ریپورتاژ آگهی

زگیل تناسلی چیست؟

چرب زبان

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (STD) است که با زگیل هایی در نواحی اندام تناسلی و مقعد خود را نشان می دهد. زگیل ها برجستگی های کوچکی هستند که معمولاً رشد کرده و زیاد می شوند. علت ایجاد این زگیل ها، برخی از سویه های ویروس پاپیولومای انسانی (HPV) می باشند.

برخی از زگیل های تناسلی بسیار کوچک هستند، اما شما می توانید به راحتی آنها را لمس یا مشاهده کنید. زگیل تناسلی که با اصطلاح پزشکی «کندیلوم» نیز شناخته می شود، مسری است و از راه تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد.

حتما بخوانید: 20 خوراکی برتر برای افزایش توان جنسی (زن و مرد)

C:\Users\as\Desktop\reporting-wart-removal-destruction-1568x1044.jpg

قبل از هر چیز باید بدانیم که:

زگیل تناسلی چه شکلی دارد؟

زگیل ها زائده هایی سخت و همرنگ پوست هستند. زگیل های تناسلی در اغلب موارد ظاهری شبیه به گل کلم دارند، اما در برخی موارد نیز صاف و مسطح می باشند. این مشکل معمولاً بدون درد بوده و شما تنها با لمس و مشاهده ی آنها از وجودشان پی می برید. گاهی اوقات زگیل تناسلی باعث ایجاد علائم زیر در ناحیه آسیب دیده می شود:

  • خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • خارش یا تحریک (قرمزی) ناحیه تناسلی

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

هر کسی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شود؛ اما اغلب مبتلایان به این بیماری نوجوانان و جوانان هستند. تحقیقات نشان داده است که مردان -به میزان کمی- بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند. در صورت داشتن موارد زیر احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در شما افزایش می یابد:

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

  • رابطه ی جنسی محافظت نشده دارید (در زمان رابطه ی جنسی از کاندوم استفاده نمی کنید).
  • شرکای جنسی متعددی دارید.

علت زگیل تناسلی چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم، انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث این بیماری مقاربتی (STD) می شوند. (بیماری های مقاربتی (STDs) را عفونت های مقاربتی (STIs) نیز می نامند) زگیل تناسلی از طریق تماس مستقیم پوست با پوست در زمان رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند. باید توجه داشته باشید که ویروس زگیل های دست و پا، با ویروس زگیل های تناسلی کاملاً متفاوت هستند و معمولاً از طریق تماس پوستی منتقل نمی شوند.

راه های انتقال زگیل تناسلی عبارتند از:

  • هر گونه رابطه ی جنسی، شامل رابطه ی جنسی مقعدی، دخول واژینال و برخورد واژن با واژن.
  • سکس دهانی با اندام تناسلی آلوده به HPV
  • لمس اندام تناسلی آلوده به HPV
  • دریافت سکس دهانی از فرد مبتلا به HPV یا فردی که روی دهان، لب ها یا زبان خود زگیل تناسلی دارد.

C:\Users\as\Desktop\sex-during-period.jpg

زگیل تناسلی چند روز پس از ابتلا به HPV خود را نشان می دهد؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از آلوده شدن به HPV دچار زگیل تناسلی می شوند. با این وجود، در اغلب موارد ماه ها یا سال ها طول می کشد تا زگیل تناسلی خود را نشان دهد. به همین دلیل تشخیص زمان دقیق ابتلا به HPV بسیار دشوار است.

همچنین، در برخی موارد ممکن است شما HPV داشته باشید، اما هیچ زگیل تناسلی مشاهده نکنید؛ یا شاید حتی متوجه وجود زگیل در مقعد یا ناحیه ی دیگری از بدن خود نشوید! اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است ناخواسته ویروس را به دیگران منتقل کنید!

چگونه می توان زگیل تناسلی را تشخیص داد؟

پزشک معمولاً با یک معاینه ی فیزیکی و مشاهده ی زگیل های تناسلی، می تواند زگیل های روی سطح پوست را تشخیص دهد. تشخیص زگیل های داخلی دشوار تر هستند.

پزشک ممکن است برای تشخیص زگیل تناسلی یکی از آزمایشات زیر را تجویز کند:

  • معاینه لگن: این معاینه در واقع معاینه ی جسمی و دستی اندام تناسلی است و تنها برای زنان انجام می شود. پزشک ممکن است به عنوان بخشی از معاینه لگن و برای بررسی تغییرات سلول های دهانه ی رحم، آزمایش پاپ اسمیر تجویز کند. در برخی موارد برای نمونه برداری از واژن و دهانه رحم، نیاز به آزمایش کولپوسکوپی می باشد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون معمولاً به منظور تشخیص سایر بیماری های مقاربتی مرتبط با زگیل تناسلی تجویز می شود. این بیماری ها شامل سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا می باشند.
  • معاینه مقعد: پزشک از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد و پیدا کردن زگیل تناسلی استفاده می کند.
  • بیوپسی (نمونه برداری): پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر به بیوپسی (برداشتن یک ناحیه کوچک از سطح زگیل) نیاز داشته باشد.

C:\Users\as\Desktop\male-patient-talking-to-doctor.jpg

چگونه می توان زگیل تناسلی را مدیریت یا درمان کرد؟

زگیل های تناسلی در برخی موارد خود به خود از بین می روند و در برخی موارد نیز زیاد و بزرگ تر می شوند. روش های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارند که اغلب زمان بر هستند. شما ممکن است برای درمان مؤثر زگیل های تناسلی، همزمان به چند روش درمانی نیاز داشته باشید.

اکثر این روش های درمانی تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می شوند. در طول دوره ی درمان باید از هر گونه رابطه ی جنسی خودداری کنید.

برای درمان زگیل تناسلی معمولاً از یکی از روش های درمانی زیر استفاده می شود:

  • الکتروکوتر: سوزاندن زگیل ها به کمک جریان الکتریکی.
  • انجماد: در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن و از بین بردن زگیل ها استفاده می شود.
  • لیزر تراپی: در این روش پزشک به کمک اشعه ی لیزر، رگ های خونی کوچک درون زگیل ها را از بین برده و جریان خون را قطع می کند.
  • برش به وسیله حلقه الکتروسرجیکال (LEEP): در این روش، پزشک از یک حلقه سیم الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می کند. روش LEEP معمولاً برای برداشتن زگیل های روی دهانه رحم به کار می رود.
  • داروهای موضعی: در این روش شما باید به مدت چند هفته محلول موضعی که توسط پزشکتان تجویز شده است را روی زگیل ها بمالید. این محلول ها حاوی مواد شیمیایی است که با ایجاد تاول در زیر زگیل، جریان خون به زگیل را قطع می کند. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که استعمال محلول توسط پزشک و در مطب انجام شود.

اغلب داروهای موضعی که توسط پزشک تجویز می شوند (مثل ژل آلدرا)، باید به مدت چند هفته و دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند.

  • جراحی: برای درمان زگیل های بزرگ و یا زگیل هایی که به سایر روش های درمانی پاسخدهی مناسبی نداشته اند، شما نیاز به جراحی دارید.

برای مشاوره با دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی و بیماری های جنسی میتوانید به وب سایت ایشان مراجعه کنید و یا از طریق راه های ارتباطی زیر نوبت بگیرید:

آدرس مطب دکتر جباری: تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۰۲

شماره تماس: ۰۲۱-۸۸۷۱۳۶۳۲

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا