مهارت های فنی دیگر

نکاتی که در هنگام خرید گوسفند زنده باید در نظر گرفت

چرب زبان

گوشت گوسفند سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و ترکیبات مفیدی است که هر کدام می توانند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی داشته باشند. مصرف گوشت گوسفند تازه هم به شما این امکان را می دهد تا یک وعده غذایی خوش طعم داشته باشید، هم اینکه میزان پروتئین مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید. اگر به لذیذ و خوش طعم بودن گوشت اهمیت می دهید، توصیه می کنیم که آن را به صورت تازه خریداری کرده و ذبح کنید.

خرید گوسفند زنده هم به شما این امکان را می‌دهد تا از کیفیت گوشت گوسفندی اطمینان حاصل کنید، هم اینکه هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

شاید برخی از افراد تصور کنند که خرید گوسفند زنده کار سختی نیست و فقط کافیست که به مراکز عرضه دام زنده مراجعه کنند و یک گوسفند زنده را خریداری کنند. اما واقعیت این است که بدون توجه به نشانه‌های گوسفند سالم، نمی‌توان به کیفیت گوشت گوسفندها و سلامت آن ها اعتماد کرد. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم برای خرید گوسفند زنده و نشانه‌های یک گوسفند سالم آشنا کنیم.

 


پرورش گوسفند

توی این پک فوق العاده،توی این پک فوق العاده، روش پرورش گوسفند رو به صورت اصولی یاد بگیر. پرورش گوسفند و گله داری اصول خاص خودشو داره اما با کمک این پک می تونی به درآمد فوق العاده بالا و بازدهی بی نظیر برسی. فقط 5 روز از وقتتو می گیره!


 

چرا باید در هنگام خرید گوسفند زنده دقت کنیم؟

با بالا رفتن قیمت گوسفند و گوشت در کشور، برخی از افراد سودجو فقط قصد فروش گوسفند زنده بی‌کیفیت را دارند و به مشتری اجازه انتخاب و تهیه یک گوسفند چاق و سالم از یک نژاد خوب را نمی‌دهند. همچنین گوسفندان را در شرایط مناسبی پرورش نمی‌دهند یا آن را به قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسانند.چنین موضوعاتی باعث می شود تا کیفیت گوشت گوسفند به حداقل برسد و حتی باعث ابتلای مردم به بیماری های مختلفی نیز شود.

اگر پس از خرید گوسفند زنده متوجه بیماری این حیوان شدید، قطعا فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال فروش گوسفند برعهده نخواهد گرفت. از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت گوسفند زنده، تنها کسی که در چنین شرایطی ضرر می کند، شما هستید. در ادامه قصد داریم شما را با نشانه های گوسفند سالم و نکاتی که در هنگام خرید گوسفند زنده باید در نظر گرفت، آشنا کنیم.

راهنمای خرید دام زنده

برای خرید گوسفند زنده در ابتدا باید به علائم سلامت دام توجه داشته باشید. این نشانه ها از چشم ها، بزاق دهان و حتی وزن گوسفند قابل بررسی هستند. علاوه بر آن باید خرید گوسفند از مراکز معتبر نیز در اولویت شما قرار بگیرد. حتما گوسفند زنده را از جاهایی که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند خریداری کنید و به مهر استاندارد این مراکز توجه داشته باشید. گوسفندهایی که در این مراکز به فروش می روند، باید دارای پلاک سلامت وزارت بهداشت نیز باشند. به غیر از این مورد رعایت نکات زیر نیز می تواند به شما برای خرید دام زنده به صورت اصولی کمک کند.

1- توجه به وزن گوسفند زنده

اولین نکته ای که باید برای خرید گوسفند زنده به آن توجه داشته باشید، وزن گوسفند است. وزن گوسفند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به تغذیه گوسفندان اشاره کرد. در درجه اول این نکته را به شما توضیح دهیم که گوسفندان نباید خیلی لاغر باشند. می توانید با لمس بدن گوسفند متوجه شوید که گوسفند لاغر است یا خیر. چرا که گوسفندان لاغر دارای بدن استخوانی هستند و استخوان‌های آن ها زیر دست احساس می‌شود.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

به غیر از این مورد چاق بودن بیش از حد گوسفند نیز می‌تواند نشانه تقلب باشد. در واقع در صورتی که وزن گوسفند به طور کاذب بالا است، حتما باید در مورد وزن اطمینان پیدا کنید. چرا که متاسفانه برخی از افراد سودجو به گوسفندان نمک می‌دهند تا عطش آن ها برای نوشیدن آب افزایش پیدا کند. نوشیدن آب در گوسفندان باعث می‌شود تا حجم و وزن بدن آن‌ها افزایش پیدا کند. اگر احساس می‌کنید که وزن گوسفند غیر طبیعی زیاد است، می‌توانید در چند روز متوالی گوسفند را وزن کنید. اگر متوجه اختلاف وزن زیاد در روزهای مختلف شدید، مطمئن باشید که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

قیمت-گوسفنده-زنده

2- توجه به سن گوسفند

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید گوسفند زنده، سن گوسفند است. سن گوسفند تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت گوشت گوسفندی و همچنین میزان تازگی و لذیذ بودن آن دارد. گوسفندانی که سن کمی دارند، معمولا گوشت مرغوب تر و لطیف تری خواهند داشت. ولی گوسفندانی که سن بالایی دارند، گوشت آن ها به اندازه گوشت گوسفندان معمولی تازه نیست و نمی توانند آن طعم و مزه به خصوص گوشت گوسفند را ایجاد کنند. شناسنامه صادر شده برای گوسفند، تعداد دندان ها و مواردی از این قبیل می توانند به شما برای شناخت میزان سن گوسفند کمک کنند. سعی کنید که گوسفندان جوان تر را انتخاب کنید تا گوشت خوشمزه و لذیذی داشته باشند.

3- توجه به چشم های گوسفند

چشم‌های گوسفند می‌توانند نشان دهنده میزان سلامتی آن باشند. گوسفندان باید چشم هایی براق و شفاف داشته باشند. چشم های آن‌ها نباید تو رفته و یا بیرون زده باشد. اگر متوجه شدید که چشم گوسفند بیش از حد تو رفته یا قرمز است و یا کم رنگ است، سعی کنید که از خرید چنین گوسفندی خودداری کنید.

4- توجه به دهان گوسفند

به غیر از چشم می‌توانید از طریق دهان گوسفند نیز میزان سلامت این نوع دام را تشخیص دهید. یکی از نشانه های گوسفند سالم این است که بزاق زیادی ندارد. گوسفندانی که بزاق زیادی دارند و یا آب دهان آن ها به صورت کف کرده است، احتمالا دچار بیماری خاصی هستند و باید حتما وضعیت آب و دهان گوسفند مورد بررسی قرار گیرد. به دهان گوسفند دقت کنید و نشخوار گوسفند را بررسی نمایید. گوسفندان باید حتما به صورت دائم نشخوار کنند.

5- توجه به پوست و پشم گوسفند زنده

یکی دیگر از نشانه های گوسفند سالم، پشم یکدست و پرپشت آن است. موها و پشم های گوسفندان باید در تمامی نقاط بدن به غیر از سر و صورت یکدست باشد. کوتاه و بلند بودن پشم و یا ریزش بعضی از بخش های پشم گوسفندان می‌تواند نشان دهنده بیماری گوسفندان باشد. در صورتی که پشم گوسفند را می کشید و به راحتی پشم آن کنده می شود، احتمال بیمار بودن گوسفند بسیار زیاد است. پشم گوسفندان سالم باید مجعد و به صورت زبر باشد.

6- توجه به رفتار گوسفند

همانطور که انسان ها در اثر بیماری بی حال و کسل می شوند، گوسفندان نیز در صورت ابتلا به بیماری، رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. گوسفندها باید هوشیار باشند و به خوبی خطرات را تشخیص دهند. اگر حشره ای روی بدن یا گوش آن ها می‌نشیند، گوسفندان باید عکس العمل نشان دهند. این حیوانات شاداب و هوشیار هستند و معمولا به همراه گله حرکت می‌کنند.

7- توجه به مدفوع گوسفند

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید گوسفند زنده به آن توجه داشته باشید، مدفوع گوسفند است. مدفوع گوسفند نباید خیلی نرم یا سفت باشد. مدفوع این حیوان باید قوام داشته باشد. البته ممکن است شما در هنگام خرید گوسفند زنده نتوانید مدفوع آن را بررسی کنید. اما این مورد هم یکی از نشانه های گوسفند سالم زنده است.

8- دمای بدن گوسفند

اگر به سلامت گوسفند زنده شک کرده‌اید، حتما باید دمای بدن آن را بررسی کنید. گوسفندان زنده دارای دمای بدنی متعادل و در حدود 38 تا 39.5 درجه سانتی گراد هستند. در صورتی که دمای بدن گوسفند بیشتر از این مقدار باشد، به احتمال زیاد دچار بیماری شده است.

9- آبریزش بینی گوسفند

بیماری های زیادی می توانند باعث ایجاد ترشحات در بینی گوسفندان زنده شوند. آبریزش بینی می‌تواند یکی از نشانه های مهم بیماری دام باشد. اگر متوجه شدید که علاوه بر آب دهان، آب بینی گوسفند زنده نیز در حال ریختن است؛ حتما به سلامت آن شک کنید.

فروش-گوسفند-سالم

قیمت گوسفند زنده چقدر است؟

شاید یکی از سوالات رایجی که در ذهن افراد به وجود بیاید، این باشد که قیمت گوسفند زنده چقدر است؟ طبق توضیحات داده شده سلامت گوسفند می تواند تاثیر زیادی روی قیمت گوسفند داشته باشد. به همین خاطر در اکثر مواقع مراکز معتبر که گوسفندهای سالم و واکسینه شده را به مشتریان عرضه می کنند، قیمت بالاتری را برای گوسفند در نظر می گیرند. اما پیشنهاد ما این است که کیفیت گوسفند را در اولویت خود قرار دهید و از خرید گوسفندهای زنده بی کیفیت خودداری کنید.

علاوه بر کیفیت گوسفند فاکتورهای دیگری نیز هستند که روی قیمت خرید گوسفند تاثیرگذار می‌باشند. به طور مثال، یکی از مهم ترین عوامل موثر روی قیمت گوسفند زنده، شرایط بازار است. در مراسم عید قربان که تقاضای خرید گوسفند بالا می‌رود، قیمت گوسفند زنده نیز افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه در چنین شرایطی با توجه به تقاضای بازار، احتمال فروش گوسفندان بیمار نیز بسیار بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم که حتما در چنین شرایطی به سلامت گوسفندان توجه داشته باشید.

خرید گوسفند زنده جوان با گوشت لذیذ

از جمله فاکتورهای موثر روی قیمت خرید گوسفند زنده، سن گوسفند است. همانطور که می دانید گوسفندان در سنین مختلفی به فروش می روند و هر چقدر سن آن ها پایین تر باشد، گوشت خوشمزه تری دارند. برخی از گوسفندان جوان نیز صرفا با هورمون رشد می کنند و مصرف گوشت آن ها بسیار مضر می باشد. بهترین راه برای جلوگیری از خرید گوسفندهای زنده بی‌کیفیت و پیر، مراجعه به فروشگاه ها و مراکز فروش گوسفند زنده معتبر است.

منبع: /https://damesabz.ir

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا