ریپورتاژ آگهی

بزرگی پروستات و 3 روش درمان آن

gold

به هایپرپلازی و رشد خوش­ خیم پروستات، «بزرگ شدن پروستات» یا BPH گفته می شود. این بیماری در بین مردان بالای 40 سال بسیار شایع است. درمان های اصلی مشکل بزرگ شدن پروستات شامل موارد زیر می شود:

  • تغییر در سبک زندگی
  • درمان دارویی
  • عمل جراحی

اگر آزمایشات نشان دهد که شما مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات هستید، پزشک با بررسی نتایج آزمایش و سابقه ی پزشکی شما، بهترین گزینه ی درمانی را در نظر خواهد گرفت. بهتر است قبل از انجام هر روش درمانی، در مورد روش مربوطه و سایر روش ها با دقت تحقیق کنید.

حتما بخوانید: 20 خوراکی برتر برای افزایش توان جنسی (زن و مرد)

C:\Users\as\Desktop\Testicular-pain_2000x1333.jpg

با توجه به نوع درمان، شما ممکن است به ویزیت ها و معاینات منظم نیاز داشته باشید. هدف از انجام این معاینات، بررسی روند بهبودی و پاسخدهی روش درمانی شما می باشد. همچنین، پزشک ممکن است آزمایش های شما را تکرار کند تا ببیند آیا روش درمانی مورد نظر، به خوبی جواب داده است یا خیر. اگر بعد از شروع درمان، علائم بهبود پیدا نکرد یا دچار عوارض جانبی شدید، ممکن است نیاز باشد که درمان دیگری را امتحان کنید.

تغییر در سبک زندگی

اگر مشکل بزرگ شدن پروستات برای شما آزار دهنده نیست و علائمی ایجاد نکرده است، ممکن است احساس کنید که فعلاً به درمان نیازی ندارید و باید صبر کنید و ببینید که مشکل شما بدتر می شود یا خیر. بزرگ شدن پروستات معمولاً به آرامی اتفاق می افتد و ممکن است هیچ وقت تشدید علائم را تجربه نکنید.

با انجام چند تغییر ساده در سبک زندگی خود، می توانید به بهبود علائم کمک کنید.

  • مصرف الکل، شیرین کننده های مصنوعی و نوشابه های گازدار را محدود کنید: این مواد غذایی باعث تحریک مثانه و تشدید علائم ادراری BPH می شوند.
  • عصر ها و غروب ها مایعات کمتری بنوشید: سعی کنید در اواخر بعد از ظهر، کمتر مایعات مصرف کنید؛ تا احتمال بیدار شدن برای رفتن به دستشویی در زمان خواب کم شود. البته، در طول روز حتماً 8 لیوان آب (حدود 5/1 تا 2 لیتر) بنوشید.
  • قبل از خروج از خانه به دستشویی بروید: قبل از سفرهای طولانی و خروج از خانه به دستشویی رفته و مثانه ی خود را تخلیه کنید. همچنین، قبل از ترک خانه بهتر است از لوکیشن دستشویی های عمومی اطلاع داشته باشید.
  • دوباره ادرار کنید: بعد از ادرار کردن چند دقیقه صبر کنید و سپس دوباره ادرار کنید. این کار به تخلیه ی کامل مثانه ی شما کمک می کند. البته، سعی کنید که زیادی زور نزنید و به خودتان فشار نیاورید!
  • به داروهایتان توجه کنید: در مورد داروهایی که مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید. داروهایی مثل قرص های ضد افسردگی و داروی احتقان (انسداد بینی) ممکن است سبب تشدید علائم ادراری شما شوند.

C:\Users\as\Desktop\male-doctor-male-patient.jpg

  • میوه و فیبر را فراموش نکنید: مصرف فیبر از ابتلا به یبوست (مشکل در تخلیه روده) پیشگیری می کند. یبوست می تواند باعث فشار به مثانه شود و علائم ادراری شما را بدتر کند.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید: اضافه وزن ممکن است باعث تشدید علائم شما شود. اگر اضافه وزن دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند در مورد کاهش وزن به روش های سالم راهنماییتان کند.
  • به صورت منظم ورزش کنید: ورزش منظم می تواند به بهتر شدن علائمتان کمک کند. پیش از انجام هر ورزشی، بهتر است پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • آموزش یا تمرین مثانه را انجام دهید: این تکنیک به با نام بازآموزی مثانه نیز شناخته می شود و به مثانه کمک می کند تا حجم بیشتری از ادرار را در خود نگه دارد، در نتیجه تعداد دفعات دفع ادرار کاهش می یابد. در این تکنیک، بیمار در زمان های معین و برنامه ریزی شده (مثلاً هر یک ساعت یا هر دو ساعت) به دستشویی می رود. با گذشت زمان، مثانه عادت می کند که ادرار را بیشتر در خودش نگه دارد. برای اطلاعات بیشتر بهتر است با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.
  • ماساژ مجرای ادراری را امتحان کنید: ماساژ مجرای ادراری، تکنیکی برای خارج کردن ادرار باقی مانده در مجرای ادرار، و جلوگیری از نشت یا چکه کردن ادرار است.

نحوه ی انجام این تکنیک: پس از دفع ادرار، چند ثانیه صبر کنید تا مثانه کاملاً خالی شود. نوک انگشتان یک دست را به عرض سه انگشت در پشت بیضه قرار داده و فشار ملایمی به آن وارد کنید. انگشتان را با فشار ثابت و به آرامی، به سمت جلو و به سمت انتهای آلت تناسلی تا زیر کیسه بیضه بکشید. این عمل، ادرار را به سمت جلو به داخل مجرای ادرار واقع در آلت تناسلی هدایت می کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

C:\Users\as\Desktop\incontinence-and-urinary-frequency_1.jpg

  • پدهای جاذب یا شیت های ادراری: شما می توانید برای جلوگیری از نشت ادرار، به جای لباس زیر از پدها و شلوارهای جاذب استفاده کنید. شیت های ادراری (urinary sheath) مانند کاندوم هایی هستند که یک لوله به انتهای آن متصل شده است و ادرار از طریق این لوله به یک کیسه جمع آوری ادرار تخلیه می شود. شیت ادراری به همراه کیسه ادرار، برای افراد مبتلا به پروستات بزرگ شده ای که بی اختیاری ادرار دارند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

این محصول دارای روکش نرم و انعطاف پذیری ‌است که مشابه کاندوم معمولی می باشد و به همان روش روی آلت تناسلی قرار می ‌گیرد. شیت های ادراری طوری ساخته شده اند که کسی متوجه استفاده شما از آن نمی ‌شود. بهتر است اطلاعات بیشتر در این زمینه را از پزشک یا متخصص خود جویا شوید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

درمان دارویی

اگر ایجاد تغییرات در سبک زندگی به بهبود و یا کنترل علائم شما کمکی نکند، پس برای تقویت و درمان پروستات چه بخوریم؟

داروهایی که معمولاً برای بزرگ شدن پروستات تجویز می شوند عبارتند از:

  • مسدود کننده های آلفا (آلفا بلاکرها)
  • مهار کننده های 5-آلفا ردوکتاز

در برخی موارد پزشک ممکن است هر دو دارو را برای شما تجویز کند، که به عنوان یک درمان ترکیبی شناخته می شود.

نکته ی مهم: قبل از مصرف هر یک از این داروها، لیست کامل داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید (اعم از داروهای تجویزی، بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی) را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید. زیرا برخی از این داروها ممکن است با داروهای BHP تداخل دارویی ایجاد کنند.

عمل جراحی

اگر علائم شما با تغییر در سبک زندگی و درمان دارویی بهتر نشد، یا علائم شما بسیار شدید باشد، ممکن است پزشک جراحی را تجویز کند.

چندین نوع جراحی برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات وجود دارد. پس از بررسی دقیق وضعیت سلامت شما و شدت علائم مختلف، پزشک متخصص بهترین راه را به شما معرفی خواهد کرد. عمل های جراحی برای پروستات بزرگ شده عبارتند از:

  • رزکسیون (تراشیدن) پروستات از مجرای ادرار (TURP)
  • انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP)
  • تبخير آب بافت پروستات داخل مجراي ادرار (TUVP)
  • جراحی با لیزر GreenLight
  • لیفت پروستات از راه مجاری ادرار (UroLift)
  • برش گردن مثانه (BNI)
  • جراحی پروستات باز (پروستاتکتومی)

C:\Users\as\Desktop\_methode_times_prod_web_bin_6650c32e-b552-11e9-8643-9451ab16f5be.jpg

اگر نتوانم جراحی کنم چطور؟

برای افرادی که به هر دلیلی قادر به جراحی نیستند و یا جراحی را دوست ندارند، جراحی یک گزینه ی اصلی محسوب نمی شود. اگر تغییر در سبک زندگی و درمان دارویی برای شما مؤثر نبوده است و شما قادر به جراحی نیستید، پزشک ممکن است استفاده از سوند (کاتتر) را پیشنهاد دهد. سوند یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر است، که برای تخلیه مستقیم ادرار از مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. سوند ممکن است موقتی یا دائمی باشد.

سوند دائمی از طریق آلت تناسلی یا از طریق یک بریدگی کوچک در شکم، داخل مثانه قرار می گیرد. سوند معمولاً به یک کیسه ی پلاستیکی متصل می گردد که می توانید آن را به بدن خود در زیر لباس ببندید. پزشک یا پرستار، معمولاً هر 12 هفته یکبار سوند شما را تعویض می کند.

برای مشاوره با دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی میتوانید به وب سایت ایشان مراجعه کنید و یا از طریق راه های ارتباطی زیر نوبت گیرید:

آدرس مطب دکتر ولی پور: تهران – شهرک غرب – خیابان شهید دادمان – انتهای خیابان درختی – پلاک ۱۰۰

شماره تماس: ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲

میلاد حیدری

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم برای هموطنان عزیزم در سراسر دنیاست. به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود. سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا