ریپورتاژ آگهی

مشکلاتی که مصرف مواد مخدر برای سیستم ایمنی به وجود می آورد

gold

افراد برای رسیدن به حس لذت و تغییرات احساسی لحظه ای به سراغ مصرف مواد مخدر می روند، لازم به ذکر است که هر کدام از انواع مواد مخدر دارای ساختار شیمیایی مخصوص به خود است که می تواند برای بدن اعتیاد آور شود و در کوتاه مدت یا دراز مدت تاثیرات جبران ناپذیری را بر بدن وارد کند.

با تحقیقاتی که از گذشته تا به حال بر روی بیماری اعتیاد انجام شده است، این بیماری دیگر به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته نمی شود بلکه در واقع جزئی از بیماری های بالینی و چند وجهی است که به دنبال خود، عوارض روحی و جسمی خاصی را به همراه دارد.  یکی از شایع ترین عوارض استفاده از مواد مخدر ضعف سیستم ایمنی بدن به شمار می رود که ما قصد داریم در این مقاله به صورت مفصل به آن بپردازیم.

سیستم ایمنی چه نقشی در بدن دارد؟

سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از بدن در برابر ویروس، عفونت و سایر موارد را دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن امری بسیار ضروری است که شما می توانید با رعایت چند نکته ساده اقدام به افزایش قوای سیستم ایمنی بدن خود کنید. اجتناب از مصرف مواد مخدر یکی از راه هایی است که از تضعیف سیستم ایمنی بدن شما جلوگیری می کند. همچنین داشتن اعتیاد به هر نوع ماده مخدر مانند سیگار، الکل و حتی کافئین می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به سیستم ایمنی بدن شما وارد می کند.

مشکلات مصرف مواد مخدر برای سیستم ایمنی

معمولا افراد برای رسیدن به حس لذت و تغییرات احساسی لحظه ای به سراغ مصرف مواد مخدر می روند، لازم به ذکر است که هر کدام از انواع مواد مخدر دارای ساختار شیمیایی مخصوص به خود است که می تواند برای بدن اعتیاد آور شود و در کوتاه مدت یا دراز مدت تاثیرات جبران ناپذیری را بر بدن وارد کند. برخی از عوارض مصرف مواد مخدر عبارت است از:

  •  تغییر وزن ناگهانی
  • کاهش سیستم ایمنی بدن
  • بیماری های دهان و دندان
  • مشکلات گوارشی
  • عفونت دستگاه تنفسی
  • کاهش قدرت جسمی و جنسی

برای ترک ماده مخدر و رفع مشکلاتی که در اثر مصرف مواد مخدر برای بدن ایجاد شده است، می بایست حتما به مرکز نگهداری اعتیاد مراجعه شود که مرکز ترک اعتیاد پیام تندرستی در زمینه کمک به بیماران اعتیاد، کادری مجرب و متخصص دارد و از روش های قطعی و تضمینی برای ترک اعتیاد استفاده می کند.

1- تغییر وزن ناگهانی

بسته به نوع ماده مخدری که افراد مصرف می کنند، بدن می تواند دچار افزایش یا کاهش ناگهانی وزن شود. برای مثال مصرف شیشه باعث کاهش وزن مصرف کننده می شود، به همین خاطر در برخی از قرص های لاغری بدون مجوز، ممکن است مقداری شیشه برای کاهش وزن وجود داشته باشد و فرد خیال کند تاثیرات مثبت قرص ها باعث کاهش وزن او شده است، درحالی که نه تنها تاثیر مثبتی بر بدن او وارد نشده است؛ بلکه به شیشه نیز اعتیاد پیدا کرده است.

2- کاهش سیستم ایمنی بدن

مواد مخدر از قسمت های کوچک‌تر بدن شروع به آسیب رساندن به آن می کند و پس از مدتی باعث آسیب رساندن به کل بدن و کارکردهای آن می شود. مصرف مواد مخدر مانند مسکن های بسیار قوی عمل می کند. در نظر داشته باشید که بدن شما یک عفونت جزئی دارد، با مصرف مواد مخدر سیستم ایمنی بدن شما به خواب می رود و عفونت فرصت کافی را برای پیشرفت در بدن شما بدست می آورد، پس از مدتی که عفونت در بدن شما به اندازه کافی گسترش پیدا کرد سیستم ایمنی شما فعال می شود، اما دیگر کار از کار گذشته و سیستم ایمنی بدن شما قادر به دفع این مقدار از عفونت و در نتیجه عفونت تمام بدن شما را فرا می گیرد و تاثیرات جبران ناپذیری را به شما وارد می کند!

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

3- بیماری های دهان و دندان

یکی از رایج ترین عوارض مصرف مواد مخدر ایجاد بیماری های دهان و دندان در مصرف کنندگان به شمار می رود. این عارضه در مواد مخدری که به صورت کشیدنی هستند بیشتر دیده می شود، همچنین مواد مخدری که به صورت جویدنی مصرف می شوند سبب بروز عفونت های دهان و لثه می شوند.

4- مشکلات گوارشی

مصرف مواد مخدر آب بدن را به سرعت کاهش می دهند. همین علت باعث می شود تا مشکلاتی نظیر یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ و انواع مشکلات گوارشی برای فرد مصرف کننده بوجود آید.

5- عفونت دستگاه تنفسی

اکثر افرادی که مواد مخدر را به صورت کشیدن و یا دود کردن مانند گل مصرف می کنند در دراز مدت دچار مشکلات ریوی، سرفه های مزمن، خونریزی مجاری تنفسی، التهاب قفسه سینه و سایر موارد می شوند و در نهایت مشکلی که برای این افراد پیش می آید دچار شدن آن ها به سرطان ریه خواهد بود.

روش ترک اعتیاد به گل یا ماری جوانا در هر شخصی متفاوت است و به مقدار وابستگی شخص به ماری جوانا یا گل بستگی دارد که با مراجعه به بهترین مرکز ترک ماری جوانا مشخص می شود. راه های زیادی برای ترک اعتیاد به گل وجود دارد که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، تمام آن‌ها روی فکر و روان مصرف کننده کار می‌کنند و در واقع استفاده از شیوه روان درمانی برای ترک گل انجام می شود چون مصرف گل یا ماری جوانا بیشترین تاثیر را روی روان فرد می گذارد و وابستگی شدید روانی که ایجاد می کند، بیشتر از وابستگی جسمی است. برای ترک مصرف ماری جوانا باید اراده قوی داشته باشید و زمانی که تصمیم به ترک می‌گیرید، باید ذهن تان را با انگیزه ترک مشغول نگهدارید. نقش اصلی‌ که ماری جوانا در بدن بازی می‌کند جنبه روانی آن است.

6- کاهش قدرت جسمی و جنسی

تاثیرات منفی مصرف مواد مخدر بر تمایلات جنسی و ایجاد اختلالات جنسی یکی از عوارض شایع آن در میان مصرف کنندگان مواد مخدر به شمار می رود. به عنوان مثال مصرف تریاک در کوتاه مدت مشکلات نعوظ را برطرف می کند و منجر به طولانی تر شدن زمان انزال می شود. همین موضوع باعث شده است تا افرادی که دارای مشکل نعوظ هستند به سراغ مصرف این ماده مخدر بروند و در کوتاه مدت از آن رضایت داشته باشند اما در دراز مدت مصرف تریاک مشکلاتی نظیر بی میلی جنسی را برای مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت.

مصرف مواد مخدر و ابتلا شدن به بیماری های خاص

مصرف مواد مخدر امکان مبتلا شدن شما را بیش از هر شخص دیگری به بیماری های حاد و مزمن افزایش می دهد. برخی از رایج ترین بیماری ها عبارت اند از:

1- ایدز و اچ آی وی

ایدز و اچ آی وی دو بیماری هستند که از طریق خون و یا رابطه جنسی به افراد انتقال داده می شود. بنابراین در مواردی که مصرف کنندگان برای مصرف مواد مخدر از سرنگ های مشترک استفاده می کنند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

2- بارداری پر خطر

برخی از عوارضی که مصرف مواد مخدر در دوران بارداری دارد عبارت است از: تولد نارس، سقط جنین، وزن کم جنین در زمان تولد و سایر مشکلات رفتاری نوزاد. علاوه بر این مادران معتاد فرزندان خود را هم در معرض اعتیاد قرار می دهند، چرا که شیر مادر معتاد، نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اعتیاد در او و بروز مشکلات عصبی می شود.

3- بیماری های کبدی و کلیه ای

مصرف بیش از حد مواد مخدر باعث ورود مقدار عظیمی از مواد سمی به بدن می شود و در نتیجه آن نارسایی کلیه و کبد را به دنبال خواهد داشت. بیماری های کبدی در اثر مصرف الکل امری شایع در میان مصرف کنندگان به شمار می رود.

4- بیماری های قلبی عروقی

مصرف مواد مخدر باعث تجمع بافت های چربی در عروق، گرفتگی رگ ها، تضعیف ماهیچه های قلبی و غیر منظم شدن ضربان قلب می شود که در نتیجه تمامی این ها احتمال بروز سکته قلبی را در فرد مصرف کننده افزایش می دهند.

5- هپاتیت

هپاتیت یک نوع بیماری کبدی واگیر دارد است که هنگام مصرف سرنگ مشترک در میان مصرف کنندگان مواد مخدر انتقال داده می شود.

6- سرطان

استفاده از مواد مخدر در طولانی مدت سبب آسیب رساندن به نواحی مختلف بدن خواهد شد. سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف مواد مخدر به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمال ابتلا به سرطان در افراد مصرف کننده افزایش پیدا می کند.

7- مشکلات تنفسی

مصرف اکثر مواد مخدر مانند حشیش، سیگار، تریاک و سایر موارد باعث آسیب رسیدن به دستگاه های تنفسی و بروز مشکلات ریوی می شود. در نتیجه مصرف کنندگان مواد مخدر نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت، سرطان ریه و آمفیزم قرار می گیرند.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن

تا به اینجا متوجه شده اید که مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر بدن و مخصوصا سیستم ایمنی شما خواهد داشت. اما اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید لازم است به موارد فوق توجه داشته باشید:

1- خواب منظم و کافی

برخی از افراد به دلایل متعددی نظیر بی خوابی و یا مشغله زیاد در طول روز خواب منظم و کافی مورد نیاز بدنشان را تامین نمی کنند. سعی کنید حداقل در طول شبانه روز 7 ساعت بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما انرژی لازم را برای ترمیم بافت های فرسوده داشته باشد.

2- نوشیدن آب

حتما می دانید که 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است و همین امر از اهمیت نوشیدن آب در طول روز خبر می دهد. در طول روز بدن به دلایل مختفی همچون تعریق و یا ادرار درحال از دست دادن آب است و شما باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

3- ترک موارد مخدر و دخانیات

مصرف مواد مخدر به صورت مستقیم بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می گذارد و باعث تضعیف آن می شود.

4- تغذیه مناسب

مواد غذایی مصرفی هر فرد به صورت مستقیم ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن آن را تامین می کند. شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و منظم که شامل انواع فیبر، غلات، ویتامین ها، سبزیجات و سایر موارد به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا