ریپورتاژ آگهی

گرفتگی عروق و آسیب به عضله قلب

چرب زبان

قلب سیستم پیچیده ای از بطن ها، دریچه ها و عروق خونی می باشد که روزانه حدود 2000 گالن خون را پمپاژ کرده و در سراسر بدن به گردش در می آورد. در واقع، قلب به عنوان یک اندام حیاتی بدن، انرژی و اکسیژن کل بدن را تأمین می کند و خود نیز به دریافت انرژی و مواد غذایی نیاز دارد.

خون مورد نیاز قلب از طریق دو رگ کرونر که دقیقاً از بالای دریچه ی آئورت منشعب می شوند تأمین می گردد. این دو رگ «شریان کرونری سمت راست» و «شریان کرونری اصلی سمت چپ» نام دارند. شریان کرونری سمت راست و شریان کرونری اصلی سمت چپ به انشعابات کوچک تری تقسیم می شوند که خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به بطن ها و بافت های قلب می رسانند.

با بالا رفتن سن ممکن است چربی در دیواره ی عروق کرونر رسوب کند. سایر موادی که در رگ های خونی حرکت می کنند مثل کلسیم، پروتئین و … نیز به چربی تجمع یافته می چسبند و ماده ای به نام پلاک تشکیل می شود. فرآیند تجمع پلاک که با نام آترواسکلروز نیز شناخته می شود، در برخی از افراد بسیار سریع تر رخ می دهد.

افزایش سلامت روانی (3 استراتژی و 5 فعالیت موثر)

با ضخیم شدن لایه های پلاک، جریان خون به قلب کاهش یافته و عضله ی قلب آسیب می بیند. اگر بیماری عروق کرونر برای مدت زیادی تشخیص داده نشود و یا اقدامات لازم برای درمان آن صورت نگیرد، قلب بیمار ضعیف شده و خون کمتری پمپاژ می کند. این مشکل نارسایی قلبی نام دارد. در برخی موارد ممکن است انسداد کامل یک یا چند رگ، جریان خونی که به قلب می رسد را به طور کامل قطع کند. در این شرایط احتمالاً حمله ی قلبی رخ می دهد که خطر جانی دارد.

اگر چه در سال های اخیر بسیاری از بیماران از حمله ی قلبی جان سالم به در برده اند، اما هنوز هم بیماری عروق کرونر علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان است. در بسیاری از موارد رفع کامل انسداد عروق قلب بدون نیاز به جراحی امکان پذیر است در برخی موارد اما جراحی تنها راه چاره است.

word image 4

علل بیماری عروق کرونر

شما با دانستن عوامل خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می توانید به کاهش علائم و یا پیشگیری از آن کمک کنید.

  • جنسیت
  • سن بالا
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • کم تحرکی
  • اضافه وزن (به خصوص چربی شکمی)
  • رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و کلسترول

علائم بیماری cad

متأسفانه بیماری عروق کرونر با نام «بیماری خاموش» شناخته می شود؛ زیرا افراد مبتلا به این بیماری در اغلب موارد -تا زمانی که انسداد آنقدر شدید باشد که باعث حمله قلبی شود- علائم خاصی را تجربه نمی کنند. به همین دلیل توصیه می شود در صورت هر گونه علائم خفیف بیماری عروق کرونر، به پزشک مراجعه کنید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

علائم احتمالی این بیماری شامل موارد زیر می شود:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامظم
  • حمله قلبی

درمان بیماری عروق کرونر

سه نوع درمان برای درجات مختلف بیماری عروق کرونر وجود دارد:

  • مداخلات پزشکی (سبک زندگی و درمان دارویی)
  • فرایند های غیر جراحی
  • مداخلات جراحی

فارغ از اینکه شما به کدام درجه از بیماری عروق کرونر مبتلا هستید، داشتن یک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و ترک سیگار می تواند به ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود علائم شما کمک کند.

word image 5

2_ درمان دارویی

افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر که بیماری آنها در مرحله ی ابتدایی تشخیص داده شده است و افرادی که یک یا چند عامل خطرزایی که قبلاً به آن اشاره کرده ایم را دارند، در اغلب اوقات با تغییر در سبک زندگی و داروها درمان می شوند.

داروهایی که برای پیشگیری و درمان بیماری عروق کرونر تجویز می شوند عبارتند از:

  • مهار کننده های ACE، مانند مسدود کننده های بتا یا مسدود کننده های کانال کلسیم برای کاهش فشار خون
  • استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول (چربی خون)، که خطر حمله قلبی را در افراد مبتلا به چربی خون و بیماری عروق کرونر را کاهش می دهند.
  • آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد، برای کاهش خطر ایجاد لخته های خونی

3_ روش های مداخله ای و جراحی

پزشکان معمولاً برای بیماران مبتلا به CAD با درجات بالا، درمان های تهاجمی تری را توصیه می کنند. برخی از مراکز پزشکی روش های کم تهاجمی مثل روش مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) را برای درمان بیماری عروق کرونر ارائه می دهند. در این روش، پزشک یک کاتتر را از طریق شریان کشاله ران یا مچ وارد بدن شما کرده و آن را به سمت عروق کرونر مسدود شده هدایت می کند. پس از اینکه کاتتر به ناحیه آسیب دیده رسید، پزشک با باد کردن بالون کوچکی که روی کاتتر نصب شده است رگ بسته شده را باز می کند.

در نتیجه جریان خون در رگ مسدود شده افزایش می یابد. سپس پزشک یک لوله ی توری شکل (مشبک) به نام استنت را در ناحیه آسیب دیده قرار می دهد تا آن را باز نگه دارد. از مزایای این روش (که شامل ترکیب آنژیوپلاستی عروق کرونر با استنت گذاری است) می توان به بهبودی سریع، درد و عوارض کم و دوره ی نقاهت کوتاه اشاره کرد.

برای بیماران مبتلا به CAD شدید (با درجه بالا) که درمان های کم تهاجمی اثربخش نیست، پزشکان پیوند عروق کرونر (CABG یا جراحی بای پس قلب) را تجویز می کنند. در طی این روش، یک شریان یا ورید (سرخرگ یا سیاهرگ) سالم از قسمت دیگری از بدن برداشته شده و به شریان کرونر مسدود شده متصل می گردد، تا یک مسیر انحرافی در قسمتی که رگ بسته شده است ایجاد کند. بعد از عمل بای پس عروق کرونر، خون غنی از اکسیژن می تواند از مسیر جدید به قلب برسد.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا