ریپورتاژ آگهی

شغل مکانیکی و ده‌ها ابزار و لوازم فنی

gold

تنوع شغل‌های فنی بسیار زیادی است. این شغل‌ها در ارتباط نزدیک با مهارت‌های افراد هستند و در سراسر جهان کاربرد دارند. باغبانی، نجاری، مکانیکی و … ازجمله شغل‌هایی هستند که نیاز به مهارت‌های خاص و سال‌ها تجربه و دانش دارند. برای پیشرفت در این شغل‌ها علاوه بر آموختن مهارت نیاز اساسی به علاقه و اشتیاق هم هست. فردی علاقه‌مند به کارهای اداری و کامپیوتری احتمال موفقیت کمتری در شغل نجاری دارد.

شغل‌های فنی جزو کارهای دستی و نیازمند ابزار و وسایل تخصصی هستند. ابزارآلات خاص این شغل‌ها در طول زمان تغییر کرده‌اند و حتی شکل این کارها را هم تغییر داده‌اند. در گذشته ابزارهای کلاسیک و سنتی برای کارهای فنی وجود داشت ولی امروزه هزاران وسیله‌ی مدرن طراحی و تولید شده که تمامی نیازهای استادکاران و مکانیک‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

ابزارهایی که برای داشتن شغل مکانیک خودرو به آن‌ها احتیاج هست؟

برای شغل مکانیکی به یک سری وسیله و لوازم نیاز است که نبود آن‌ها مشکلات جدی ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ابزارآلات مورد نیاز مکانیک‌ها را در بخش زیر مطالعه می‌کنیم:

جک بالابر خودرو: شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز مکانیک‌ها جک بالابر خودرو باشد. این وسیله بزرگ و قابل استفاده در مراکز تعمیر خودرو است. از این دستگاه جهت بالا بردن خودرو در ارتفاعی خاص استفاده می‌شود. این بالابرها نیاز به فضایی اندازه‌ی ماشین دارند و معمولاً تعمیرکاران آن‌ها را در یک قسمت تعمیرگاه خود ثابت وصل می‌کنند. این دستگاه امکان تسلط کامل تعمیرکار را بر روی نواحی زیرین ماشین ایجاد می‌کند. مکانیک به کمک این ابزار تمامی قسمت‌های زیرین ماشین را می‎‌تواند بررسی و تعمیر کند. این جک‌ها توان متفاوتی دارند، برای مثال یک جک معمولی توانی میان دو تا سه تن دارد که مناسب ماشین‌های سواری معمولی است. برای بالا نگه‌داشتن و تعمیر انواع ماشین سنگین باید از جک بالابر خودرو مخصوص آن‌ها استفاده کرد. جک بالابر موتورسیکلت متفاوت از جک بالابر خودرو است. این جک توانایی کمتری دارد و می‌تواند تا حدود نیم تن وزن را نگه دارد.

آچارها: یکی از پرکاربردترین وسایل یک مکانیک آچارهای او است. آچار وسیله‌‌ای مورد نیاز برای باز کردن انواع پیچ و مهره است. با استفاده از انواع آچار می‌توان پیچ و مهره‌های با اندازه‌های مختلف را باز و بسته کرد. آچار از تنوع بسیار زیادی برخوردار است، تقریباً برای هر قطری از پیچ و مهره چند آچار طراحی و تولید شده است. آچار دو سر تخت یکی از آچارهای معروف و پرمصرف در کارهای فنی و به‌خصوص مکانیکی است. این آچار که بانام انگلیسی Open-End Wrench شناخته شده است دارای دو سر متفاوت است. برای فضاهای محدود می‌توان از این آچار استفاده کرد و انواع پیچ و مهره را باز یا بسته کرد. آچار يك سر تخت يك سر رینگ یکی دیگر از آچارهای پرمصرف است. یک سر این آچار رینگ حلقوی است که در قسمت‌های مختلف مکانیکی کاربرد دارد.

آچار دو سر رينگ هم از انواع دیگر آچار است. دو سر این آچار رینگ است و می‌توان برای افزایش سرعت کار از آن استفاده کرد. این آچار هم در سایزهایی مختلف طراحی و تولید می‌شود و یک مکانیک به اندازه‌های مختلف آن نیاز دارد.

دستگاه‌های عیب‌یابی: این دستگاه که بانام دستگاه دیاگ هم شناخته شده است دستگاهی الکترونیکی است که توانایی ارتباط با کامپیوتر خودرو را دارد. این دستگاه با دریافت اطلاعات از کامپیوتر ماشین می‌‎تواند اطلاعات بسیار خوب و کارآمدی درباره وضعیت و سلامت ماشین به تعمیرکار بدهد. این دستگاه از طریق یک کابل به کانکتور مخصوص عیب‌یابی خودرو ( OBD ) به ماشین متصل می‌شود و عیب‌های نهان خودرو را آشکار می‌کند. کانکتور مخصوص عیب‌یابی خودرو ممکن است در هر کجای خودرو باشد، برای مثال در سمند و پژو در زیر کاپوت قرار دارد در حالی که برای برخی از ماشین‌های دیگر در زیر داشبورد قرار دارد.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

دستگاه تعویض لاستیک: این دستگاه یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در مراکز تعمیر خودرو است. به‌وسیله‌ی این دستگاه می‌توان خدمات تعویض و پنچری لاستیک را انجام داد. مکانیک‌هایی که تنها با بخش فنی و موتور ماشین در ارتباط هستند نیاز به این دستگاه ندارد ولی فروشگاه‌های لاستیک و تعمیرگاه‌های جامع اتومبیل به این دستگاه نیاز دارند. این دستگاه در کمتر از چند دقیقه لاستیک ماشین را از رینگ چرخ جدا می‌کند. عمل این دستگاه بسیار سریع و دقیق است و جای خارج کردن لاستیک از رینگ به‌صورت دستی را گرفته است. همچنین این دستگاه از پارگی و آسیب به لاستیک هم جلوگیری می‌کند.

جعبه ابزار: این جعبه مهم‌ترین دستیار یک مکانیک حرفه‌ای و دقیق است. شاید اولین وسیله‌ای که یک فرد فنی باید تهیه کند همین جعبه ابزار باشد. این جعبه مملو از وسایل و قطعات ریزودرشت است که انجام کار یک مکانیک را میسر می‌کند. ابزارآلات جعبه‌ابزارهای مختلف متفاوت هستند. برای مثال جعبه ابزار برای شغل نجاری متفاوت از جعبه ابزار یک مکانیک است. جعبه ابزار به طور کلی شامل یک سری وسایل لازم و ضروری ازجمله آچار دستی، پیچ‌گوشتی، فازمتر، اهرم، سیم چین و … است.

گریس پمپ دستی، جک سوسماری مخصوص اتومبیل، پولی‌کش دستی خودرویی، دستگاه ساکشن روغن موتور، دستگاه تنظیم باد لاستیک و دستگاه بالانس از دیگر وسایل و لوازم مورد نیاز شغل مکانیکی هستند. برخی از این وسایل بسیار بزرگ و سنگین هستند و نمی‌توان آن‌ها را با خود جابه‌جا کرد در حالی که برخی از آن‌ها کوچک هستند و می‌توان با خود به محل تعمیر اتومبیل برد.

شغل‌های فنی مانند مکانیکی در ارتباط نزدیک با وسایل خاص و فنی هستند. بدون این وسایل کار مکانیکی به‌دقت انجام نمی‌شود. خیلی از این وسایل سرعت و عملکرد یک مکانیک را بهبود می‌بخشند و تأثیر مهمی بر روی کیفیت نهایی کار دارند.

برای خرید هر یک از این وسایل می‌توان وام خرید کالا را دریافت کرد و به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی ابزار و لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا