ریپورتاژ آگهی

چگونه بدون کلاس رفتن, زبان یاد بگیریم؟ 15 روش آسان

چرب زبان

یادگیری یک زبان جدید مثل انتخاب یک راه پر پیچ و خم بجای جاده ی صاف است ,کمی دشوار اما در عین حال هیجان انگیز. اگرچه بسیاری از زبان آموزان ترجیح میدهند که در یک کلاس شرکت کنند، اما امکان یادگیری زبان بدون پرداخت هزینه یا بهتر بگویم هزینه کمتر نیز وجود دارد.

نکاتی که در زیر عنوان میکنم میتوانند راهکارهای بسیار مفیدی باشند که بدون رفتن به کلاس شما را در مسیر یادگیری یک زبان جدید کمک کنند.

2

1- یادگیری زبان را با کلمات کوتاه و روزمره مثل احوالپرسی شروع کنید.

سوالات روزمره مانند ناهار خوردید یا یک فنجان چای میل کردید یا می کنید را پیش ببرید. قطعا برای چنین جملاتی یا محبورید به سراغ دیکشنی های کتابی بروید یا در اینترنت جستو کنید و آنها را بیابید. سپس اعداد، زمان، ضمایر، عبارات قدماتی، افعال معمولی مانند بودن، خواستن، گفتن، آمدن، رفتن، داشتن، خوردن، نوشیدن، … را بیابید و با آنها جمله بسازید.

 

2- یادگیری را سرگرم کننده کنید.

تکراری بودن و ناامیدی می تواند هنگام چالش یادگیری یک زبان جدید دلسرد کننده باشد، بنابراین با سرگرم کردن این تجربه انگیزه خود را حفظ کنید.درست است که باید صدها بار یک جمله را تکرار کنید یا لغتی را بخاطر بسپارید اما در عین حال بگذارید ذهنتان کمی بازیگوشی کند. مثلا وسط یک مهمانی شاید دلتان بخواهد از لباس یکی ایراد بگیرید, همان موقع در ذهنتتان می گویید اگر خارجی میخواستم بگویم چی میشد؟ و بهترین زمان همان موقع است که در اینترنت بخصوص گوگل ترنسلیت بزنید و کمی خودتان را با ترجمه همزمانش هل دهید.

 

3- اشیاء را با نام آنها به زبانی که یاد می گیرید برچسب بزنید.

دکتر کنت هیگبی، کارشناس حافظه و نویسنده کتاب حافظه شما:

حافظه چگونه کار می‌کند و چگونه آن را بهبود ببخشید، می‌گوید: این بی‌نظمی در ذهن شما است که مانع حافظه می‌شود، نه مقدار مواد.پس نظم دهی را شروع کنید.

تمام وسایل خانه و محل کار خود را تا آنجا که می توانید برچسب بزنید. هنگامی که به طور مکرر به کلمات جدید نگاه می کنید، به دایره لغات شما اضافه می شوند. برچسبهای گوگولی مگولی بزنید. از اینکه یک کاغذ سفید ساده استفاده کنید خودداری کنید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

تازه میتوانید هر قسمت از خانه را با یک برچسب رنگی پوشش دهید.

مثلا وسایل آشپزخانه همگی نارنجی, اتاق خواب همگی سبز یا…

نخندید اما علم ثابت کرده زمانی که میخواهید کلمه ای را بیاد بیاورید حتی بوی ملی که آن را یادگرفته اید هم میتواند به کمکتان بیاید چه برسد به رنگ و….

 

4- فیلم ,انیمیشن و سریال ببینید.

یک راه سرگرم کننده و آسان برای یادگیری یک زبان جدید بدون مطالعه، تماشای فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود است. بسته به سطح شما، برخی از آنها مناسب تر از بقیه خواهند بود.

اگر در سطح ابتدایی تری هستید، از تماشای کارتون یا برنامه های کودکانه با زیرنویس انگلیسی خجالت نکشید.اگر در سطح متوسط هستید، یک گزینه خوب می تواند این باشد که سریال ببینید.

در هر حال از تماشا کردن و یادگیری ذهن ناخودآگاهتان غافل نشوید.

توصیه می شود که یادگیری خود را با یادداشت کنید یا با گفتن خلاصه ای بلند از آنچه شنیده یا تماشا کرده اید، مهارت خود را آرام آرام افزایش دهید “خلاصه کردن آنچه یاد می گیرید یک مهارت عالی است.”

 

5- از افزونه ها و برنامه ها استفاده کنید.

یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به یادگیری در هر حوزه ای ابزارهای یادگیری زبان هستند مثل، اپلیکیشن ها, نرم افزارها …چرا که امروز زندگی همه ما با گوشی های هوشمند گره خورده پس چرا از آنها به جهت مثبت تر بهره نبریم؟

اپلیکیشن‌هایی مانند Duolingo و Memrise به ‌طور باورنکردنی محبوب شده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند که زبان مقصد خود را از هر کجا و در هر زمان تمرین کنند.

و تا از یک مرحله با موفقیت عبور نکرده باشید این برنامه ها نمیگذارند به مرله بعد راه پیدا کنید.

3

6- گوش دهید.

در یادگیری هر زبانی جدا از اینکه باید آن را صبت کرد, باید بتوان خوب گوش کردن را تمرین کرد.

رادیو, برنامه تلویزیونی, پادکست و یا حتی سخنرانی ها را با دقت گوش کنید حتی اگر کمتر از 30 درصد هم متوجه می شوید, چرا که این کار به شما کمک می کند به صورت ناخودآگاه ذهنتان با آن زبان خو بگیرد و کم کم لهجه ها را تشخیص دهد.

در صورت لزوم سرعت پخش را کم کنید و سعی کنید فقط زیرنویس های زبان خارجی را بخوانید. اگر کسی در ویدیو سؤالی می‌پرسد، آن را مکث کنید و به دنبال پاسخی که در حال تمرین مکالمه هستید، باشید.

آهنگهای مختلف آن زبان را گوش دهید. سبکهای متفاوت را بشنوید و متنهای آنها را در اینترنت پیدا کنید. این کار باعث می شود که آهنگهای بعدی را با علاقه بیشتر از خواننده مورد علاقه تان گوش دهید.

7- کمی گرامر کار کنید.

گرامر های اولیه را از یک کتاب گرامر کمک بگیرید. گرامر یکی از مراحل حیاتی برای یادگیری یک زبان جدید.

زبان را همانطور که واقعاً استفاده می‌شود بخوانید: خواندن زبان در متن یا مقالات یا کتاب داستان ها به شما کمک می کنند متوجه داستان زمان در یک زبان جدید بشوید.

درست است که اکثر افراد از گرامر فرار میکنند اما اگر شما بتوانید آن را در قالب همان کارهایی که دوست دارید مثل کتاب خواندن یا تماشای فیلم یادبگیرید عالی است و سپس به شخصه دنبال این باشید که بدانید این چه گرامری است که آنها در اینجا/آنجا استفاده کرده اند یا می کنند.

8- از تکنولوژی کمک بگیرید.

درست است که درباره اپلیکیشن ها گفتیم اما شما میتوانید پا را فراتر هم بگذارید.

از یوتیوپ و آموزش های رایگان موجود در آن مثل یک کلاس درس بهره ببرید. از تدریس گرامر گرفته تا یاد دادن نحوه نگارش.

9- مسافرت بروید

اگر واقعا میتوانید برای رفتن به کشوری برنامه ریزی کنید سعی کنید به کشوری بروید که در حال حاضر در حال یادگیری آن زبان هستید.

سفر یکی از لذت‌بخش‌ترین و غنی‌ترین راه‌ها برای یادگیری یک زبان جدیداست و با تلاش و خستگی بسیار کمتر از یادگیری در خانه.

حتی یک تعطیلات با دوستان یا خانواده در کشوری که به زبان مورد نظر شما صحبت می کند، می تواند فرصت خوبی برای تمرین و پیشرفت مهارت های زبانی شما باشد.

با این راه شما خودتان را در دنیای دیگری غوطه ور کرده اید.

در زمان استراحت خود به آنجا بروید و کشور را کاوش کنید. زمانی که در کلاس نیستید، زبانی را که یاد می گیرید، فوراً به کار ببرید. شما افراد بومی زیادی را ملاقات خواهید کرد که از کمک به شما برای یادگیری بهتر زبان خوشحال خواهند شد.

سفر تصمیم ساده ای نیست، عمدتاً به دلیل سرمایه گذاری در زمان و پول. با این حال، هیچ هدفی وجود ندارد که نتوانید با برنامه ریزی و بودجه مناسب به آن برسید. قطعا ارزشش را خواهد داشت!

10- از بدنتان کمک بگیرید.

وقتی میخواهید صحبت کنید از حالات چهره استفاده کنید.، به اشیا اشاره کنید و اگر کلمات مناسب را پیدا نکردید با دستان خود آن را بفهمانید.

یا می‌توانید بی‌پروا خیره شوید یا یک خودکار بردارید تا نشان دهید که به لوازم التحریر نیاز دارید. اگر می خواهید از شریک زبان خود بپرسید که آیا او غذا دارد، زبان اشاره مناسب را پیدا کنید.

حرکات دست و حالات صورت خود را طراحی کنید تا به مکالمه شکسته پکسته تان اضافه کنید. حرکات شما به مکالمه کمک می کند و شخصی که با او صحبت می کنید تمایل بیشتری برای کمک به یادگیری زبان شما خواهد داشت.

11- با فرهنگ آن کشور یا زبان آشنا شوید.

درک یک زبان چیزی بیشتر از درک کلمات در یک صفحه است. یادگیری در مورد فرهنگ و تاریخ مرتبط با کلماتی که میخوانید مهم است.

دانستن چیزی در مورد تاریخ یک کشور یا فرهنگ، رویدادهای جاری، اعتقادات مذهبی و آداب و رسوم رایج می تواند به شما کمک کند تا چیزهای زیادی در مورد آنچه مردم می گویند و انجام می دهند درک کنید.محققان دریافته‌اند که کودکان زمانی که فرهنگ و زمینه‌ای که در پشت چیزهایی که می‌خوانند را درک کنند، خواندن به زبان دوم را بهتر یاد می‌گیرند.

همانطور که شروع به مطالعه یک زبان جدید می کنید، مدتی را برای یادگیری فرهنگ مردمی که به آن زبان صحبت می کنند اختصاص دهید.

احساس نکنید که این اتلاف وقت است، حتی اگر شامل خواندن و تماشای ویدیو به زبان مادری شما باشد. این به شما کمک زیادی خواهد کرد و حتی می تواند شما را از اشتباهات شرم آور و بالقوه توهین آمیز جلوگیری کند.

12- یک سفر مجازی برنامه ریزی کنید

چه کسی دوست ندارد برای یادگیری زبان به کشوری پرواز کند؟ اما اگر نمی توانید در زندگی واقعی به سفر بروید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید برای آن سفر برنامه ریزی کنید.

سفر مجازی به شما بخشی از یک پیتزای ایتالیایی یا یک صندلی در باغ مونیخ را نمی‌دهد، اما مطمئناً آنقدر شما را درگیر می‌کند که بخواهید تا آنجا که ممکن است درباره فرهنگ و زبان یاد بگیرید.

کلید این استراتژی این است که گزینه های سفر را بررسی کنید، به گونه ای که گویی واقعاً قصد دارید پاسپورت خود را بگیرید و به مکان رویایی خود بروید با کمک تکنولوژی میتوانید براحتی این کار را انجام دهید.

13- سرمایه گذاری در تدریس خصوصی را در نظر بگیرید

با تمام این اوصاف سرمایه گذاری روی تدریس خصوصی هیچ وقت دست کم نگیرید. در حالی که بسیار خوب است که بسیاری از گزینه‌های رایگان برای یادگیری زبان در دسترس هستند، اگر می‌خواهید در زمان کوتاه بیشترین یادگیری را داشته باشید، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری داشته باشید.

داشتن یک همراه راه بلد در این مسیر شما را از بیراهه ها نجات میدهد. در این مسیر میتوانید از مدرس های هایتاکی بهره ببرید و این مسیر را به تنهایی ی نکنید.

14- برنامه های ترجمه را در دسترس داشته باشید

Google Translate و یا برنامه های دیکشنری آنلاین و آفلاین را همیشه روی گوشیتان داشته باشید. برنامه های کاربردی ترجمه هنگام هدایت تاکسی، خرید یا در حین مکالمه مفید هستند. اما اگر وقت آزاد دارید، می توانید با ترجمه هر آنچه به ذهنتان می رسد، از اپلیکیشن ها برای یادگیری لغات جدید استفاده کنید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا