرتان را با کشیدن سر و طی مراحلی که در ادامه خواهد آمد شروع کنید.

یک شکل تخممرغی یا بیضوی برای سر بکشید و زیر آن تا ۸ شماره گذاری کنید. عدد هشتم کف زمین خواهد بود.

این اعداد قد یک مرد ایدهآل برابر با تعداد ۸ سر است و اولین بار در دوره رنسانس به عنوان یک حالت ایدهآل برای اندازه گیری انسان ارائه شد. بدیهی است که افراد کمی به اندازه ۸ سر قد دارند (حتی در اروپای شمالی اگر شخصی به عنوان اساس کار نقاشی ما برای این مدل قرارگیرد باز هم هفت سر میشود و نه هشت سر)؛ اما تا الان این مبنا به عنوان بهترین مدل برای شروع کار در نظر گرفته می شود چون فهم هماهنگی در این مدل راحتتر است.

a- Starting with the head

پاها و زانوها

فرض می کنیم که این تصویر یک فرد ایستاده با پاهای کشیده و عمودی به همراه مفاصل کمر است. مفاصل زانو در شماره ۶ قرار میگیرند. اگر دقت کنید متوجه می شوید که عدد ۶ شبیه به کشکک مفصل زانو است.

وقتی پاها در حالت کشیده هستند (مثل موقعی که می ایستید)، مفصل زانو با کمر و قوزک پا همگی در یک لاین و خط مستقیم قرار دارند (چپ)؛ اما این خط مستقیم یک خط مستقیم فرضی است: برای تکمیل پاها باید مفصل کمری را به داخل کلاهک یا کشکک زانو وصل کنید و سپس بیرون زانو را به داخل قوزک پا وصل کنید (راست). این کار خیلی راحت است ولی در عین حال نشان دهنده ساختار واقعی و حقیقی استخوان است و به ترسیم تصویری واقعی از پاهای انسان کمک میکند. در واقع بدن از سمت کمر به پایین به صورت مخروطی است و بعد در زانو پیچ میخورد و باریکتر میشود. علاوه بر این، چنین طراحی سادهای به جایگذاری ماهیچهها در مراحل بعدی هم کمک میکند.

c- The legs

قفسه سینه، سینه و شکم

مجموعه ریهها و قفسه سینه سومین بخش حجمی مهم بدن بعد از سر و لگن است. این قسمت را میتوانید خیلی ساده به شکل یک بیضی بکشید که از نیمه عدد ۱ و ۲ شروع و تا عدد ۳ ادامه پیدا می کند؛ اما بهتر است که برای تقلید از شکل واقعی قفسه سینه قسمت پایینتر آن را همانطور که در شکل زیر هم نشان داده شده است، برش دهید (به صورت یک بیضی کامل نکشید) چون فضای خالی بین دو بخش مهم است (منظور شکل بیضوی لگن و شکل بیضوی ناقص سینه و شکم است). این قسمت صاف است و میتوانید آن را بعدا تغییر بدهید (شکم صاف، شکم نرم، کمر باریک). بعلاوه اینکه این قسمت جاییست که بیشترین چرخشها و حرکات ستون فقرات در آن رخ میدهد پس باید متوجه این موضوع باشید که نیم تنه بالایی و لگن را بهم وصل نکنید (همان فضای خالی) چراکه باعث محدود شدن محدوده حرکتی تصویرتان می شود. پهنای این بیضی هم تقریبا مشابه با لگن است.

نکته: سینه روی شماره ۲ قرار دارد و قسمت داخلی یکی از طرفین سر و شکم روی شماره ۳ قرار میگیرد.

d- The torso

شانه ها

خط شانه تقریبا بین شماره ۱ و ۲ قرار میگیرد و پهنای آن حدود ۲ تا ۳ برابر پهنای سر است اما موقعیت ظاهری آن میتواند متفاوت باشد. برای شروع، خط شانه را کمی به سمت پایین انحنا بدهید (شیب به سمت پایین)، اما کشش شانهها میتواند در حالت طبیعی به سمت بالا حرکت کند و بنابراین این انحنا ممکن است بسته به حالت فرد به سمت بالا هم باشد.

علاوه بر این، عضله ذوزنقهای شکل که از جلو به شانه و گردن متصل است کاملا انفرادی عمل میکند؛ به خصوص اگر کاملا عضله ای باشد (در ورزشکاران) یا اینکه خیلی چاق باشد (در افراد خیلی چاق) بنابراین میتوان خط شانه را به اندازهای بالا برد که تقریبا گردن، محو شود. در مقابل، عضله بسیار نحیفی که اغلب در خانمهای جوان مشاهده میشود باعث میشود گردن، خیلی دراز دیده بشود.

مطالب بالا خلاصهای بود از جزئیات غیراسکلتی بدن تا تفاوت میان موقعیت واقعی خط شانه و موقعیت ظاهری آن در بدن واقعی را نشان بدهد. نمونه هایی از این تفاوتها در اشکال زیر نشان داده شده است.

بازو، مچ دستها و دستها

در نهایت میرسیم به بازوها: مچ دستها روی شماره ۴ قرار میگیرند؛ یعنی کمی پایینتر از مفاصل ران (میتوانید این مساله را روی خودتان بررسی کنید. بایستید و مچهای دستتان را روی ران ها بگذارید تا موقعیتشان را پیدا کنید). انگشتهای دست تقریبا در نیمههای ران قرار میگیرند که میشود شماره ۵٫ آرنجها هم جزو مفاصل پیچیدهای هستند که با جزئیات بیشتر در ادامه به آنها می پردازیم؛ اما در حال حاضر آرنجها را به صورت اشکال بیضوی می کشیم و در شماره ۳ قرار میدهیم.

f- The arms

خب! کارمان تقریبا تمام شد. قبل از جمعبندی این بخش اجازه بدهید این اعداد را به خطوط کشیده شده (تصویر پایین) اضافه کنیم و ببینیم که واقعا چطور کار میکنند.

تصویر اصلی

با کشیدن دوباره سر کار را شروع کنید. همان شکل شبیه به تخم مرغ را بکشید (به جای سر) اما انتهای آن را به صورت مورب به سمت پایین امتداد بدهید و یک خط عمودی از بالا تا زمین بکشید؛ درست مثل شکل زیر.

در حالت ایستاده، میتوانید استخوان لگن را هم در این تصویر یا پروفایل جایگذاری کنید (همان شکل سر که کشیدید اما کمی پهنتر)، شانه و زانو هم تقریبا روی همین خط عمودی که از بالا تا پایین کشیدید جای میگیرند. این دو عضو هم تقریبا در همان سطح قبلی قرار میگیرند: تمامی مفاصل این اعضا در اینجا هم کشیده شوند اما مفاصل دیگر مثل مدل قبل نیستند.

g- Starting the profile

ستون فقرات در نیمرخ تصویر

ستون فقرات از کنار مثل شکل S مسطح کشیده میشود. از قسمت انتهایی جمجمه، ستون فقرات شروع می شود و تقریبا تا رسیدن به دورترین نقطه از سطح شانهها به سمت پایین حرکت میکند و دارد و در نهایت بین دو کتف شانه جا می گیرد. توجه کنید که مفاصل شانه در جلوی ستون فقرات قرار میگیرند چون خط شانه در واقع به صورت یک قوس است.

قوس ستون فقرات (بعد از گردن) به سمت جلو حرکت میکند (در نزدیکی شانه) و دوباره به سمت داخل رفته (گودی کمر) و در انتهای بالایی لگن دوباره کمی به سمت بالا حرکت میکند (عمق این قسمت متفاوت است و میتواند به صورت قوسی باشد) و در نهایت با تغییر زاویه این به استخوان کوکسی یا همان دنبالچه ختم میشود.

قفسه سینه و پاها در نیمرخ تصویر

قفسه سینه کاملا به ستون فقرات متصل است و در حالت ایستادن موجب تناسب حالت بدن میشود. یادتان باشد قفسه سینه در واقع موقع ایستادن به سمت جلو متمایل است.

مفصل ران در جلوی محور عمودی ما قرار دارد و این مفصل با کمی عقب رفتن زانو به حالت تعادل در میآید؛ بنابراین خط ران- زانو- قوزک پا کمی به سمت عقب کشیده میشود و دوباره این حرکت تکرار میشود: از مفصل ران به جلوی مفصل زانو و از پشت مفصل زانو به قوزک پا.

تاثیر کلی چنین حالت جلو و عقبی در سیستم اسکلتی بدن از سر تا قفسه سینه و از آنجا به سمت پاها (رنگ سبز) به صورت یک قوس است و باعث حفظ تعادل در حرکت انسان میشود. در صورت معکوس بودن چنین قوسی یا در صورت مسطح بودن، متوجه بیقوارگی و عدم تناسب در تصویر خواهیم شد (مثلا آدمی که قوز میکند).

i- Torso and legs

حالت بازوها در نیمرخ تصویر

حالا میرسیم به بازوها. بازوی بالاتر از شانه به پایین تقریبا به صورت خطی مستقیم رو به پایین حرکت میکند بنابراین آرنج میتواند بعد از این خط مستقیم تنظیم شود (آن را کمی به صورت مورب به سمت عقب نقاشی کنید)؛ اما بازو هیچ وقت به طور کامل در حالت استراحت به حالت کشیده قرار ندارد بنابراین ساعد به صورت عمودی نیست: بازو (در قسمت پایین) کمی به صورت خمیده بود و مچ دستها به سمت جلو حرکت میکند؛ یعنی دقیقا در بالای استخوان ران. علاوه بر این زمانی که دست در حالت استراحت یا ریلکس قرار دارد، انگشتان کمی انحنادار نقاشی میشوند مثل تصویر پایین.

j- The arms

حتما بخوانید

آموزش ترسیم حیوانات: سگ و گرگ و آموزش آناتومی آنها بصورت گام به گام

آموزش گام به گام نقاشی یک نیم رخ چهره فانتزی (با مداد رنگی)

۹ باور غلط راجب نقاشی که شما را از پیشرفت و یادگیری باز می دارند

۵ تا از بهترین روش ها برای شروع به یادگیری نقاشی ویژه افراد مبتدی

نقاشی
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن