سایر هنرهای مهم

آموزش شیمی کنکور از صفر تا صد با 25 درس رایگان +جزوه PDf

gold

در این مطلب بعد از مدت ها جستجو و پرسش، بهترین دروس ویدیویی آموزش شیمی کنکور را برای داوطلبان ورود به دانشگاه به صورت گلچین شده و کاملا رایگان قرار داده ایم. هم جزوه و هم فیلم های آموزشی، بهترین های موجود در ایران هستند. امیدواریم نه تنها در کنکور شیمی موفق شوید بلکه از مطالعه آن لذت ببرید.

چند ساعت در هفته شیمی بخوانیم؟

کمیت در کنار کیفیت اهمیت ویژه ای داره و مکمل هم هستند. حتی اگر نحوه مطالعه شیمی کنکور رو درست اجرا کنید اما ساعت مطالعه این درس پایین باشه فایده ای نداره.

همه رشته ها حداقل 20درصد کل ساعت مطالعه هفتگی

نحوه مطالعه شیمی کنکور: چگونه شیمی بخوانیم؟ بهترین روش مطالعه شیمی چیست؟

شیمی بدون شک دومین درس مهم کنکور تجربی و همچنین دومین یا سومین درس مهم در کنکور ریاضی محسوب میشه پس بر هر داوطلب کنکور واجبه که نحوه مطالعه شیمی کنکور رو یاد بگیره و اجرا کنه. این که گفتیم دومین یا سومین بستگی به زیرگروه مورد نظر داره چون ضریب درس های اختصاصی در کنکور در زیرگروه های مختلف یکسان نیست. به عنوان مثال، ضریب درس شیمی در زیرگروه یک تجربی یعنی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و اکثر پیراپزشکی ها برابر ۹ ولی ضریب همین درس در زیرگروه ۲ تجربی برای رشته ای مثل داروسازی ۱۲ است و تقریبا به اندازه زیست شناسی در قبولی داروسازی اهمیت داره. همچنین برای قبولی رشته های زیرگروه دو ریاضی مثل مهندسی نفت، درس شیمی هم مثل فیزیک ضریب ۹ داره.

 


تست زنی در کنکور

توی این پک فوق العاده، مهارت های تست زنی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! ترفندهای فوق العاده موثر که جایی بهت نمی گن. با کسب بهترین رتبه کنکور به آرزوهات برس!


 

درجه سختی سوالات شیمی در کنکور سال های اخیر سیر صعودی داشته؛ البته نترسید همه سوالات شیمی کنکور هم اینقدر سخت نیستن و سوالات آسان هم وجود داره.

نحوه مطالعه شیمی کنکور

word image 8

مطالب حفظی

  • حفظ کردن و مرور حفظیات در فاصله های زمانی مناسب
  • خلاصه نویسی: مرور و یادآوری سریع مطالب در دوران جمع بندی
  • اهمیت جدول تناوبی عنصرها در شیمی: الفبای شیمی جدول تناوبی عنصرهاست. جدول تناوبی عنصرها اینقدر در درس شیمی اهمیت داره که میتونیم بگیم به همین اندازه جدول ضرب اعداد در ریاضی اهمیت داره. برای حفظ کردن جایگاه اتم ها در گروه ها و تناوب های جدول، بهتره از رمز و کد گذاری هم استفاده کنید.

سوالات مفهومی تحلیلی شیمی

  • مباحث مفهومی و تحلیلی شیمی مثل نحوه پر شدن اوربیتال ها در آرایش الکترونی، واکنش های تجزیه، ترکیب، جابجایی، سوختن و … که صرفا فقط جنبه حفظی ندارند و البته مسائل عددی و محاسباتی هم نیستند جزو دسته سوالات مفهومی تحلیلی شیمی به حساب میان.
  • شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویسی شده کتاب درسی خیلی مهم هستند و در کنکور از این مباحث سوال طرح میشه. امکان داره از مفهوم مورد نظر شکل سوال طرح بشه یا یکی از اجزای شکل رو حذف کنند و دربار سوال بپرسند.

مسائل حل کردنی و محاسباتی

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

  • برای مسائل شیمی باید اینقدر تست بزنید که با دیدن هر سوال سریع راه حل به ذهنتون برسه و در حدود یک دقیقه با انجام محاسبات به جواب نهایی برسید.
  • در حل خیلی از مسائل محاسباتی و حل کردنی شیمی کنکور، نیاز به نوشتن معادله واکنش و موازنه واکنش دارید. بنابرین به هیچ وجه مبحث موازنه واکنش های شیمایی و واکنش نویسی رو حذف نکنید.
  • ماشین حساب برای مسائل شیمی ممنوع: برای حل مسائل شیمی به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنید چون باعث تنبلی ذهن در مسائل محاسباتی میشه. تمام مسائل رو با قلم روی کاغذ حل کنید و صرفا اینکه برای خودتون شفاهی توضیح بدین که این مسئله اینجوری حل میشه و اون مسئله به فلان روش حل میشه اصلا کافی نیست. خیلی نکات ریز و مهم هستند که تا دست به قلم نباشید امکان یادگیریشون نیست.

اگر تجربی هستید: آموزش زیست کنکور از صفر تا صد با 25 درس رایگان

نحوه مطالعه شیمی کنکور: مهم ترین و پر سوال ترین فصل ها

مباحث ساختار لوویس و ترکیبات کوالانسی، مسائل استوکیومتری، مسائل اسید و باز و الکتروشیمی به طور کلی نسبت به سایر مباحث شیمی کنکور کمی سخت تر هستند و باید وقت بیشتری برای این مباحث بگذارید. از هر فصل شیمی در کنکور ۲ تا ۴ سوال و استثنا گاها از بعضی فصل ها ۵ سوال طرح شده.

در کنکور سراسری تجربی و ریاضی سال های اخیر، بعضی مباحث خاص همیشه مد نظر طراحان کنکور بوده مثل مبحث تغییر انرژی آزاد گیبس و خودبخودی بودن واکنش که با توجه به علامت تغییرات انرژی گیبس باید بفهمید واکنش خودبخودی است یا غیر خودبخودی.

از مبحث خواص تناوبی عنصرها یعنی شعاع اتمی، الکترونگاتیوی، واکنش پذیری، انرژی یونش و … بین ۲ تا ۴ تست شیمی مطرح میشه که طراحان سوالات کنکور در دو سال اخیر هم در رشته تجربی و هم ریاضی نشان دادند که از بین این خواص، علاقه خاصی به سوالات انرژی یونش پیدا کردن و در سال های اخیر از این مبحث سوال همیشه یک سوال طرح شده.

در چند سال اخیر یک تست کنکور هم مربوط به تعیین نوع پیوند با توجه به اختلاف الکترونگاتیوی دو عنصر بوده. حواستون باشه پیوند قطبی رو با مولکول قطبی اشتباه نگیرید.

یک تست دیگه شیمی کنکور معمولا مربوط به تعیین درصد جرمی یک عنصر در یک ترکیب نیتروژن دار و یا در پلی وینیل کلرید بوده. برای تعیین درصد جرمی باید بعد از نوشتن فرمول مولکولی، اندیس اون عنصر رو ضربدر جرم مولی اون عنصر کنید و بعد عدد حاصل رو تقسیم بر جرم مولی اون ماده کنید و نهایتا ضربدر عدد ۱۰۰ کنید تا درصد جرمی اون عنصر بدست بیاد. تعیین درصد جرمی عناصر در پلی وینیل کلرید هم در کنکور ۹۴ و هم ۹۵ مورد توجه طراحان سوالات کنکور بوده. فرمول مولکولی وینیل کلرید C2H3Cl است.

9 تا از بهترین موسسات کنکور (کارشناسی و کارشناسی ارشد)

اغلب یکی از سوالات شیمی کنکور این هست که ساختار گسترده یک ترکیب آلی رو به شما میدن و داخل گزینه ها یک سری اطلاعات از شما میخوان. هر سال یک تست در کنکور از این تیپ مطرح شده. برای جواب دادن به این تست باید چند نکته رو بلد باشید:

۱- اولا جدول گروه های عاملی رو باید حفظ باشید تا گروه عاملی رو تشخیص بدید.

۲- برای شمارش تعداد اتم ها باید حواستون باشه که گره ها اتم کربن هستن و هر اتم کربن ۴ جفت الکترون داره. پس اگه ۳ پیوند به اتم کربن وصل بود چهارمی هیدروژن هست که در شکل رسم نشده.

۳- حواستون باشه هر پیوند دوگانه یا سه گانه فقط یک قلمرو حساب میشه نه بیشتر.

۴- حتما ساختار گسترده آسپیرین، متیل سالیسیلات، سالیسیلیک اسید، سیکلوهگزان، بنزن، نفتالن، تولوئن و گلوکز رو حفظ باشید در حدی که هم ساختارش رو از حفظ رسم کنید و هم با توجه به شکل، فرمول مولکولی رو تشخیص بدید.

ترفندهای مطالعه شیمی کنکور

word image 9

دانلود کنید: آموزش ریاضی کنکور از صفر تا صد با 25 درس رایگان

دانلود دروس آموزش شیمی کنکور

  • برای دانلود هر درس کافی ست روی آن کلیک کنید. یا اگر پخش شد، روی علامت سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک و گزینه Save را بزنید.
  • هر لینکی کار نکرد در بخش نظرات اعلام کنید تا مشکل رفع شود. (یا به پیج منبع مراجعه کنید)

دروس آموزش شیمی کنکور 1401

از پیج مهندس ارسلان عزیز زاده

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

درس 9

درس 10

درس 11

درس 12

درس 13

درس 14

درس 15

درس16

درس 17

 

حتما در کنار این مطلب مرور کنید: بهترین راههای موفقیت در کنکور در کمترین زمان ممکن

دانلود جزوه PDF آموزش شیمی کنکور

pdf  بهترین جزوه آموزش شیمی کنکور در ایران

گام های موفقیت در شیمی کنکور

word image 10

حتما بخوانید: با این 34 روش حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنید!

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا