ریپورتاژ آگهی

ابزارهایی که برای شغل برق‌کاری مورد نیاز است؟

gold

برخی از شغل‌های فنی به لوازم و ادوات ویژه‌ و مخصوص نیاز دارند. این وسایل جایگزین ابزارهای سنتی و کلاسیک شده‌اند و کار کردن را بسیار آسان کرده‌اند. برق‌کاری یکی از این شغل‌های فنی است که با مجموعه‌ی گسترده‌ای از لوازم و قطعات ریزودرشت در ارتباط است. تجهیزات مورد نیاز برای برق‌کاری ساختمان با برق‌کاری ماشین متفاوت است و استفاده از هر کدام از آن‌ها نیازمند تجربه و دانش کافی است.

ساده‌ترین لوازمی که شغل برق‌کاری نیاز دارد عبارت است از:

  • متر: یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارهای فنی متر است. متر در اکثر مشاغل ازجمله باغبانی، نجاری، برق‌کاری، نصب دوربین و …. مورد نیاز است. مترها در اندازه‌ها و مدل‌های متنوع طراحی و تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها در متراژ دو الی سه متر هستند و برای استفاده‌ در منزل و خیاطی مناسب هستند در حالی که برخی از آن‌ها تا ده‌ها متر هستند و برای ساختمان‌سازی و اندازه‌گیری‌های بزرگ استفاده می‌شوند. نوار مترها عموماً از دو جنس پارچه یا فلز تهیه می‌شوند که نمونه‌های فلزی آن‌ها برای برق‌کاری مناسب است. برای دقت بالا بهتر است از انواع مترهای با درجه‌بندی سانتی‌متر استفاده شود. مدل‌های مترهای جدید دارای قفل هستند تا به‌راحتی بتوان بر روی اندازه‌ی دلخواه آن را ثابت کرد.
  • سیم لخت کن: ابزار سیم لخت کن یکی از مهم‌ترین وسایل شغل برق‌کاری است. هر برق‌کار باید یک سیم لخت کن در وسایل خود داشته باشد. از این وسیله برای برداشتن روکش عایقی سیم‌ها استفاده می‌شود. این ابزار چندین مدل متفاوت دارد و در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود. دسته‌ی سیم لخت کن‌ها از جنس پلاستیک است که در صورت برخورد نوک آن با جریان برق، آسیبی به برق‌کار نرسد. مهم‌ترین نکته در خرید سیم لخت کن توجه به تیزی تیغه‌های و خوش‌دستی آن است.
  • مولتی متر: یکی دیگر از وسایل مهم در شغل برق‌کاری مولتی ‌متر (Multimeter) است که از دقت اندازه‌گیری بالایی برخوردار است. این وسیله برای اندازه‌گیری چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و … استفاده می‌شود. این ابزار دارای نمایشگر است و اطلاعات مربوط به ولتاژ و جریان برق را نشان می‌دهد. استفاده از نوع دیجیتال آن امروزه بسیار متداول‌تر از آنالوگ (دستی) آن است.
  • چسب نواری برق: اگر قرار باشد تنها پنج ابزار اصلی برق‌کاری را مشخص کرد، حتماً یکی از آن‌ها چسب نواری برق یا لنت برق است. از این چسب برای عایق سازی سیم‌های برق و اتصال سیم‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. لنت برق معمولاً در رنگ مشکی است ولی انواع رنگی آن هم تولید می‌شود. از این چسب برای کارهای الکتریکی، الکترونیکی، عایق‌بندی سیم برق و تلفن استفاده می‌شود که از جنس پلاستیک است. همچنین انواع مرغوب آن ضد رطوبت، مقاوم در برابر حرارت و منعطف هستند.
  • انبردست: این وسیله‌ی پرکاربرد در تمامی شغل‌های فنی است که ساختمانی شبیه سیم‌چین دارد. دسته‌‎ی انبردست از جنس پلاستیک و قسمت سر آن از جنس فولاد است. از انبردست برای کارهای متنوعی ازجمله لخت کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن سیم‌ها برای انجام امور فنی استفاده می‌شود.
  • چراغ قوه: برخی از ابزارها در کارهای فنی میزان ایمنی را افزایش می‌دهند. چراغ قوه یکی از آن دسته وسایلی است که کار کردن را به‌خصوص در محیط‌های بسته و تاریک آسان می‌کند. برق‌کار به کمک چراغ قوه خصوصاً چراغ‌هایی که بر روی کلاه نصب می‌شوند محیط کاری خود را روشن‌تر می‌کند و با دقت بیشتری کار خود را به سرانجام می‌رساند.
  • تراز یکی دیگر از وسایل اندازه‌گیری در شغل‌های فنی است. از این وسیله برای تشخیص افقی (تراز) یا عمودی (شاغول) بودن سطوح استفاده می‌شود. این وسیله در شغل‌های مختلف ازجمله نجاری، بنایی و ساختمان‌سازی کاربرد دارد.
  • پیچ گوشتی: این ابزار پرکاربرد در هر جعبه ابزاری وجود دارد. پیچ گوشتی با خاصیت اهرمی خود برای باز و بسته شدن انواع پیچ‌ها استفاده می‌شود. استفاده از انواع برقی آن بسیار پرکاربردتر و راحت‌تر هستند و در مدت زمان کمتری پیچ‌ها را باز یا بسته می‌کنند.
  • فازمتر: فازمتر یا فازنما ابزاری ساده برای آزمایش وجود یا عدم جریان الکتریکی است. ساختمان این وسیله بسیار مشابه پیچ گوشتی و دارای سری از جنس فولاد است. برخی از فازمترها چند کاره هستند و قابلیت باز و بسته کردن پیچ‌ها را هم دارند. این وسیله‌ هم یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای شغل برق‌کاری است که از خرید آن نباید غافل شد.
  • آچار استریپر: این ابزار سیم لخت کن کابل شبکه است. ساختمان این وسیله متفاوت از سیم لخت کن‌های معمولی است و معمولاً تیغه‌های بسیار تیزتری دارد. این ابزار امکان پانچ کابل شبکه را دارد و برای کابل‌های شبکه، کواکسیال و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزارهای نام برده شده در قسمت بالا بخش کوچکی از وسایل مورد نیاز برق‌کاری هستند. این شغل همانند سایر مشاغل فنی به دنیایی از ابزار و لوازم تخصصی نیاز دارد اما اگر به این حرفه علاقه‌مند هستید حتی‌ بدون در نظر گرفتن قیمت وسایل، از امکان خرید قسطی از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کنید و تمام ابزار و وسایل مورد نیاز را یکجا به سبد خرید خود اضافه کنید و بعدا اقساط آن را بپردازید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا