ریپورتاژ آگهی

تفاوت رشته های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه ها

gold

با شروع زمان انتخاب رشته دانشگاه ها دفترچه های انتخاب رشته بصورت با کنکور و بدون کنکور منتشر میشود اما برای خیلی از داوطلبینی که کنکور داده اند یا اشخاصی که اصلا کنکور نداده اند سوال بزرگی پیش می آید که انتخاب رشته بدون کنکور چه تفاوت هایی با انتخاب رشته کنکور دارد؟

یا اینکه در شهریه ها یا نحوه پذیرش یا حتی زمان ثبت نام چه تفاوت هایی میان این دو روش است. افرادی که در انتخاب دانشگاه و انتخاب رشته حساسیت بیشتری دارند به کیفیت آموزشی و اعتبار مدرک دانشگاه های بدون کنکور فکر میکنند که در خیلی از مواقع به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی فقط به دنبال انتخاب رشته با کنکور هستند.در این مقاله تمامی تفاوت ها و شرایط دانشگاه ها و رشته های بدون کنکور و با کنکور را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا در زمان انتخاب رشته بهترین انتخاب را چه از لحاظ دانشگاه و چه از لحاظ رشته داشته باشید.

تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد

word image 36935 2

دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته ای نه چندان دور برای پذیرش دانشجو در کنار کنکور سراسری کنکور مجزایی برگزار میکرد که مرور زمان این کنکور از دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی سلب شد و در حال حاضر تنها یک کنکور در کشور تحت نظارت سازمان سنجش انجام میشود اما همچنان دانشگاه آزاد برای انجام فرآیند انتخاب رشته بطور مستقل از طریق سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عمل میکند.

زمانی که نتایج اولیه کنکور منتشر میشود با فاصله چند روزه انتخاب رشته هم آغاز خواهد شد اما در کنار دفترچه انتخاب رشته بر اساس نتایج اولیه کنکور دفترچه ای مجزا با نام انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی منتشر میشود که در واقع همان دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور است.

بصورت موردی سوالاتی که در مورد تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد وجود دارد را برسسی میکنیم:

_شهریه

هیچگونه تفاوتی در شهریه بین رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد وجود ندارد و تمامی دانشجویان بر اساس نرخ مصوب شهریه را پرداخت میکنند.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

_اعتبار مدرک

بین افرادی که از طریق کنکور وارد دانشگاه شده اند و افرادی که بدون کنکور مورد پذیرش قرار گرفته اند هیچ گونه تفاوتی در اعتبار مدرک وجود ندارد و ارزش مدرک تمامی فارغ التحصیلان با هر نحوه پذیرشی یکسان است.

_نحوه پذیرش

در رشته های با کنکور نتیجه کنکور سراسری و تا 40 درصد سوابق تحصیلی نحوه پذیرش را مشخص میکند اما در رابطه با رشته های بدون کنکور تنها سوابق تحصیلی ملاک است یعنی بدون شرکت در کنکور هم میشود انتخاب را انجام داد.

_ظرفیت پذیرش

بر اساس قوانین تصویب شده درباره حذف کنکور سراسری میتوان گفت حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بدون کنکور است البته هیچ کدام از رشته های پزشکی و پیراپزشکی بصورت بدون کنکور پذیرش نمیشوند.

_کیفیت آموزشی

بین دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه آزاد شده اند یا بدون کنکور در یکی از رشته های دانشگاه آزاد پذیرش شده اند از نظر کیفیت آموزشی و چینش اساتید حتی جدا سازی دانشجویان با کنکور و بدون کنکور هیچگونه تفاوتی وجود ندارد و حتی خود دانشجویان هم سر یک کلاس نمیتوانند نحوه پذیرش دیگر دانشجویان را تشخیص دهند.

حالا که با تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه آزاد اسلامی آشنا شدید میتونید لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد بطور کامل ببینید.

تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه سراسری

word image 36935 3

احتمالا خیلی ها از پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری یا همان دولتی اصلا مطلع نیستند یا نمیدانند چه رشته هایی را میتوانند بدون کنکور در دانشگاه دولتی پذیرش شوند.برای مثال میشود بدون کنکور در دانشگاه تهران یا دانشگاه دولتی محقق اردبیلی یا حتی دانشگاه شهید بهشتی وارد شد و با مدرک از دانشگاه سراسری فارغ التحصیل شد.

دانشگاه های دولتی زیر نظر سازمان سنجش کشور اقدام به پذیرش دانشجو در انواع رشته ها میکنند.میتوان با استفاده از نتایج بدست آمده در کنکور سراسری انتخاب رشته انجام داد یا اینکه مانند دیگر دانشگاه ها که بدون کنکور پذیرش دارند انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را انجام داد.در ادامه تفاوت های احتمالی رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه سراسری را بررسی میکنیم.

_شهریه

دانشگاه های دولتی به دلیل آنکه زیر مجموعه دولت هستند امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم کرده اند اما در حالتی دیگر میشود در دانشگاه های دولتی تحصیل کرد که به نوبت دوم یا شبانه معروف است و در اینصورت شهریه پرداخت خواهد شد.در هر صورت تفاوتی بین رشته های بدون کنکور و با کنکور در میزان شهریه وجود ندارد.

_اعتبار مدرک

اگر شخصی بدون کنکور وارد دانشگاه دولتی شود یا اینکه با شرکت در کنکور سراسری اجازه ورود به دانشگاه سراسری را پیدا کند در نهایت عنوانی مبنی بر بدون کنکور یا با کنکور در مدرک او ثبت نمیشود پس از نظر اعتبار مدرک هم هیچگونه تفاوتی بین با کنکور و بدون کنکور دولتی وجود ندارد.

_نحوه پذیرش

همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری فرآیند پذیرش دانشجو شروع میشود که یا بر اساس نتایج کنکور و تاثیرات سوابق تحصیلی پذیرش انجام میشود یا صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان مورد بررسی قرار میگیرند.نتایج نهایی انتخاب رشته برای ورودی مهر یا بهمن ماه در انتهای شهریور ماه اعلام میشود.

_ظرفیت پذیرش

ظرفیت پذیرش در رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه سراسری کمی متفاوت است و بر خلاف دیگر دانشگاه ها اکثریت ظرفیت پذیرش به حالت با کنکور اختصاص داده شده بعلاوه اینکه رشته های پزشکی و پیراپزشکی به هیچ عنوان بدون کنکور قابل پذیرش نمیباشند.

_کیفیت آموزشی

دانشگاه های دولتی در میان تمام جنس های دانشگاهی کشور از بالاترین کیفیت آموزشی و خدمات آموزشی برخوردار هستند اما هیچگونه تفاوتی در کیفیت آموزشی بین رشته های با کنکور و بدون کنکور سراسری وجود ندارد و تمام دانشجویان تحت یک آموزش واحد با اساتید و مکان تحصیل مشترک برخوردار هستند.

یکی از برترین دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه صنعتی شریف میباشد که شما میتوانید لیست رشته های دانشگاه شریف در کنکور مشاور مشاهده کنید.

تفاوت رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه های غیر انتفاعی یا بهتر بگوییم موسسات آموزش عالی غیر دولتی هم نوعی دیگر از دانشگاه های کشور هستند که اقدام به پذیرش دانشجو میکنند اما این پذیرش بر خلاف دانشگاه آزاد اسلامی که بطور مستقل عمل میکند زیر نظر سازمان سنجش کشور انجام میشود.

انتخاب رشته دانشگاه های غیر انتفاعی همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری و اعلام نتایج کنکور آغاز میشود و این دانشگاه در دو نوبت مهر و بهمن ماه اقدام به پذیرش دانشجو میکنند.رشته ها در دانشگاه غیر انتفاعی بصورت با کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی یا بدون کنکور تقسیم بندی شده است و داوطلبان میتوانند رشته های مد نظر خود را در دو دفترچه مجزا با کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی مشاهده نمایند.

تفاوت های رشته های بدون کنکور و با کنکور دانشگاه غیر انتفاعی طبق بررسی های زیر میباشد:

_شهریه

از نظر میزان شهریه ای که دانشجویان مورد پذیرش با کنکور و بدون کنکور پرداخت میکنند باید گفت کوچکترین تفاوتی وجود ندارد و میزان شهریه های پرداختی بین هر دو داوطلب یکسان است البته ممکن است میزان شهریه دریافتی توسط بعضی از دانشگاه های غیر انتفاعی نسبت به دانشگاه های غیر انتفاعی دیگر بیشتر باشد که حتما در دفترچه انتخاب رشته اعلام میشود.

_اعتبار مدرک

فارغ التحصیلانی که با کنکور سراسری وارد دانشگاه شده اند با افرادی که بدون کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه غیر انتفاعی شده اند از نظر اعتبار مدرک در بازار کار یا حتی خروج از کشور هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند اما به هر حال ممکن است مدرک دریافتی از دانشگاه غیر انتفاعی مورد پسند همه جا نباشد!

_نحوه پذیرش

برای پذیرش در دانشگاه غیر انتفاعی یا باید از طریق کنکور سراسری اقدام کرد و نمرات بدست آمده در کنکور و سوابق تحصیلی تراز نهایی را مشخص کند یا اگر در کنکور سراسری شرکت نکردید تنها با استفاده از سوابق تحصیلی همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری میتوانید شانستان را برای انتخاب دانشگاه غیر انتفاعی مورد علاقه امتحان کنید.

_ظرفیت پذیرش

بر اساس قوانین و تلاش چند ساله برای حذف کنکور در رابطه با دانشگاه غیر انتفاعی هم قانون ظرفیت 85 درصدی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور تصویب شده و بجز رشته های پزشکی و پیراپزشکی در مابقی رشته ها و مقاطع میتوان در دانشگاه غیر انتفاعی ورود کرد.

-کیفیت آموزشی

اگر تصور میکنید اگر بدون کنکور وارد دانشگاه غیر انتفاعی شوید به شما خدمات آموزشی مناسبی داده نمیشود یا بین دانشجویان فرق گذاشته خواهد شد یا اساتید تفکیک میشوند باید گفت کاملا در اشتباه هستید چون بین هیچ کدام از رشته های بدون کنکور و با کنکور از نظر کیفیت آموزشی تفاوتی وجود ندارد.

جهت اطلاع از رشته های بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی و مشاوره و برنامه ریزی کنکور به وبسایت کنکور مشاور مراجعه کنید.

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا