ریپورتاژ آگهی

چرا در مقعدم جوش می‌زنم؟

چرب زبان

مانند سایر قسمت‌های بدن، ممکن است در ناحیه مقعد و باسن دچار جوش‌های چرکی، سر سفید و گاهی دردناک شوید. انواع جوش در مقعد معمولا بدون درد هستند، اما هنگام رفتن به توالت و ایجاد اصطکاک، تحریک می‌شوند. آسیب، اگر به عمق بیشتری نفوذ کند، کیست، ندول و خطر زخم شدن مقعد را ایجاد می‌کند

علل ایجاد جوش در مقعد

معمولا علت جوش‌های نزدیک مقعد و باسن، انسداد فولیکول‌های مو، عادت‌های بد زندگی روزمره یا یک عارضه دیگر است.

  • مسدود شدن منافذ: منافذ حاوی چربی و منافذ طبیعی روی سطح پوست قابل مشاهده است. در صورتی که غدد چربی روی پوست بیش از حد فعال باشند، منجر به افزایش میزان سبوم ترشح شده و مسدود شدن منافذ می‌شود. اگر این حالت برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باعث ایجاد جوش در مقعد می‌شود.
  • باکتری‌های ناشی از فعالیت جنسی یا مدفوع: باکتری‌های بیماری‌زا با سیستم ایمنی واکنش می‌دهند و باعث فعال شدن فعالیت‌ها در غدد چربی می‌شوند.
  • تغییرات در سطوح هورمونی: افزایش ترشح هورمون منجر به افزایش ترشح سبوم عمدتاً در دوران بلوغ، قاعدگی، زنان باردار، افراد تحت استرس و غیره
  • محصولات شیمیایی: استفاده از محصولات بهداشتی، شستشوی نادرست فضای خصوصی
  • تغذیه و سبک زندگی: غذاهای حاوی چربی، قند و لبنیات تصفیه شده زیاد بخورید.
  • لباس نامناسب: پوشیدن لباس‌های تنگ یا پوشیدن لباس زیر خیس

آیا جوش مقعد همان آبسه است؟

آبسه یکی از دلایل ایجاد جوش در ناحیه مقعد است که با مسدود شدن غدد و تجمع چرک و عفونت در زیر پوست ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین علائم آبسه مقعدی علاوه بر تورم و التهاب می‌توانیم به درد شدید و قرمز شدن ناحیه اشاره کنیم.

درمان آبسه مقعدی فقط با تخلیه عفونت توسط پزشک و جراحی و لیزر آبسه ممکن است، بنابراین باید از تخلیه چرک در خانه پرهیز کنید.

بیماری‌های مشابه جوش مقعد

در ادامه عارضه‌هایی را بررسی می‌کنیم که ممکن است در ابتدا با جوش مقعد اشتباه گرفته شوند. این عارضه مشابه جوش، خود به خود برطرف نمی‌شوند و برای درمان نیاز به مراقبت، مصرف دارو و گاهی جراحی و لیزر دارند.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

مشاهده جوش و برآمدگی در انتهای ستون فقرات و بالای مقعد می‌تواند نشانه ابتلا به کیست مویی باشد. این عارضه به دلیل برگشت مو و اجمع باکتری و عفونت در زیر پوست ایجاد می‌شود و در مراحل ابتدایی علائم آن بسیار جزئی است. در حالیکه به مرور عفونت سینوس گسترش می‌یابد و تورم، درد و التهاب زیادی ایجاد می‌کند.

درمان کیست مویی با دارو و روش‌خانگی ممکن است بطور موقت علائم را کاهش دهد، اما بعد از مدت کوتاهی دوباره علائم برمی‌گردند. معمولا تنها راه درمان کیست مویی، تخلیه مواد زائد و عفونت در زیر پوست است که با جراحی و لیزر کیست مویی امکانپذیر است. تعلل در درمان این عارضه باعث پیشرفت عفونت این بیماری می‌شود و روند درمان را پیچیده‌تر می‌کند.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

بواسیر یا جوش مقعد؟

زمانی که عروق مقعد متورم شده و دچار آسیب و پارگی می‌شوند، فرد به بواسیر مبتلا شده است. بنابرایت مشاهده زائده متورم در داخل و اطراف مقعد می‌تواند به دلیل ابتلا به هموروئید باشد. هموروئید ممکن است با علائمی مثل درد، سوزش، خارش و خونریزی مقعدی همراه باشد.

word image 43454 2

زگیل مقعد

زگیل مقعد یک بیماری مقاربتی شایع است که با برقراری رابطه جنسی منتقل می‌شود و عامل آن ویروس اچ پی وی است. برخی از انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل در نواحی تناسلی، مقعد و دهان می‌شوند. ممکن است زائده‌های ایجاد شده گاهی با جوش مقعد اشتباه گرفته شوند، اما در صورتی که بعد از مدتی از بین نرفتند، لازم است با پزشک مشورت کنید.

کورک یا جوش چرکی

جوش‌های سرسفید و چرکی که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شوند را کورک می‌نامند. این جوش‌ها گاهی به اندازه یک جوش کوچک و گاهی بسیار بزرگتر هستند. این عارضه بیشتر در جاهایی که مو رشد می‌کند ایجاد می‌شود. اگر بعد از مدتی کورک تخلیه نشد یا علائم آن مثل درد و عفونت بیشتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به دکتر

زمانیکه به یکی از عارضه‌های بالا مشکوک شدید و در مورد علت ایجاد جوش در مقعد مطمئن نبودید یا عارضه شما بهبود نیافت، برای بررسی علت و درمان به موقع جوش مقعد به پزشک مراجعه کنید.

درمان جوش مقعد

درمان جوش‌های مقعدی شامل تخلیه چرک آن می‌باشد، این کار بسته به شدت عفونت جوش و یا آبسه ممکن است در مطب تحت بی حسی و یا در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام گیرد، درمان سرپایی جوش مقعدی برای موارد سطحی است و در محیط مطب و ترجیحاً استریل صورت می‌گیرد. برای اینکار برشی سطحی بر روی جوش ایجاد می‌شود پس از تخلیه و شستشوی آن یک گاز استریل قرار می‌دهند.

برای درمان جوش مقعدی عمیق نیاز به بستری شدن در بیمارستان و استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی است، برای تخلیه چرک یک برش عمیق زده می‌شود که بسته به ناحیه درگیر دارد. در این حالت بیمار نیاز به اقامت در بیمارستان داشته و باید از داروهای ضد درد برای تسکین درد او استفاده شود. اگر این روش با استفاده از لیزر انجام شود ، بیمار متحمل درد و خونریزی کمتری خواهد بود و زخم حاصل از جوش مقعد نیز به سرعت بهبود می‌یابد.

برخی از بیماران پس از انجام عمل علاوه در درمان با داروی مسکن نیاز به استفاده داروهای آنتی بیوتیک نیزدارند، در واقع می‌توان گفت مصرف آنتی بیوتیک به افرادی با بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرکوب سیستم ایمنی، اختلالات دریچه قلب و غیره توصیه می‌شود.

درمان جوش یا همان آبسه مقعدی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم درمان و یا تکمیل نکردن فرآیند درمان ممکن است بیمار مبتلا به فیستول شود.

درمان خانگی

برخی از روش‌های درمان خانگی جوش مقعدی به این شرح است:

  • درمان با عسل یکی از راهکارهای موثر است که می‌تواند عفونت ایجاد شده را به سرعت از بین ببرد، برای این درمان باید مقداری عسل را به موضع عفونت بزنید.
  • مصرف میوه‌هایی مثل هندوانه،انگور،گلابی و پرتقال می تواند به بهبود بیماری شما کمک نماید.
  • برای درمان آبسه می‌توانید برگ گیاه بارهنگ را بجوشانید، سپس له کرده و روی موضع قرار دهید.
  • استفاده دمنوش گیاه افسنطین برای درمان جوش مقعدی موثر است.
  • مقداری از گیاه زرآوند با 6 لیتر آب بجوشانید، بگذارید کمی خنک شود و سپس در آن بنشینید. این کار را یک هفته انجام دهید و سه روز وقفه ایجاد کنید و دوباره از مراحل را تکرار کنید. هشدار : این گیاه نباید خورده شود زیرا دارای خواص سمی و خطرناکی است.
  • ۲۰ گرم بومادران، ۱۰ گرم بابونه، ۱۰ گرم برگ گردو، ۱۰ گرم گل راعی، ۱۰ گرم گزنه و ۱۰ گرم گیاه قاصدک را در یک استکان آب مخلوط کنید و اجازه دهید صبح تا شب بماند، صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کرده و میل کنید، این دارو به رفع آبسه یا جوش مقعدی کمک می‌نماید.

درمان دارویی جوش‌های مقعد

بعد از معاینه پوست اطراف مقعد و تشخیص دقیق علت جوش مقعد، پزشک روش‌های درمانی را توصیه می‌کند.

  • چندین داروی آکنه که افراد معمولا برای درمان جوش‌های صورت و پشت استفاده می‌کنند، برای درمان این عارضه موثر هستند.
  • برای مسدود شدن منافذ پوست، متخصصان پوست استفاده از کرم رتینوئیدی مانند آداپالن را توصیه می‌کنند.
  • شستشوی بنزوئیل پراکسید نیز ممکن است کمک کند، زیرا می‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد.
  • گاهی اوقات ممکن است پزشک تکنیک‌های استخراج کمدو یا درمان‌های قوی آکنه را توصیه کند.

منبع مقاله: جوش مقعدی – کلینیک پایتخت

 

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا