سایر هنرهای مهم

یادگیری بازی شطرنج از صفر تا صد با 15 درس رایگان

شطرنج

شاید شماهم از آن دسته هستید که بعد از تماشای سریال The Queen’s Gambit به بازی شطرنج علاقه مند شده اید. اما قوانین، تکنیک ها وترفندهای آن را نمیدانید. در این مقاله به سراغ پیشینه، قوانین و تکنیک های این بازی جذاب رفته ایم. اگر به دنبال یادگیری این بازی هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

شطرنج چیست؟

خاستگاه بازی شطرنج به هندوستان باز میگردد و نام آن هم از زبان سانسکریت نشات گرفته است. اگر چه بازیهای مشابهی در کره، چین، ژاپن و تایلند رواج داشته، اما شطرنج امروزی به این بازی هندی برمی گردد که در دوره ساسانیان وارد ایران شده و آنگاه در کشورهای اسلامی، اروپا و روسیه تکامل پیدا کرده‌است.

شَطرَنج بازی دو نفره‌ای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و ۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام می‌شود. شاید به نظر شما این بازی یک سرگرمی باشد، اما ورزشکاران حرفه ای آن را یک ورزش رزمی ذهنی میداند ک برای برنده شدن در آن نیاز به ذهن توانمند در تحلیل است.

معرفی مهره های شطرنج

مفاهیم مهم در شطرنج

1- کیش

کیش زمانی اتفاق می افتد که بازیکن شاه را در معرض خطر قرار میدهد و در این حالت باید رفع کیش رخ دهد. شما به عنوان بازیکن میتوانید از سه روش زیر برای رفع کیش استفاده کنید:

1- شاه را به خانه ای ببرید که دیگ در معرض هیچ مهره ای از حریف نباشد.

2- یک مهره در مسیر شاه و مهره حریف قرار دهید.

3- مهره حریف را بزنید.

2- مات

اگر شاه کیش شود و نتواند رفع کیش کند ، مات رخ می دهد . بازی تمام میشود و بازیکنی که مات شده بازنده خواهد شد.

کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟

3- پات

پات به موقعیتی گفته میشود که نوبت بازی شا شده ولی ر حرکت شما موجب کیش شدن شاه شما میشود و شما توانایی حرکت نخواهید داشت.

4- آچمز

اگر مهره ای بین شاه خودی و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و در صورت حرکت آن مهره ، شاه توسط رقیب کیش شود ، « آچمز » رخ داده است و آن مهره نباید حرکت کند .

5- بلیتس

به مسابقات کمتر از 15 دقیقه و سریع گفته میشود.

6- قلعه رفتن

قلعه رفتن معمولا به موقعیتی گفته میشود که هیچ کدام از دو مهره قلعه و شاه حرکتی نداشته و مهره ای دیگر بین این دو وجود ندارد. در این موقعیت شاه می تواند دو خانه به سمت رخ حرکت کند و رخ نیز هم زمان به سمت شاه بیاید و پس از عبور از شاه در کنار آن قرار گیرد .

7- آن پاسان

زدن پیاده ی حریف با پیاده ی خود هنگامی که پیاده ی حریف از جایش حرکت نکرده و پیاده ی ما وارد نیمه ی صفحه ی شطرنج حریف شده است . آن پاسان فقط زمانی رخ می دهد که پیاده ی یکی از دو شطرنج باز ( الف ) وارد نیمه ی زمین حریف ( ب ) شود و پیاده ای که در ستون کناری قرار دارد ( ب ) تا آن لحظه از جای خود حرکت نکرده باشد .

اگر این پیاده ( ب ) پس از ورود پیاده ی حریف دو خانه حرکت کند ، در کنار پیاده ای قرار می گیرد که وارد زمین او شده است ( الف ) . با این حال ، پیاده ای که به زمین حریف نفوذ کرده ( الف ) ، می تواند در حال حرکت ضرب دری ، پیاده ی رقیب ( ب ) را ، که در کنارش قرار گرفته است ، از بازی خارج کند .

4 قانون اصلی شطرنج

1- تعویض مهره

یک قانون در شطرنج وجود دارد و آن تعویض سرباز است. اگر یک سرباز به هشتمین ردیف رو به روی خود ( ردیف انتهای صفحه ی شطرنج ) برسد ، شطرنج باز آن را از بازی خارج می کند و به جای آن ، مهره ای دلخواه ( وزیر _ رخ _ اسب _ فیل ) را به میدان می آورد .

این قانون بسیار کاربردی و ساده است اما به شرطی که سرباز شما به ردیف انتهایی برسد، آنگاه شما میتوانید بازی را به نفع خود تمام کنید.

2- پایان مسابقه

شروع بازی همواره با مهره سفید است، بازیکنان به نوبت بازی خواهند کرد و مهر های یکدیگر را از بازی خارج خواهند کرد. تنها مهره ای که نمی توان آن را از بازی خارج کرد ، « شاه » است اما در صورتی که شاه یکی از شطرنج باز ها در مسیر حرکت حریف قرار گیرد و نتواند از مسیر مهره های او خارج شود ، بازی به سود حریف پایان می یابد

در مسابقات شطرنج ، بازیکنی که حریف خود را شکست دهد ، صاحب 1 امتیاز می شود و نفر شکست خورده امتیازی کسب نمی کند اما اگر مسابقه مساوی شود ، هر یک از شرکت کنندگان 5 / 0 امتیاز خواهد گرفت .

3- لمس مهره ها در شطرنج

اگر در هنگام مسابقه، شطرنج بازی که نوبت حرکتش فرا رسیده است یکی از مهره های خود را لمس کند، حتما باید با همان مهره بازی کند، حتی اگر به ضررش تمام شود.

این قانون برای لمس مهره حریف نیز وجود دارد، اگر مهره شما، مهره حریف را لمس کند باید او را از بازی خارج کنید حتی اگر به ضرر شما باشد.

4- مساوی در شطرنج

هرگاه تعداد مهره های دو شطرنج باز به قدری کم شود که هیچ یک از آن ها نتواند دیگری را مات کند ، بازی مساوی تمام می شود ؛ این در شرایطی است که مثلا یک نفر تنها یک شاه داشته باشد و دیگری یک شاه و یک فیل یا یک شاه و یک اسب .

هرگاه یک حرکت مشابه سه بار پشت سر هم تکرار شود _ مثلا شاه برای فرار از مهره های حریف به نقطه ای خاص برود اما بلافاصله برای فرار از مات شدن به نقطه ی قبلی باز گردد _ مسلبقه با نتیجه ی مساوی خاتمه می یابد .

راهنمای کامل قوانین شطرنج بهمراه آخرین تغییرات تا سال 2021

دروس آموزش کامل شطرنج در 15 جلسه (صفر تا صد)

برای دانلود هر درس کافی ست روی آن کلیک کنید. یا اگر پخش شد، روی علامت سه نقطه پایین سمت راست ویدیو کلیک و گزینه Save را بزنید:

برگرفته از پیج Whitechess:

حتما در کنار این مطلب دانلود کنید: دانلود بهترین کتاب رایگان آموزش شطرنج بصورت پی دی اف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا