12 تا از نکات نقاشی با مداد رنگی (برای مبتدی ها و حتی حرفه ای ها)
مداد رنگی یک ابزار هیجان انگیز است. اگر چه گاهی اوقات به عنوان یک ابزار حرفه ای نادیده گرفته می شود، اما توانایی تولید آثاری را دارد که شبیه نقاشی هستند. آن ها به هنرمند اجازه می دهند تا كنترل فوق العاده ای بر روی برنامه داشته باشد و منجر به تصویرسازی بسیار دقیق و پیشرفته می شود. من می خواهم بهترین نکات مربوط به مداد رنگی را با شما در میان بگذارم. جزئیات مربوط به هر نکته را می توانید در ادامه مطالعه کنید.
بهترین نکات من برای طراحی با مداد رنگی …
#1- از مداد حرفه ای استفاده کنید
کیفیت مدادی که برای نقاشی خود استفاده می کنید بسیار مهم است و به طور مستقیم در موفقیت شما تاثیر می گذارد. استفاده از مداد با کیفیت پایین نتایج ضعیف تری را به همراه خواهد داشت. به همین ترتیب استفاده از مداد با کیفیت بالاتر شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
توی این پک های فوق العاده، انواع نقاشی رو با بهترین اساتید ایرانی و خارجی یاد می گیری، طوری که توی هیچ کلاس دیگه ای یاد نخواهی گرفت! با هنرت حسابی بدرخش!
اگرچه مدادهای با کیفیت پایین بسیار ارزان ترند، اما سعی کنید از خرید آن ها اجتناب کنید. آن ها فقط رفتاری مشابه مدادهای با کیفیت بالاتر خواهند داشت و احتمالا با ناامیدی رو به رو خواهید شد.
مارک های مختلفی وجود دارد که “با کیفیت” محسوب می شوند. در حالی که قیمت کمی بالاتر است اما ارزش سرمایه گذاری را دارند.
#2- از مداد تراش دستی استفاده کنید
مدادهای رنگی به طور کلی یا مبتنی بر موم یا روغن هستند. (من مداد آبرنگ، مداد گرافیتی محلول در آب و مداد جوهر افشان را مستثنی می کنم زیرا این مدادها از نظر فنی “مداد رنگی” نیستند).
تعیین مداد (روغن یا موم) بر اساس چسب استفاده شده برای نگه داشتن رنگدانه است. چسب مدادهای پایه مومی یا روغنی می تواند مداد تراش را خراب کند. چسب در مکانیزم و محل تراشیدن جمع می شود و در نهایت می تواند باعث شود که مداد تراش خوب عمل نکند.
با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!
به همین دلیل پیشنهاد می کنم از یک مداد تراش دستی ساده استفاده کنید. استفاده از آن آسان و ارزان است و فقط کار انجام می دهد.
#3- سطح طراحی را در نظر بگیرید
نادیده گرفتن اهمیت سطح نقاشی آسان است. گاهی اوقات نمی توانیم برای علامت گذاری صبر کنیم و فراموش می کنیم تاثیر سطح بر نقاشی مورد نظرمان را بررسی کنیم.
در حالی که سطوح مختلف بسیاری وجود دارد که مدادهای رنگی را می پذیرند، دو عامل اصلی باید در نظر گرفته شود – بافت و زمینه کاغذ.
بافت کاغذ نقشی حیاتی در نحوه رفتار علائم شما در سطح دارد. سطوح نرم تر مانند کاغذ بریستول کاربردهای هموارتری ایجاد می کنند. اگر چه یک سطح صاف به شما امکان کنترل بیش تری روی جزئیات تصویر را می دهد، منتها ممکن است تعداد لایه های رنگی قابل قبول را محدود کند.
بافت های خشن و زبر، مانند کاغذ آبرنگ یا کاغذ پاستلی Mi-Teintes، ممکن است جزئیاتی را که در ابتدا می توانید تولید کنید، محدود کند. اما این کاغذها بیش تر با پذیرش کاربردهای متعدد رنگ وفق پیدا می کنند. پس از افزودن لایه های متعدد و جلا دادن، دستیابی به جزئیات بسیار ساده تر است.
زمینه و شدت رنگ کاغذ نیز مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. به طور پیش فرض، بیش تر ما مستقیما به سراغ استفاده از کاغذ سفید می رویم. این چیزی است که اکثر ما به آن عادت کرده ایم، زیرا در دنیای کاغذ سفید زندگی می کنیم.
استفاده از کاغذ سفید مشکلی ندارد. کاغذ بریستول سفید است. اما سطوح سفید ما را وادار می کنند که مقادیر رسم شده را تیره تر کنیم و از آخرین حد ارزش خطی استفاده کنیم. بنابراین مقایسه مقادیر رسم شده و رنگ ها هنگام افزودن آن ها دشوارتر است.
با این وجود شروع کار با یک سطح متعادل (toned)، به ما کمک می کند که با یک ارزش خطی متوسط کار را ادامه دهیم. هنگام شروع کار با “حد متوسط”، می توانیم با ایجاد مقادیر روشن تر و تاریک تر، مقایسه ها و ارزیابی ها را کمی آسان تر کنیم.
#4- فشار وارد شده بر روی مداد را در نظر بگیرید
فشار وارد شده بر روی مداد می تواند بر مقدار و شدت رنگ تاثیر بگذارد. این مورد هنگام لایه بندی رنگ ها، نقش مهمی دارد. شما نباید احساس کنید که همه برنامه های شما باید با همان فشار اعمال شوند.
تنظیم فشار هنگام اختلاط بر شدت و رنگ حاصل از آن تاثیر می گذارد. در حین کار برای یافتن ترکیبات مناسب فشار برای تولید رنگ ها و مقادیر مورد نیاز برای کاربرد خاص خود، آزمایش کنید.
#5- طراحی های خود را جلا کاری کنید
جلا کاری فرآیند کار روی رنگ ها در بافت کاغذ برای تولید رنگ های صاف و مات است. این همان چیزی است که طراحی با مداد رنگی را به نقاشی مداد رنگی تبدیل می کند. جلا کاری به طور طبیعی در طراحی با مداد رنگی زمانی که چندین کاربرد به آن اضافه می شود و تجمع مومی ایجاد می گردد، اتفاق می افتد.
این فرآیند با استفاده از چند تکنیک تسریع می شود. یک مداد روشن می تواند روی ناحیه با فشار زیاد اعمال شود. سفید و کرم برای این روش بهتر کار می کنند. اگر چه این کاربرد به طور موثر جلا داده شده است اما این رویکرد بر مقدار رنگ حاصل از آن تاثیر میگذارد و آن را کمی روشن تر می سازد.
از یک مخلوط کن بی رنگ نیز می توان برای تولید یک کاربرد جلا داده شده استفاده کرد. مخلوط کن های بی رنگ به صورت مداد یا مارکر در دسترس هستند. من ترجیح می دهم از فرم مداد استفاده کنم، زیرا از همان چسپ مداد با پایه موم استفاده می کند.
از حلال ها نیز می توان برای جلا دادن کاربردها استفاده کرد. بسیاری از هنرمندان از الکل یا یک حلال جایگزین مانند ترپنوئید استفاده می کنند که می توان آن را با استفاده از یک برس نرم روی مداد رنگی استفاده کرد.
#6- با رنگ های خود لایه بندی کنید
در اغلب مواقع، متوجه خواهید شد که به کارگیری تنها یک رنگ در یک مکان در یک نقاشی برای تولید نتایج نمایشی کافی نیست. در عوض لایه های متعدد رنگ مورد نیاز هستند.
رنگ لایه ها عمق بیش تری در رنگ ایجاد می کنند و منجر به تصویر واقعی تری از صحنه می شوند. رنگ لایه ها ممکن است مرتبط یا رنگ های مشابه باشند. یا ممکن است کاملا متضاد باشند.
رنگ لایه ها با ارزش یا رنگ متفاوت به طور طبیعی روی سطح ترکیب می شوند؛ بعلاوه رنگ های ترکیبی از نظر ظاهری همیشه طبیعی ترند.
#7- رنگ های خود را ترکیب کنید
چون رنگ ها لایه لایه هستند، ترکیب می شوند. این “اختلاط” ممکن است در چسپ پایه رنگدانه استفاده شده در کاربرد قبلی یا آمیزش دیدمانی استفاده شده باشد. منتها از آن جا که رنگ های ترکیبی طبیعی تر به نظر می رسند، ممکن است به دنبال فرصت هایی برای ترکیب رنگ ها باشید.
مثلا به جای این که به دنبال رنگ سبز صنعتی باشید، رنگ لایه های آبی و زرد را ترکیب کنید. شما همیشه می توانید با استفاده از یک سبز صنعتی به کار خود ادامه دهید، اما رنگ سبزی که با ترکیب زرد و آبی به دست می آید، طبیعی تر به نظر می رسد.
#8- مسیر و جهت ضربات را در نظر بگیرید
همان طور که ضربه های قلم مو در یک نقاشی می تواند بیننده را از شکل و بافت سوژه مطلع کند، جهت نشانه های ایجاد شده با مداد نیز می تواند همین کار را انجام دهد. این امر به ویژه هنگامی اتفاق می افتد که تغییر در ارزش باعث ایجاد درک از خطوط شود.
اگر مطمئن نیستید که ضربات ها باید به کدام جهت کشیده شوند، فقط خطوط متقاطع تشکیل دهنده موضوع را در نظر بگیرید. با کشیدن ضربه ها برای مطابقت و همسو کردن با خطوط متقاطع تشکیل دهنده، می توانید کمی بیش تر با بیننده ارتباط برقرار کنید. با کشیدن ضربه ها در جهتی که با خطوط متقاطع مغایرت داشته باشد، می توانید نقاشی خود را صاف کنید.
#9- سیاه مخصوص خود را ترکیب کنید
سیاه و سفید قوی ترین رنگ ها هستند و در دنیای طبیعی به سختی می توان نمونه ای از یک سیاه یا سفید واقعی پیدا کرد. سیاه به قدری قوی است که می تواند صاف و مصنوعی به نظر برسد. این امر به ویژه وقتی درست است که رنگ سیاه در نقاشی مداد رنگی ترکیب نشده باشد.
برای جلوگیری از ایجاد ظاهر مصنوعی در نقاشی، سعی کنید رنگ سیاه مخصوص خود را ترکیب کنید. به جای استفاده از رنگ سیاه صنعتی، قهوه ای تیره و آبی تیره را مخلوط کنید. این یعنی یک رنگ را روی رنگ دیگر به کار ببرید و آن ها را جلا بدهید.
من فهمیدم که آمبره تیره و آبی نیلی بهترین “سیاه” را تولید می کنند.
اختلاط آبی تیره و قهوه ای تیره نه تنها یک سیاه طبیعی ایجاد می کند، بلکه به هنرمند امکان کنترل دمای رنگ تولیدی را نیز می دهد. آیا یک سیاه و سفید گرم تر می خواهید؟ قهوه ای تیره بیش تر اضافه کنید. به سیاه خنک تری احتیاج دارید؟ آبی تیره بیش تری اضافه کنید.
#10- ایجاد یک فرم تیره و پر رنگ
بسیاری از هنرمندان آماتور مدادهای رنگی را بر می دارند و آن ها را به همان روشی که از مداد گرافیت استفاده می شود به کار می برند و به این ترتیب “رنگ سفید” کاغذ می تواند بر ارزش کار تاثیر بگذارد. این کار یک نقاشی ساده ایجاد می کند که ممکن است رنگ داشته باشد، اما مانند یک نقاشی جلا کاری به نظر نمی رسد.
اما با ایجاد فرم های لایه ای برای نشان دادن “رنگ تیره”، ظاهر “نقاشی” با مداد رنگی مات شروع به ظهور می کند. اگر چه فرم ها ممکن است با ظرافت لایه لایه باشند، اما چندین لایه جلا کاری شده هم منجر به ایجاد ظاهری “تیره” (و مات) می شود.
#11- شکل دادن حاشیه ها و آخرین جزئیات
جزئیات اگر اجازه حضور پیدا کنند، می توانند طاقت فرسا باشند. خبر خوب این است که جزئیات و حاشیه ها می توانند در پایان روند لایه بندی ایجاد و تعریف شوند. از آن جا که می توان مدادهای با کیفیت بالاتر را به راحتی برای لایه بندی استفاده کرد، می توان جزئیات بیش تری به نسبت کاربردهای سبک تا متوسط اضافه کرد.
در واقع، می توانیم رنگ ها و ارزش ها را در بخشی از نقاشی توسعه دهیم و سپس جزئیات و حاشیه ها را از بالای صفحه بهتر کرده و ساماندهی کنیم.
تنها استثنا در مناطقی است که ارزش خیلی روشن یا سفید است. به عنوان مثال، هایلایت ها باید حفظ و طرح ریزی شوند، زیرا اضافه کردن آن ها در مناطق رنگی دشوار است – اگر غیر ممکن نباشد.
#12- صبور باشید و وقت اختصاص دهید
شاید مهم ترین نکته ای کا باید مورد توجه قرار گیرد این است که فقط صبر داشته باشد. مداد رنگی به روشی آهسته و دقیق نیاز دارد. اگر با این فکر به طراحی خود بپردازید، شانس موفقیت شما بسیار بهبود می یابد.
بسیاری از هنرمندان تازه کار این اشتباه را دارند که معتقدند باید سریع به نتیجه برسند. آن ها وقتی نتایج فوری نمی بینند دلسرد و ناامید می شوند.
اگر وقت بگذارید و با صبر و حوصله روی هر لایه کار کنید، احتمالا با نقاشی مداد رنگی خود موفقیت کسب خواهید کرد.
مرسی عالی بود
عالی بود
سلام واقاا راسته و من از آقای میلا د حیدری خیلی تشکر مکنم
ممنون از اینکه به نکات کاربردی و خوبی اشاره کردین که خیلی ساده از کنارشون رد میشیم🌺
اگر امکانش هست نکاتی راجع به رنگ پوست زدن با مداد رنگی رو بیان میکنید؟🙏🏻
من یک هنرجوی مبتدی در مداد رنگی هستم، که با سیاه قلم(هایپر رئال)آشنایی دارم اما کار با مدادرنگی و فوتوفن هاش رو بلد نیستمو قصد دارم مدادرنگی هم کار کنم،ممنون میشم کمکم کنید که بدون شرکت در کلاسها مداد رنگی هم یاد بگیرم،سپاس فراوان🌺
سلام خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون
اگه بخوایم یه بک گراند مات برای کارمون داشته باشیم باید چکار کنیم
و اینکه توو یه نقاشی میشه یه قسمتهایی رو از مدادرنگی استفاده کنیم و یه قسمتهایی رو رز پاستل؟؟
خیلی عالی و مفید بود ممنون
سلام چطور میتونم تو کمترین زمانذممکن نقاشی حرفه ای بکشم، البته حرفه ای بلدما فقط زمانش حدود5*10ساعت طول میکشه، واسه همین گفتم سریع تر بکشم
کسی می دونه چطور بعضیا رو رنگ سیاه رنگ سفید میزنن و مشخص میشه رنگ سفیدشون مثلاً یه سگ کشیدن پوزه سگ سیاهه بعد از اینکه رنگ سیاهشون رو زدن با رنگ سفید براش سیبیل میکشن و معلوم میشه اگه کسی میدونه بگه
سلام
در پایان کار از غلط گیر های سفید نوک خودکاری استفاده کنید
تموم شد؟
خیلی تاثیر گذار بود….
خیر، تازه شروع شده