ریپورتاژ آگهی

اصطلاحات نوازندگی پیانو که برای یادگیری باید بدانید

gold

اگر به یادگیری پیانو علاقه‌مند هستید، ابتدا باید به طور کامل با دنیای این ابزار موسیقی آشنا شوید. علاوه بر یادگیری نواختن و مطالبی درباره تجهیزات و قطعات پیانو، بهتر است درباره مهم‌ترین اصطلاحات پیانو نیز اطلاعاتی داشته باشید. یادگیری این اصطلاحات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر متوجه منظور موسیقیدانان و استادان پیانو شوید. در ادامه مهم‌ترین اصطلاحات برای یادگیری پیانو را بیان می‌کنیم.

مهمترین اصطلاحات برای یادگیری پیانو

در این بخش به بررسی اصطلاحات مهم برای یادگیری پیانو پرداخته و هریک را توضیح خواهیم داد.

تیونر

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات پیانو که شاید در دنیای موسیقی بیشتر با آن برخورد کنید، تیونر است. با استفاده از تیونر، می‌توان کوک ساز را تنظیم کرد. این ابزار به صورت الکترونیکی کار می‌کند و تاثیر بسیار زیادی روی بهبود صدای نت دارد. این ابزار شامل یک میکروفون و صفحه نمایشگر ال سی دی می‌باشد. زمانی که شروع به نواختن پیانو می‌کنید، تیونر به سرعت نت‌ها را تشخیص می‌دهد.

پلی فونی

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات پیانو، پلی فونی است که معمولاً با عنوان چندصدایی نیز شناخته می‌شود. تمامی پیانوهای دیجیتال و آکوستیک دارای پلی فونی هستند. هر چقدر میزان پلی فونی در پیانو بیشتر باشد، صداهای متفاوت و بهتری تولید خواهد شد. ساده‌ترین انواع پیانو، دارای ۳۲ یا ۶۴ پلی فونی هستند و پیانوهای تخصصی که برای نوازندگان حرفه‌ای طراحی شده‌اند، دارای ۱۲۸ و ۲۵۶ نت مختلف هستند.

هر عدد نشان دهنده تعداد نت یا صدا در پیانو است. این نت‌ها می‌توانند به صورت همزمان با یکدیگر پخش شوند و هیچ گونه تداخلی با هم نداشته باشند. افرادی که به تازگی برای نوازندگی پیانو اقدام کرده‌اند، می‌توانند از پلی فونی ۶۴ استفاده کنند. در این حالت، ۶۴ صدا به صورت همزمان با یکدیگر تولید خواهند شد. اما پیانوهایی با ۶۴ پلی فونی، معمولا از ویژگی‌هایی مثل صدای چندلایه یا افکت صوتی برخوردار نیستند.

کنترل وزن کلید

word image 38489 2

یکی دیگر از اطلاعات مربوط به پیانو، کنترل وزن کلید است. زمانی که یک پیانو دیجیتال خریداری می‌کنید، وزن کلید به صورت پیش فرض در حالت استاندارد قرار دارد. اما شما می‌توانید با توجه به سبک نواختن خود وزن کلید را کاهش یا افزایش دهید. با کاهش وزن کلید، پیانو روی حالت سبک قرار گرفته و با افزایش وزن کلید، پیانو روی حالت سنگین تنظیم می‌شود.

اگر یک فرد مبتدی هستید و به تازگی برای خرید پیانو اقدام کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم پیانو را از حالت پیش فرض تغییر ندهید. زمانی که کلید پیانو روی حالت سنگین قرار می‌گیرد، کار کردن با کلاویه‌های پیانو بسیار سخت خواهد بود. در این حالت گویی کلید‌های پیانو سفت و سنگین می‌شوند و به فشار بیشتری برای نواختن نیاز دارند. در حالت سبک، کلیدهای پیانو با کمترین میزان فشار، صدای نت را تولید می‌کنند.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

اکشن مجهز به مکانیزم رهاسازی

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به پیانو، اکشن مجهز به مکانیسم رهاسازی است. اکشن مجهز به مکانیزم رهاسازی، تاثیر چندانی روی نواختن موسیقی ندارد و صرفاً به عنوان یکی از اصطلاحات شناخته می‌شود.

برای اینکه بهتر متوجه این اصطلاحات شوید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ پیانو خود بروید و به آرامی روی یک کلاویه فشار دهید. در این حالت، کلاویه به سمت پایین حرکت می‌کند. زمانی که کلید پیانو مقداری پایین می‌رود، متوقف شده و مجددا با افزایش فشار به سمت پایین حرکت می‌کند. این ویژگی نه تنها در پیانو‌های دیجیتال، بلکه در پیانوهای آکوستیک نیز وجود دارد. البته اکشن مجهز به مکانیزم رهاسازی در پیانو آکوستیک به خوبی قابل تنظیم است. اما به سختی می‌توان آن را در پیانو دیجیتال تنظیم کرد.

تقسیم کلاویه ها

word image 38489 3

از دیگر اصطلاحات مربوط به پیانو، تقسیم کلاویه است. این یکی از بهترین ویژگی‌های پیانو است که معمولا اکثر نوازندگان حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. در این روش، می‌توان کلیدهای پیانو را به دو گروه مختلف تقسیم کرد که هر کدام صدای خاصی را تولید می‌کنند.

این ویژگی معمولاً برای اجرا روی صحنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تمامی کلیدها از سمت راست تا وسط پیانو، صدا را با یک آوای خاص تولید می‌کنند. در مقابل، کلیدهای پیانو از وسط تا سمت چپ پیانو، آوای متفاوتی دارند.

توان بلندگو

از دیگر اصطلاحات مربوط به پیانو، توان بلندگو است. توان بلندگو میزان قدرت آن را برای تولید صدا نشان می‌دهد. معمولا از نظر نوازندگان حرفه‌ای، بلندگو پیانو باید حدود ۲۴ وات قدرت داشته باشد. یعنی هر پیانو به دو بلندگو با توان ۱۲ وات نیاز دارد. بسیاری از پیانوهای دیجیتال یا پیانوهای آکوستیک با توان پایین‌تر وارد بازار می‌شوند. اما قدرت عملکرد بهتری دارند، بنابراین هنگام خرید پیانو صرفاً نباید به توان بلندگو توجه داشته باشید.

به عنوان مثال، ممکن است پیانو دارای یک بلندگو با توان ۱۴ وات باشد، ولی بلندگو قدرت پخش صوت فوق العاده‌ای داشته باشد. هرچقدر ابعاد و وسعت محیط افزایش پیدا کند، توان و قدرت بلندگو نیز باید بیشتر باشد. به عنوان مثال برای صحنه اجرا یا سالن‌های بزرگ، توان بلندگوها باید تقریباً چهل وات یا بالاتر باشند.

رزونانس سیم ‌ها

یکی دیگر از اصطلاحات پیانو که باید در رابطه با آن اطلاعاتی داشته باشید، رزونانس سیم‌ها هستند. رزونانس سیم‌ها مربوط به ارتعاش سیم برخی از کلیدهای پیانو هستند. زمانی که یک شخص کلید پیانو را فشار می‌دهد؛ در صورتی که سایر کلیدها نیز فشار داده شوند، سیم‌های آزاد مربوط به آن‌ها به صورت همزمان مرتعش می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود علاوه بر صدای کلید اصلی، صداهای دیگری نیز شنیده شوند.

این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیانو آکوستیک است و نوازندگان حرفه‌ای از آن برای نواختن موسیقی غنی و پر احساس استفاده می‌کنند. به این ترتیب، می‌توان چند صدا را با یکدیگر ترکیب کرد و آوای دل پذیری ساخت.

کلاویه های حساس به ضربه

word image 38489 4

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به پیانو، کلاویه‌های حساس به ضربه است. یک کلاویه استاندارد باید حساسیت زیادی نسبت به ضربه و فشار داشته باشد. یعنی هر چقدر فشار بیشتری به کلاویه وارد شود، صدای تولید شده از آن قویتر خواهد بود.

بهتر است هنگام خرید پیانو حتما میزان قدرت کلاویه و حساسیت آن نسبت به ضربه را مورد بررسی قرار دهید. نواختن با پیانویی که کلاویه‌های آن حساسیت زیادی نسبت به ضربه ندارد، بسیار سخت است. زیرا کلاویه‌ها با سرعت کمتری صدا را تولید می‌کنند. در نتیجه، موسیقی تولید شده جذابیت چندانی برای شنونده نخواهد داشت.

شفافیت

شفافیت از دیگر اصطلاحات پیانو است که میزان وضوح صدا را نشان می‌دهد. می‌توان صدای پیانو را به گونه‌ای تنظیم کرد که صدا را به شکل واضح یا غیر واضح پخش کند. از صدای غیر واضح زمانی استفاده می‌شود که موسیقی تولید شده پس زمینه یک موسیقی دیگر باشد. هر چقدر میزان وضوح صدا بیشتر شود، درک صدای هر نت راحت‌تر خواهد بود. اما در صدای غیر واضح، نت‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند.

در پایان باید گفت دنیای موسیقی سرشار از اصطلاحات و کلمات مختلف است. یادگیری این اصطلاحات به نوازندگان حرفه‌ای کمک می‌کند تا فرایند نواختن موسیقی را به شکل تخصصی آموزش ببینند و عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، فردی که اطلاعاتی در مورد پلی فونی، اکشن پیانو و … داشته باشد، به خوبی می‌تواند چند نت یا صدای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و موسیقی بهتری بنوازد.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا