سایر هنرهای مهم

معافیت تحصیلی مقطع کارشناسی خارج از کشور

چرب زبان

افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید مجوزی تحت عنوان (معافیت تحصیلی خارج از کشور) را داشته باشند که در این صورت موقتا میتوانند به تحصیل در خارج از کشور بپردازند.

صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور دارای شرایط خاصی است که مشمولان تنها با داشتن آن شرایط می توانند مراحل لازم برای دریافت معافیت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را طی کنند.

برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با شرایط و مراحل این فرآیند در ادامه مقاله با ما همراه باشید، تا شما را با جزئیات دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور آشنا کنیم. با همراه باشد

شرایط اخذ معافیت تحصیلی برای دانشجویان

صدور گواهی معافیت تحصیلی خارج از کشور برای دانشجویان به دو بخش تقسیم میشود:

1-مشمول مقیم خارج باشد و مدرک متوسطه خود را از مدارس خارج از کشور دریافت کرده باشد:

این دسته از افراد اگر در دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت علوم وتحقیقات ایران می باشد قبول شده باشند، تا یک سال فرصت دارند که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه نمایند و مراحل دریافت معافیت تحصیلی خود را آغاز کنند.

2-مشمول در یکی از مدارس داخل کشور مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشد:

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

لازم به ذکر است که ادامه تحصیل در خارج در مقطع کارشناسی امکان پذیر نیست؛ و دانشجویانبرای تحصیل در خارج فقط در (مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر) میتوانند به خارج از کشور بروند.

در حال مطالعه و تحصیل

مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

  • چند قطعه عکس 4*3 با کیفیت و تمام رنگی
  • اصل و کپی از شناسنامه و صفحات توضیحات آن
  • اصل و کپی از کارت ملی
  • آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل
  • ارائه مدرک زبان خارجی
  • نامه پذیرش دانشگاه یا گواهی اشتغال به تحصیل که در آن زمان آغاز به تحصیل و زمان تقریبی پایان تحصیل و فارغ التحصیلی ذکر شده باشد. این نامه باید دارای مهر و امضای دانشگاه باشد.
  • ارائه کارت پایان خدمت یا کپی از دفترچه اعزام به خدمت
  • اصل و کپی صفحه اول پاسپورت
  • ارائه تصویر دو صفحه ورود و خروج از پاسپورت

مراحل دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی هستند، اگر در مقطع (کارشناسی ارشد و دکتری) در یکی از دانشگاه های خارجی پذیرفته شده باشند، می توانند نسبت به انجام مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام کنند، مراحل صدور گواهی معافیت تحصیلی در خارج از کشور به صورت زیر میباشد:

  1. ابتدا باید نامه پذیرش دانشگاه را دریافت کنید
  2. سپس باید در سامانه نشا به آدرس nesha.saorg.ir ثبت نام کنید.
  3. مدارک لازم را در سایت معافیت الکترونیکی به نشانی epolice.ir ثبت نمایید.
  4. همچنین باید نامه پذیرش دانشگاه را به همراه مدارک مورد نیاز (مانند عکس تمام رخ، شناسنامه، کارت ملی و…) به سازمان امور دانشجویان تحویل دهید. پس از تحویل این مدارک، نامه ای تحت عنوان موافقت برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به شما تحویل داده میشود که می بایست آن را به سازمان نظام وظیفه عمومی تهران تحویل دهید.
  5. در نظام وظیفه، از شماره مبلغی برای باز کردن حساب خواسته می شود که باید آن را پرداخت کنید.
  6. سپس میتواند به بخش تحصیلی خارج از کشور در سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید و نامه معافیت تحصیلی برای خارج از کشور را دریافت کنید.

نکته: بعد از دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور داوطلبان می توانند یک سال بیشتر از سنوات اصلی خود، به تحصیل بپردازد.

word image 39555 3

حداقل نمره مدرک زبان انگلیسی برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید حداقل نمره (امتیاز) مدرک زبان خارجه را که از سوی سازمان امور دانشجویان تصویب شده کسب نمایند، حداقل نمره زبان انگلیسی برای دریافت معافیت تحصیلی در جدول زیر ارائه شده است:

مدرک زبان حداقل نمره یا (امتیاز) مورد نیاز
TOFEL 85
IELTS 6.5
TOLIMO 480
MSRT 50
  • نکته: متقاضیان می توانند ضمن ارائه مدرک زبان با نمره قابل قبول، جهت ثبت درخواست دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور، از طریق سامانه سجاد و سخا اقدام نمایند.
  • نکته دوم: متقاضیانی که قصد تحصیل در کشور های غیر انگلیسی زبان را دارند، اگر مدرک زبان کشور مقصد را نداشته باشند، ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز قابل قبول است.
  • نکته سوم: پس از دریافت نامه معافیت تحصیلی خارج از کشور باید مجددا وارد سامانه نشا شوید و در قسمت “وظایف شما” این برگه را آپلود کنید.

پس از اینکه تمام مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشورانجام شد، نامه ای به داوطلب داده می شود، که مجوز صدور گذرنامه، ورود و خروج به کشور در آن نامه صادر شده است. در واقع، داوطلب با داشتن این نامه ممنوع الخروج نیست و می تواند از کشور برای ادامه تحصیل خارج شوید.

در پایان

متاسفانه در حال حاضر در مقطع کارشناسی امکان دریافت معافیت برای تحصیل در خارج از کشور وجود ندارد و داوطلبان می توانند برای تحصیل در خارج، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اقدام نمایند.

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید اقدام به دریافت معافیت تحصیلی و مجوز خروج از کشور نمایند که از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین منظور در این مقاله به بررسی جزئیات معافیت تحصیلی خارج از کشور پرداختیم. سپاس از همراهی شما.

منبع بخشی از مقاله: سایت آویژه

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا