آموزش نقاشی (از مبتدی تا پیشرفته)

آموزش گام به گام اصول اولیه در ترسیم چهره (به زبان کاملا ساده)

چرب زبان

حالا كه موشكافانه بدن انسان را بررسي كرديم وقت آن رسيده كه نگاه دقيق تري به جزئيات آن داشته باشيم. ابتدا با صورت شروع مي كنيم. اولين چيزي كه در نگاه اول در هر شرايطي به چشم مي آيد، چهره انسان است و اين مساله در هنر هم كاربرد دارد. بيننده اول به چهره شخصيتي كه نقاشي كرده ايد نگاه مي كند؛ بنابراين مهارت پيدا كردن در ترسيم چهره، مخصوصا چهره هاي زنده اي كه احساسات را به خوبي بيان مي كنند بسيار ارزشمند است.

1- تقسيم بندي صورت

چهره از تمام رخ

جمجمه كره ای نسبتا مسطح است كه به آن فك ضميمه شده؛ به طوري كه چهره از روبه رو شكل يك تخم مرغ است كه قسمت تيز آن رو به سمت زمين می باشد. دو خط مياني عمود بر هم اين تخم مرغ را به چهار قسمت تقسيم مي نمايد.

براي قرار دادن اجزاي صورت:

 


نقاشی

توی این پک های فوق العاده، انواع نقاشی رو با بهترین اساتید ایرانی و خارجی یاد می گیری، طوری که توی هیچ کلاس دیگه ای یاد نخواهی گرفت! با هنرت حسابی بدرخش!


 

  • نقاط مياني نيمه هاي چپ و راست را مشخص كنيد. چشم ها بر روي خط مياني بر روي اين نقاط مياني قرار دارند.
  • نيمه پاييني را به پنج قسمت تقسيم كنيد: پايين بيني دو نقطه زير خط مياني قرار دارد. شكاف دهان سه نقطه زير خط مياني است تنها يك نقطه زير بيني.
  • نيمه بالا را به چهار قسمت تقسيم نماييد. خط مو (زماني كه عقب نشيني ندارد) دو تا سه نقطه بالاي خط مبنا قرار دارد. گوش ميان پلك بالايي و نوك بيني قرار دارد اما اين تنها زماني است كه صورت راست از رو به رو باشد. به بالا يا پايين نگاه كردن موقعيت آشكار گوش را تغيير مي دهد.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/face-front.jpg

بهتر است بدانيد عرض يك چهره عموما به اندازه پنج چشم يا كمي كمتر است. فاصله ميان چشم ها هم برابر با يك چشم است. گاهي ممكن است فاصله دو چشم در برخي افراد كمي كمتر يا بيشتر باشد اما زماني متوجه آن ميشويم كه با فرد مواجه شويم (چشم هايي كه از هم فاصله بيشتري دارند تاثير كودك گونه و معصومانه تری دارند ولی چشمهاي نزديك به هم به دلايلي الهام بخش حس بي اعتمادي و بدگمانيست)

يك اندازه گيري ديگر، طول بالاي انگشت سبابه تا انگشت اشاره است. در نمودار زير همه فواصل مشخص شده برابر با اين اندازه هستند: ارتفاع گوش، خط مو تا ابرو، ابرو تا بيني، بيني تا چانه و مردمك چشم تا مردمك چشم.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/measurements.jpg

چهره از نيمرخ

از بغل، باز هم سر شكل به شكل تخم مرغ است اما نوك آن به گوشه مي چرخد. خطوط مياني در اينجا سر را به جلو (صورت) و عقب (جمجمه) تقسيم مي كند.

روي جمجمه:

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

  • گوش درست زير خط مركزي قرار دارد. در اندازه و موقعيت عمودي، گوش هنوز ميان پلك بالا و پايين بيني قرار دارد.
  • عمق جمجمه از دو خط نقطه چين تغيير مي كند كه در مرحله 4 نشان داده شده است.

روي صورت:

  • اجزاي صورت همان طور كه در بالا گفته شد قرار داده ميشوند.
  • گودي در انتهاي بيني يا بر روي خط مياني يا كمي بالاي آن است.
  • برجسته ترين نقطه در ابرو يك نقطه بالاتر از خط مياني قرار دارد.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/face-profile.jpg

2- اجزاي صورت

چشم ها و ابروها

چشم دو كمان است كه يك شكل بادامي را به وجود مي آورد. اينجا هيچ قانون خاصي وجود ندارد چون شكل چشم مي تواند تا حد زيادي تغيير کند اما گرايشات زير در طراحی آن وجود دارد:

  • گوشه خارجي چشم مي تواند بالاتر از قسمت داخلي باشد اما برعكس آن ممكن نيست.
  • اگر چشم را با يك بادام مقايسه نماييم قسمت گرد تر به سمت گوشه داخلي و قسمت تيز تر به سمت گوشه خارجي قرار دارد.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/eye.jpg

جزئيات چشم

  • در زمان سكون، عنبيه به صورت نسبي زير پلك بالا پنهان ميشود و فقط زماني كه به پايين نگاه کنیم يا اگر چشم باريك شده باشد و پلك پايين بالا آمده باشد با آن برخورد می کند.
  • مژه ها به سمت بيرون فر خورده اند و در پلك پايين كوتاه تر هستند (در چهره در اغلب موارد نيازي به ترسيم آنها نيست).
  • اينكه يك بيضي كوچك براي مجراي اشك در گوشه داخلي چشم يا ضخامت پلك پايين نشان داده شود يك تصميم فردي است و به سبك فرد بستگي دارد و جزئيات بيش از اندازه الزاما خوب نيست. جزئيات قطعا بايد متناسب با اندازه نقاشي كاهش پيدا كند.
  • اين مساله در مورد تاي پلك نيز مصداق دارد كه در عين حال به نشان دادن حالت چهره كمك كرده و كشيدن آن باعث ميشود چشم از حالت گوش به زنگ بودن بيرون بياييد. به نظر من اگر در نقاشي از سبك خاصي پيروي ميكند يا نقاشي آن قدر كوچك است كه افزودن تاي پلك بدون تغيير در حالت چهره ممكن نيست، بهتر است كه حذف شود.

نيم رخ، چشم شكل يك تيركمان را به خود مي گيرد (كه گوشه ها مي تواند محدب يا مقعر باشد)، اشاره اي جزئي به پلك بالا و احتمالا همچنين به پلك پايين ميشود. در زندگي واقعي شما عنبيه را از بغل نمي بينيد و تنها سفيدي چشم را مي بينيد. زماني كه من اين كار را در كارهايم انجام مي دهم، اين نظر را به كررات از خوانندگان دريافت مي كنم كه “اين تصوير خيلي مرموز و شبيه اشباح است” بنابراين مجبور شدم كه حداقل اشاره كوچكي به عنبيه داشته باشم.

در مورد ابرو، ساده ترين راه براي ترسيم آن در زمان سكون اين است كه آن را به دنبال منحني پلك بالا رسم كنيد. قسمت داخلي ابرو پر پشت تر و دم بيروني كم و بيش كم پشت تر و نازك تر است.

در نيم رخ شكل ابرو كاملا تغيير كرده و شكل يك ويرگول را به خود مي گيرد. ويرگول به نظر مي رسد كه ادامه اي از پلك ها است تا اينكه منحني شده و روي چشم را مي پوشاند- در واقع به نظر مي رسد كه به پلكها متصل است بنابراين مي توانيد آن را از خط بالاي چشم يك منحني كشيدن و ابرو را شكل دهيد.

بيني

بيني تقريبا يك سه گوش است كه راحت تر است كه قبل از افزودن جزئيات آن را به صورت سه بعدي تصويرسازي و ترسيم نماييد.

برآمدگي و گوشه هاي بيني سطوح مسطحي هستند كه تنها ممكن است در طراحي نهايي لازم باشند اگرچه مهم است كه در طرح اوليه نمايي از آنها كشيدن شود تا بخش هاي جزئي بيني به درستي و با اندازه مناسب قرار داده شود. اين قسمت پايين مسطح برآمدگي بيني است، يك مثلث بدون نوك كه پره ها و نوك بيني را به هم متصل مي نمايد. تيغه به سمت داخل و به سمت حفره هاي بيني فر مي خورد و سوراخ بيني را شكل مي دهند. توجه داشته باشيد كه در تصوير زير چگونه خطوطي كه كناره هاي حفره هاي بيني را شكل مي دهند در جلو قرار داشته و از صورت شروع ميشود و نه از جهت ديگر. در زماني كه از رو به رو نگاه ميشود، تيغه به سمت زير پره ها پيش رفته است كه همچنين بدين معنا است كه در سه رخ، سوراخ بيني تا حدي زير پره ها پنهان ميشود.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/nose.jpg

مهارت آميزترين قسمت در مورد بيني اين است كه تصميم بگيريد براي نتيجه بهتر چه خطوطي را حفظ و چه خطوطي را حذف نماييد. هميشه لازم نيست پره هاي بيني را به صورت كامل بكشيد چرا كه آنها در حاشيه هاي بيني هستند.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/nose-details.jpg

لبها

به دهان و لبها توجه نماييد.

  • دهان با سه خط نسبتا موازي نشان داده ميشود كه بلندترين و تيره ترين آن بايد شكاف دهان باشد. دهان يك منحني ساده نيست بلكه مجموعه اي است از منحني هاي دقيق. در شكل زير، مي توانيد مثالي اغراق شده را مشاهده كنيد كه حركات خط دهان را مشخص ساخته است. توجه داشته باشيد كه چگونه خط لب بالايي را منعكس مي كند. آنها را مي توان به شيوه هاي مختلفي ملایم تر نمود. شکاف مركزي برای نگاه متمرکز می تواند بسیار باریک باشد و یا حضور آن خیلی پهن باشد– اما این امر می تواند زمانی که لب پایین گوشتی است حتی برعکس هم باشد که کمی لب به زیر آویخته طبیعی را ایجاد می نماید. اگر دست یافتن به قرینه در این خط چالش برانگیز است، سعی کنید از مرکز شروع کنید و آن را به سمت بیرون ترسیم کنید سپس برگردید و طرف دیگر را هم به همین صورت بکشید.
  • دو برجستگی لب بالایی مشخص تر و آشکارتر است اما آنها را نیز می توان به طریق مشابه با منحنی های گسترده تر ملایم تر نمود حتی به حدی که می توان آنها را کاملا ترکیب کرده و لبی “بدون برجستگی” ترسیم نمود.
  • لب پایین از طرف دیگر همیشه یک منحنی با شیب ملایم است اما باز هم می تواند از مسطح تا کاملا گرد متفاوت باشد. خیلی خوب است که همیشه لب پایین مشخص باشد حتی شده صرفا با خط چین.
  • لب بالایی تقریبا هیمشه باریک تر از لب پایینی است و نسبت به لب پایینی از سطح چهره برآمده تر است. اگر از قبل به صورت اجمالی ترسیم شده باشدهمیشه باید ظریف تر از لب پایینی انجام شود زیرا که خطوط لب پایینی با سایه ی که به آن داده میشود (حالا هر چقدر هم که باریک باشد) پررنگ و موکد میشود.
  • از این جهت، لبها شکل نوک پیکان را به خود می گیرد و برجستگی لب بالایی کاملا مشهود میشود. همین طور هم کنتراست میان شکل نیمرخ دو لب : مسطح تر و مورب برای لب بالایی و گرد تر برای لب پایینی.
  • شکاف دهان از این جهت از لبها به سمت پایین اریب میشود. حتی اگر فرد می خندد، دهان قبل از اینکه دوباره در گوشه ها بالا برود به سمت پایین اریب یا (منحنی) میشود. هیچ گاه در نیمرخ دهان را مسقیم به سمت بالا اریب نکنید.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/lips.jpg

گوشها

مهمترین قسمت گوش برای اینکه درست به نظر برسد، شکل C بلند خط بیرونی آن و U برعکس داخل آن است که نشان دهنده قاب گوش بیرونی است. همچنین یک U کوچکتر درست در بالای نرمه گوش قرار دارد (آن را با انگشت خود لمس کنید) که به یک C کوچکتر متصل است. افکت کلی در اطراف سوراخ گوش می چرخد (نه به عنوان یک قانون مشهود) و از فردی به فرد دیگر به صورت جزئی فرق می کند. این می تواند به سبک شخصی نقاشی شما بستگی داشته باشد- برای مثال گوشهای سبک خاص من که در زیر می بینید تا حدوی شبیه علامت @ کشیده است.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/ears.jpg

زمانی که صورت از روبه رو دیده میشود، گوش از نیمرخ است:

  • قابی که قبل تر با یک U برعکس ترسیم شده بود حالا به عنوان یک واحد مستقل ایستاده است- مثل زمانی که به یک ظرف از بغل نگاه میکنید و ناگهان ته آن را از جلو می بینید.
  • نرمه نیز می تواند شبیه یک قطره باشد که کاملا متمایز از گوش به صورت کلی است.
  • میزان باریکی گوش از این زاویه به این بستگی دارد که تا چه حد در نزدیکی سر قرار دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این وجود, نرمه همچنین کمی به جلو خم شده است چرا که این جهتی است که برای گوش دادن در ما تکامل یافته است.

از پشت به نظر می رسد که گوش از سر فاصله دارد: قاب گوش با یک قیف به سر متصل میشود. در مورد اندازه این قیف خجالت نکشید، گوشها باید کمی به جلو خم شوند. از این زاویه این قیف از قاب گوش اهمیت بیشتری دارد.

تمرين در طي زمان

از شيوه مشابهي كه براي طراحي سريع بدن تمرين كرديد براي چهره نيز استفاده كنيد و برداشتهاي خود از چهره هايي را كه در اطراف خود در يك كافي شاپ يا در خيابان مي بينيد را در ذهن داشته باشيد.

در مورد جرئيات اجزاي صورت و يا دقيق بودن همه چيز نگران نباشيد تنها كافي است اين كار را به دفعات متعدد از زواياي مختلف انجام دهيد تا آنها وارد سيستم شما شوند.

https://cms-assets.tutsplus.com/uploads/users/110/posts/20417/image/final.jpg

اگر كشيدن اين تخم مرغ سه بعدي برايتان سخت و چالش برانگيز است از تخم مرغ واقعي استفاده كنيد (در اين مورد مي توانيد اول آن را آب پز نماييد تا سفت شود). بعد دور آن سه خط مياني را بكشيد و بخشهاي ديگر را به آن اضافه كنيد به طوري كه دور تا دور تخم مرغ باشد. تخم مرغ را از زواياي مختلف با خطوط طراز آن مشاهده و طراحي كنيد. اين راهي عالي براي مشاهده و درك نحوه رفتار خطوط و فواصل در پرسپكتيو است. سپس مي توانيد بر روي نشانه اي پرسپكتيوي كه مشخص كرده ايد اجراي صورت را اضافه كنيد و ببينيد چگونه با چرخش تخم مرغ آنها نيز مي چرخند.

حتما بخوانید

نقاشی

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا