ریپورتاژ آگهی

نحوه تحصیل رایگان در کشور فرانسه چگونه است؟

چرب زبان

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی در آن فراهم شده است. دانشگاه‌های دولتی فرانسه رایگان بوده و این مراکز بورسیه‌های مختلفی را برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان ارائه می‌دهند. البته باید توجه داشته باشید که تحصیل رایگان در فرانسه به زبان رسمی این کشور انجام می‌شود و در واقع کاملا رایگان نیست. در ابتدای سال تحصیلی متقاضی باید مبلغی ناچیز را در ازای ثبت‌نام به دانشگاه پرداخت نماید.

تا پیش از سال 2019، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور به دلیل سیاست‌های این کشور مبنی بر پیشرفت آموزش عالی کاملا رایگان بود. در عین حال با این که از در حال حاضر از متقاضیان مبالغی به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می‌شود اما همچنان مهاجرت تحصیلی به فرانسه از نظر هزینه‌‌های سالیانه‌ای که باید به دانشگاه بپردازید بسیار پایین‌تر از سایر کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، کانادا و… است. علاوه بر این، ارائه بورسیه‌های متعدد تحصیلی به دانشجویان مستعد نیز از جمله دلایل برتری انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل محسوب می‌شود.

1

تحصیل رایگان در فرانسه چه شرایطی دارد؟

تحصیل رایگان در فرانسه، در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای شهروندان آن به صورت کاملا رایگان است. شهریه دریافتی از دانشجویان بین‌المللی که در این مراکز دولتی مششغول می‌شوند نیز بسیار ناچیز بوده و تنها مبلغی تحت عنوان “هزینه ثبت‌نام” از آن‌ها دریافت می‌شود.

فرانسه یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد و دانشگاه‌های ممتاز متعددی در آن دایر شده است. برای تحصیل در این مراکز دانشگاهی می‌بایست بر دو زبان انگلیسی و فرانسه مسلط بوده و مدرک آن‌ها را داشته باشید. در صورتی که رشته شما فرانسوی باشد، لازم است پیش از اقدام برای اخذ ویزا، دو آزمون TCF و TEF را با امتیاز قابل قبول سپری کنید. حداقل نمره قبولی این آزمون‌ها B1 است و منابعی که از آن‌ها سوال طرح می‌شود نسخه اول و دوم کتب Alter Ego است. با داشتن نمره قبولی این امتحان قادر خواهید بود که برای اخذ ویزا اقدام کنید اما برای تحصیل در دانشگاه لازم است مدارک دیگری را نیز ارائه دهید.

روش‌های تحصیل رایگان در فرانسه

با وجود آن که از سال 2019 قوانین کشور فرانسه برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور تغییر کرد، همچنان روش‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید هزینه‌های خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید. از جمله این راهکارها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت در دوره‌های آموزش زبان فرانسه و دریافت مدرک این زبان: بسیاری از رشته‌‌های دانشگاهی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور به زبان فرانسه ارائه می‌شوند مشمول دریافت شهریه از دانشجویان بین المللی نیستند. تنها لازم است دانشجویانی که مدرک زبان فرانسه دارند، در این دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند. همواره به خاطر داشته باشید که غالبا تحصیل به زبان بومی هر کشوری ارزان‌تر از تحصیل در همان رشته به زبان انگلیسی خواهد بود. به شما توصیه می‌کنیم که جهت وفق دادن خود در کشور میزبان، زبان رسمی آن‌ها را یاد بگیرید.
  • تحصیل رایگان در کشور فرانسه به زبان انگلیسی: دوره‌های تحصیلی مختلفی در رشته‌های مدیریتی در کشورفرانسه برگزار می‌شود که شرایط مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. امکان ادامه تحصیل در این رشته‌های دانشگاهی برای تمامی متقاضیان تحصیل در فرانسه وجود دارد. به عبارت دیگر، با هر مدرک کارشناسی ارشدی که دارید میتوانید در این دوره‌ها به تحصیلات عالی خود ادامه دهید.
  • تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خاص کشور فرانسه: بعضی از دانشگاه‌های فرانسه هستند که شهریه‌ای برابر با دانشجویان فرانسوی از متقاضیان بین‌المللی دریافت می‌کنند. تعداد این دانشگاه‌ها در فرانسه محدود بوده و به همین خاطر رقابت برای اخذ پذیرش در آن‌ها نیز زیاد است.
  • دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه: همه ساله بورسیه‌های تحصیلی زیادی در کشور فرانسه به دانشجویان بین‌المللی اختصاص داده می‌شود که بخش عمده‌ای از هزینه تحصیل و زندگی آن‌ها را پوشش می‌دهد. با دریافت بورسیه تحصیلی هزینه‌های شما به قدری ناچیز خواهند شد که می‌توانید نام “تحصیل رایگان” بر روی آن بگذارید.

انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

همان‌طور که گفتیم، تحصیل رایگان در فرانسه با اخذ بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی صورت می‌گیرد. بورسیه تحصیلی در واقع یک کمک هزینه پرداخت هزینه‌های دانشگاه و اقامت است که از سمت کشور میزبان به دانشجویان مستعد پرداخت می‌شود. البته گرفتن این بورسیه‌ها شرایط خاص خود را دارد که از جانب هر دانشگاه اعلام می‌شود. در صورتی که متقاضی واجد شرایط اعلام شده باشد، می‌تواند مدارک لازم خود را برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر ارسال نماید. از جمله معتبرترین بورسیه‌های تحصیلی فرانسه باید موارد زیر را نام ببریم:

  1. بورسیه تحصیلی ایفل
  2. بورسیه انتخابی بین‌المللی ENS
  3. بورسیه تحصیلی Ampere
  4. بورسیه تحصیلی امیلی بوتیمی
  5. بورسیه تحصیلی Universite Pris Saclay
  6. بورسیه بنیاد فناوری گرنوبل

2

معرفی بهترین دانشگاه‌های دولتی فرانسه

سالیانه مراکز خاصی در دنیا به بررسی دانشگاه‌های سراسر دنیا و رتبه دادن به آن‌ها می‌پردازند. بر اساس رنگینگ جهانی QS که معتبرترین سیستم سنجش اعتبار دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، 10 دانشگاه برتر کشور فرانسه به شرح زیر است که برای تحصیل در فرانسه 2023 می‌توانید به آن استناد کنید:

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

نام دانشگاه رتبه دانشگاه در فرانسه رتبه جهانی QS دانشگاه
دانشگاه PSL فرانسه 1 26
دانشگاه اکول پلی تکنیک 2 48
دانشگاه سوربن 3 83
دانشگاه سوپلک مرکزی 4 138
دانشگاه ساینس پو پاریس 7 242
دانشگاه پاریس 8 275
دانشگاه پانتئون سوربن یا دانشگاه پاریس ۱ 9 287
مدرسه نرمال عالی پاریس ساکلی 10 291

 

هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی پاریس در مقطع کارشناسی حدودا 170 یورو در سال است. البته این هزینه بسته به رشته تحصیلی ممکن است متفاوت باشد.

تحصیل پزشکی در فرانسه

اگر قصد شما از مهاجرت به فرانسه، تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است، این نوید را به شما می‌دهیم که با کمترین هزینه می‌توانید در این کشور درس بخوانید. البته هزینه تحصیل رشته پزشکی در فرانسه نسبت به سایر رشته‌ها بسیار بالاتر است. با این وجود، دولت فرانسه در راستای رفاه حال متقاضیان، هزینه‌های کمتری را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی در فرانسه نسبت به دیگر کشورها ازجمله آمریکا بسیار کمتر است. هزینه تحصیل در برخی از معتبرترین و پرتقاضاترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه در جدول زیر آورده شده است:

نام دانشگاه پزشکی هزینه سالیانه تحصیل در رشته پزشکی
دانشگاه کلود برنارد 217 دلار
دانشگاه اکس مارسی 217 دلار
دانشکده پزشکی دانشگاه دکارت در پاریس 417 دلار
دانشگاه استراسبورگ 670 دلار
دانشگاه بورگاندی 850 دلار

 

در صورتی که قصد مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل را دارید، می‌توانید با کارشناسان مرکز تخصصی اصطهباناتی مشاوره کنید. دانشگاه‌های فرانسه هر ساله با بورسیه‌های متعدد پذیرای متقاضیان مستعد و علاقمند به تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف در مراکز علمی خود هستند.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا