در ادامه آموزش های اصولی و کاربردی شطرنج در این مطلب قصد داریم تا نحوه حرکت سه مهره مهم یعنی  شاه، وزیر و سرباز را بصورت کامل بهمراه تصاویر به شما آموزش دهیم.

مقدمه:

هر صفحه شطرنج دارای ۶ نوع مهره می باشد که عبارتند از وزیر، رخ یا قلعه، فیل، اسب و سرباز. در واقه هر صفحه شطرنج دارای ۳۲ مهره می باشد که ۱۶تای آن سفید و ۱۶ مهره دیگر سیاه می باشد. از این ۱۶ مهره ۸ تای آن پیاده یا سرباز نام دارد و ۸ تای دیگر سواره که عبارتند از شاه و وزیر و اسب و رخ و فیل. تمام این مهره ها با مهره های طرف مقابل در رقابتند تا بالاخره یکی دیگری را مات کند و برنده بازی شود.

۱-کلیپ آموزشی نحوه حرکت مهره ها در بازی شطرنج :

مطلب مشابه : آموزش اصولی لیست مهره های شطرنج بهمراه تصاویر آنها

۲-طرز حرکت وزیر در بازی شطرنج:

مهره وزیر که به انگلیسی Queen نام دارد هنگام شروع بازی در خانه d جای می گیرد و قدرتمند‌ترین مهره شطرنج است. وزیر در هر جهت مستقیم می‌تواند حرکت کند یعنی به جلو، عقب، چپ و راست و حتی اریب – این حرکت تا جایی امکان پذیر است که به یکی از مهره‌های خودی برخورد نکند. مانند همه مهره‌ها، زمانی که وزیر یکی از مهره‌های حریف را می‌زند، حرکت او تمام می‌شود. در تصویر زیر دقت کنید که وزیر سفید چگونه وزیر سیاه را می‌زند و شاه را به حرکت وادار می‌کند:

حرکت وزیر

۳-طرز حرکت مهره شاه در بازی شطرنج :

شاه که به انگلیسی king نامیده می شود در خانه e قرار می گیرد و یکی از مهم‌ترین و البته ضعیف‌ترین مهره‌های شطرنج است. شاه در هر جهت تنها می‌تواند یک خانه جا به جا شود – پایین، بالا، کنار، یا اریب. وقتی یکی از مهره‌های حریف به شاه حمله می‌کند، اصطلاح “کیش” استفاده می‌شود. شاه هرگز نمی‌تواند به سمت مربعی حرکت کند که کیش شود.

حرکت شاه

۴-طرز حرکت مهره سرباز در بازی شطرنج :

سرباز‌ها به انگلیسی Pawn نامیده می شوند و در صفحه شطرنج در ردیف جلوی سواره ها یعنی ردیف ۷و ۲ قرار می گیرند (سربازهای سفید در ردیف ۲ و سربازهای سیاه در ردیف ۷). سرباز‌ها غیرمعمولی هستند، چراکه حرکات و روش حمله آن‌ها متفاوت است: به سمت جلو حرکت می‌کنند، اما به صورت اریب حمله می‌کنند. سرباز‌ها تنها می‌توانند یک خانه به سمت جلو حرکت کنند، اما در اولین حرکت می‌توانند دو خانه به جلو حرکت کنند. سرباز برای زدن مهره حریف تنها می‌توانند یک خانه به صورت اریب حرکت کنند. آن‌ها هیچ وقت نمی‌توانند به سمت عقب حرکت کنند. اگر یک مهره رو به روی سرباز قرار بگیرد، مسیر حرکت او مسدود می‌شود.

حرکت سرباز

۵- چند قانون مهم در شطرنج:

قوانین خاصی در شطرنج وجود دارند که در ابتدا منطقی به نظر نمی‌رسند. این قوانین برای افزایش جذابیت بازی طراحی شده‌اند. در ادامه به توضیح برخی از آنها پرداخته ایم.

قانون-شطرنج3

قانون ۱- ارتقاء درجه سرباز در شطرنج:

سرباز‌ها در عین سادگی ريال قوانین خاص خودشان را دارند. اگر یک سرباز به اولین ردیف مهره‌های حریف برسد و در یکی از مربع‌ها قرار گیرد، همان سرباز می‌تواند به یکی از مهره‌های دیگر تبدیل شود. سرباز معمولا به وزیر تبدیل می‌شود ، چراکه قدرت در دستان وزیر است.

قوانین شطرنج

قانون۲- آن‌ پاسان ( En passant):

قانون آن پاسان بیان می دارد که اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو حرکت کند و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار گیرد (یعنی به نوعی از زده شدن توسط او فرار کند)، مهره حریف می‌تواند او را از بازی بیرون بیاندازد. سرباز شما باید در مربع پشت مهره‌ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است، سپس آن مهره حذف می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که حرکت آن پاسان باید بلافاصله بعد از کنار هم قرار گرفتن سرباز شما و حریف انجام شود و اگر مهره‌ی دیگری را حرکت دهید، آن پاسان دیگر مجاز نیست. آن پاسان یک حرکت اختیاری است، اما اگر آخرین گزینه ممکن یک بازیکن باشد باید آن را اجرا کند.

قوانین شطرنج1

همچنین می توانید : ۵ درس مهم آموزش شطرنج برای کودکان ۲ تا ۹ ساله (فیلم رایگان) را تماشا کنید.

ترتیب ارزش مهره های شطرنج چگونه می باشد؟

برای در نظر داشتن ارزش هر مهره شطرنج وجود دارد ترتیب زیر را الگو قرار می دهند.
ارزش یک سرباز ۱ است؛
ارزش یک اسب ۳ است؛
ارزش یک فیل ۳ است؛
ارزش یک رخ ۵ است؛
ارزش یک وزیر ۹ است؛
شاه مهره بسیار ارزشمندی است.

ارزش مهره ها در شطرنج

امیدواریم با فراگیری این آموزش ها بتوانید خیلی سریع و آسان مهارت کافی را در این زمینه کسب نمایید و یک شطرنج باز حرفه ای شوید.

کاربران گرامی ! چنانچه ابهامی در زمینه این مطلب دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخ دهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید