تقویت هوش، حافظه و خلاقیت

تند خوانی و تقویت حافظه: آموزش صفر تا صد با 40 درس رایگان

gold

مطالعه کردن کاریست که هر کسی در هر کجای این دنیا و با هر قومیت و نژادی انجام می دهد و مطمئنا یکی از مهمترین مهارتها برای کسب دانش و اطلاعات جدید، همین خواندن و مطالعه کردن است. اما حالا سوال اینجاست که چطور می توانیم این فرایند را به مؤثرترین و کارآمدترین شکل سازماندهی کنیم؟ اینجاست که تندخوانی وارد عمل می شود تا به این هدف جامه عمل بپوشاند. خبر خوب اینجاست که هر کسی می تواند مهارت تندخوانی را یاد بگیرد و از آن برای کسب اطلاعات بیشتر، افزایش تجربه یادگیری یا ارتقاء شغل خودش استفاده کند.

آموزش امروز ما به شما یاد می دهد که چطور در عین حال که سریع می خوانید، درک بهتر و بیشتری هم از مطالب داشته باشید. با ترکیب تکنیکهای تندخوانی می توانید به مهارتی قوی دست پیدا کنید که مسیر یادگیری و به خاطر سپردن مفاهیم را برایتان هموارتر می کند.

حتما در کنار این مطلب بخوانید: یادگیری تندخوانی در 3 گام خلاصه

انواع تکنیکهای تندخوانی

1- تکنیک اشاره گر (Hand Pacing Technique)

تکنیک اشاره گر یکی از تکنیکهای ساده و در عین حال موثر تندخوانی است که به شما کمک می کند موقع خواندن هم درک بهتری از مطلب داشته باشید و هم بتوانید سریعتر بخوانید. احتمالا یادتان می آید که در دوران مدرسه موقع خواندن متن کتابها انگشتمان را زیر هر خط می کشیدیم و جلو می رفتیم. این همان تکنیک اشاره گر است که وقتی بزرگ شدیم کم کم فراموشش کردیم.

 


تقویت حافظه

توی این پک فوق العاده،تقویت حافظه رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! ترفندهایی که بهت کمک می کنن مغزت رو کامل در اختیار داشته باشی!


 

روش اشاره گر توسط اونلی وود (Evelyn Wood) ابداع شد که طی آن انگشت اشاره شما زیر هر جمله ای که می خوانید کشیده می شود و جلو میرود. این کار تمرکز و سرعت کلی شما را افزایش می دهد و سریعترین روش برای یادگیری تندخوانی است.

2- اسکن و پیش نمایش (Scanning and Previewing)

تکنیک اسکن و پیش نمایش باعث می شود شما زودتر ایده و مفهوم کلی متنی که می خوانید را بفهمید. با استفاده از این روش اعداد، نام ها و کلمات کتاب را اسکن می کنید. اسکن کردن یعنی یک تصویر کلی از متن بدست بیاورید بدون اینکه روی جزئیات مطلب تمرکز کنید.

با تمرین می توانید سرعتتان برای شناسایی جملات کلیدی در یک پاراگراف را افزایش بدهید. تندخوانهای حرفه ای و خبره می توانند یک صفحه کامل را در عرض چند ثانیه مرور کنند و درکی کلی از مطالب آن بدست بیاورند.

14 بهترین سایت های دانلود کتاب به صورت pdf (به هر زبان خارجی)

موقع استفاده از این تکنیک حواستان باشد که دنبال مواردی مثل فهرستها، نکته ها و عناوین فرعی باشید. قبل از اینکه سراغ جزئیات بروید باید این موارد کلیدی را شناسایی کنید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

word image 37640 2

3- خواندن گروهی کلمات (Reading Chunks of Words)

یکی دیگر از مهارتهای کلیدی برای افزایش سرعت مطالعه، گروهی خواندن کلمات موجود در متن است. این تکنیک یکی از روشهای تندخوانی است که یاد گرفتنش به زمان و تمرین بیشتری نیاز دارد، ولی نتیجه آن بسیار موثر است.

همانطور که از اسم این تکنیک مشخص است، شما به جای اینکه موقع خواندن مطالب کلمات را جدا جدا بخوانید، آنها را به صورت گروهی مطالعه می کنید. هدف این روش کاهش مکث و توقف چشمها موقع خواندن است. وقتی کلمات را به صورت دسته ای و گروهی می خوانید میزان درک شما از مطلب و همینطور توانایی تندخوانی شما افزایش پیدا می کند.

چگونه توانایی درک و فهم مطالب را افزایش بدهیم؟

درک مطلب یعنی توانایی خواندن، پردازش و فهمیدن یک مطلب. شاید در نگاه اول این کار ساده بنظر برسد ولی واقعا اینطور نیست. در واقع مهارت درک مطلب کار پیچیده و سختی است. وقتی مطلب جدیدی می خوانید، مغزتان اطلاعات جدید را بر اساس ساختار شناختی موجود پردازش می کند. این یعنی دانش جدید باید با دانش دیگری که قبلاً در مغز ذخیره شده مرتبط باشد. نحوه درک چیزی که می خوانید به ارتباط ایجاد شده با ساختار دانشی که از قبل در ذهن دارید بستگی دارد.

چرا درک مطلب مهم است؟

اگر معنی متنی که می خوانید را نفهمید و درک نکنید نمی توانید اطلاعات جدید را در ساختارهای حافظه ذهنتان وارد نمایید و در این صورت تندخوانی هیچ فایده ای ندارد. اما جای نگرانی نیست، خوشبختانه می توان کارهای زیادی برای افزایش میزان درک مطلب انجام بدهید و در حین یادگیری روشهای تندخوانی مهارت درک مطلب خودتان را هم تقویت کنید.

حتما بخوانید: 3 گام ضروری برای تقویت حافظه بلند مدت 

دروس آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

این بخش شامل یک دوره 28 جلسه ای از دکتر محمد سیدا و یک بخش حدود 8 جلسه ای از رضا شهابی به عنوان مکمل می باشد. می توانید جلسه اول را فقط طی کنید تا کاملا مسلط شوید. دوره دوم اما اختیاری ست:

دوره آموزش تندخوانی و تقویت حافظه دکتر محمد سیدا:

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

جلسه هفتم

جلسه هشتم

جلسه نهم

جلسه دهم

جلسه یازدهم

جلسه دوازدهم

جلسه سیزدهم

جلسه چهاردم

جلسه پانزدهم

جلسه شانزدهم

جلسه هفدهم

جلسه هجدهم

جلسه نوزدهم

جلسه بیستم

جلسه بیست و یکم

جلسه بیست و دوم

جلسه بیست و سوم

جلسه بیست و چهارم

جلسه بیست و پنجم

جلسه بیست و ششم

جلسه بیست و هفتم

دوره آموزش تندخوانی و تقویت حافظه رضا شهابی:

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

جلسه هفتم

جلسه هشتم (به زودی)

چطور همزمان سرعت خواندنمان را افزایش بدهیم و درک مطلبمان را هم تقویت کنیم؟

1- دایره لغاتتان را افزایش بدهید: برای فهمیدن چیزی که می خوانیم باید معنی کلمات به کار رفته در آن را بدانیم. خیلی از کلمات چند معنایی هستند و بسته به شرایط و زمینه ای که در آن استفاده می شوند معنی متفاوتی می دهند. بنابراین برای افزایش درک مطلب باید تا جایی که می توانید کلمه های جدید یاد بگیرید و آنها را در متن های مختلف بخوانید تا با معنای متفاوتشان آشنا شوید.

2- از تکنیک های تجسم و به خاطر سپردن استفاده کنید: درک انسان از مطالب مختلف به توانایی تجسم و به خاطر سپردن او بستگی دارد. اگر به تکنیک هایی مثل نقشه های ذهنی یا ساخت قصر حافظه تسلط داشته باشید بهتر و بیشتر می توانید اطلاعات جدید را تجسم کرده و به خاطر بسپارید و مطمئنا در این صورت درک مطلبتان هم افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، با استفاده از این روشها می توانید اطلاعات مطمئن تر و قابل اعتمادتری را به خاطر بیاورید.

word image 37640 3

3- یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید: یادداشت برداری شما را وادار می کند تا چیزی که می خوانید را تفسیر کنید. اگر نتوانید متنی که خوانده اید را به صورت خلاصه یادداشت کنید یعنی شما مطلب را کاملا نفهمیده اید. بهتر است از بخشهایی که به یک مفهوم خاص می پردازند خلاصه تهیه کنید. به این ترتیب بعدا می توانید به سرعت آنها را مرور کنید تا مفاهیم مهم بخشها به یادتان بیایند.

4- موضوع مطلب را در ذهن داشته باشید: اگر موقع مطالعه کردن موضوع و ایده اصلی نویسنده یا فصلی که می خوانید را در ذهن داشته باشید، فهمیدن معنای درست کلمات و عبارات خاص برایتان خیلی راحتتر می شود. مثلا اگر در حال خواندن کتابی درباره ریاضیات هستید و در آن به واژه “دلتا” بر می خورید، باید بدانید که این کلمه مربوط به علم ریاضیات است و به دلتایی که در جغرافی استفاده می شود ربطی ندارد.

حتما بخوانید: هوشمندانه مطالعه کنید نه زیاد: بهترین روشهای مطالعه

5- یک دور متن را سریع مرور کنید: از آنجایی که درک مطلب تا حد زیادی به توانایی شما در درک معنای کلمات و عبارات موجود در متن بستگی دارد، مرور متن به صورت سریع می تواند به افزایش درک و فهم شما از مطلب کمک کند. این روش همان اسکن و پیش نمایش و یکی از تکنیکهای تندخوانی است که در بالا هم به آن اشاره کردیم. با این کار می توانید ایده و هدف اصلی نویسنده را سریع متوجه شوید.

6- از خودتان سوال بپرسید: قبل از مرور متن، سوالات اصلی که می خواهید با خواندن مطلب به جوابشان برسید را یادداشت کنید. موقع خواندن متن این سوالات را به ذهنتان بیاورید و دنبال جوابشان بگردید. این کار به شما کمک میکند تا ذهنتان را سازماندهی کرده و بتوانید معنا و مفهومی که از متن به دست می آورید را به صورت کلامی بیان کنید. با این کار ارتباط دانش جدید خود با ساختارهای حافظه موجود خیلی راحتتر برقرار می شود.

word image 37640 4

ترک عادتهای بد خواندن

اگر دنبال افزایش اثربخشی مطالعه هستید باید این را هم بدانید که بعضی عادتها کارایی شما را کاهش می دهند. متاسفانه ما خیلی از این عادات بد را در دوران کودکی و مدرسه یاد می گیریم. رایجترین عادات بد مطالعه زمزمه کردن آهسته کلمات با دهان (Subvocalization) و دوباره خوانی (regression) هستند. این عادتها باعث کاهش سرعت مطالعه شما می شوند و روی درک و توانایی پردازش مطلب شما تاثیر منفی می گذارند.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری و افزایش کیفیت مطالعه درسی

علاوه بر این، مطالعه کردن موقع خستگی یا در محیط نامناسب با نور کم یا سر و صدای زیاد هم شما را با مشکل مواجه می کند. اگر دنبال افزایش بازدهی مطالعه کردنتان هستید باید به این مسائل توجه کنید.

چند نکته برای مقابله با عادات بد مطالعه

  • سعی کنید با عادات بد مطالعه یکی یکی و به صورت جداگانه برخورد کنید تا بتوانید آنها را کم کم کنار بگذارید.
  • قبل از خواندن متن، یکبار آن را به صورت سریع مرور کنید.
  • موقع مرور سریع متن دنبال کلمات ناآشنا بگردید و عمدا آنها را زیر لب زمزمه کنید. این کار باعث می شود بعدا برای زمزمه کردن کلمات کمتر وسوسه شوید.
  • در ذهنتان اعداد را بشمارید یا آدامس بجویید تا احتمال زیر لب خوانی مطلب کاهش پیدا کند.
  • در برابر برگشت دوباره به سر جمله یا پاراگراف مقاومت کنید. مطمئن باشید چیز مهمی از دست نمی دهید.
  • حرکات چشمتان را منظم کنید و عادت کنید که به آرامی از راست به چپ بخوانید.

چرا و چگونه کتاب بخوانیم؟ (روزی چند صفحه)

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا